Е то основните точки, обобщени от АФП, на споразумението, което 27-те членки на ЕС постигнаха по съдържанието на бъдещия договор, който трябва да замени европейската конституция. Очаква се споразумението да влезе в сила в средата на 2009 г.
ДОГОВОР, А НЕ КОНСТИТУЦИЯ
- Докато конституцията заместваше всички договори с един единствен текст, новият договор ще внесе поправки в двата основополагащи договора (Римския от 1957 г. за Европейската общност, и Маастрихтския договор за ЕС от 1992 г.), както направиха договорите от Амстердам (1996 г.) и Ница (2000 г.).
- Следователно, новият тест - списък от промени, ще бъде по-кратък, но също толкова неразбираем за неспециалистите.
- Той няма да съдържа термини, които могат да оприличат ЕС на федерална държава, като "конституция", или символи (знаме, химн, девиз), макар последните да продължават да съществуват.
- Няма да има министър на външните работи, а "върховен представител на ЕС за външната политика и сигурността", облечен в същите правомощия, със статут на заместник-председател на Европейската комисия, който ще координира външнополитическите действия на ЕС.
- Хартата за основните права (54 члена за политическите и социалните права на европейците) няма изцяло да е включена в договора. Отделен член ще се отнася до нея, запазвайки юридически задължителния й характер, но се прави изключение за приложението й от Лондон.
ИЗЧИСЛЯВАНЕТО НА КВАЛИФИЦИРАНОТО МНОЗИНСТВО
В договора е залегнала системата на гласуване от конституцията, която предвиждаше, че едно решение е прието, ако получи подкрепата на 55% от държавите членки, представляващи 65% от населението на съюза.
Но за да бъде получено съгласието на Полша, трябваше да се направят няколко отстъпки: тя ще влезе в сила едва през 2014 г. вместо през 2009 г. и до 2017 г. всяка държава членка ще може да поиска прилагането на старата система от договора от Ница.
ПОЛЕ НА ПРИЛОЖЕНИЕ НА КВАЛИФИЦИРАНОТО МНОЗИНСТВО
Обхватът на решенията, вземани с квалифицирано мнозинство и в съгласие с Европейския парламент, е разширено с 40-ина нови области, главно в сферата на юридическото и полицейското сътрудничество.
Британците и ирландците постигнаха отстъпката да прилагат решенията, вземани в тези области, единствено когато са заинтересовани от това. Правилото за единодушие обаче остава по отношение на външната политика, данъчната сфера, социалната политика, ресурсите на ЕС и ревизията на договорите.
ЗАПАЗЕНА Е ВЪЗМОЖНОСТТА ЗА ИНСТИТУЦИОНАЛНО ОБНОВЛЕНИЕ
След 2009 г. ще има стабилен председател на Европейския съвет (в който са представени европейските ръководители), който ще бъде избиран от колегите си за две години и половина вместо сегашната ротация на държавите на шест месеца. Той ще подготвя и организира срещите на върха.
От 2014 г. Европейската комисия ще има състав от комисари, равняващ се на 2/3 от броя на държавите членки, докато сега всяка държава има "свой" комисар. Страните ще бъдат представени на основата на "равнопоставена ротация".
ЗАСИЛВАНЕ НА ПРАВОМОЩИЯТА НА НАЦИОНАЛНИТЕ ПАРЛАМЕНТИ
Холандия постигна засилване на правомощията на националните парламенти, които от определен праг нататък ще могат да поискат от Европейската комисия да преразгледа дадено предложение, ако преценят, че то изземва националните компетенции. Ако Европейската комисия не се съобрази, те ще могат да поискат от държавите членки да го блокират.
ДОБАВКИ
Направени бяха различни добавки като тази за енергийната солидарност в случай на трудности при доставките - въпрос, важен за литовците и поляците, които са разтревожени от голямата си зависимост от руските течни горива.
По искане на Холандия бе добавена препоръка към критериите за присъединяване към съюза на нови държави членки. Добавен бе и протокол за вътрешния пазар, който се нуждае от "система, при която конкуренцията не е фалшива".
Целта му е да замени извадената фраза, че "съюзът предлага на гражданите си вътрешен пазар със свободна, а не фалшива конкуренция" от член, отнасящ се до целите на съюза. Тази фраза бе остро критикувана във Франция по време на референдума.