С пускане в тунели и изкачване по естакади очакват шофьорите в две от най-натоварените отсечки на Околовръстния път на София. Разширението на пътя ще е под и над земята, за да се избегне мъчителната и скъпа процедура по отчуждаването на терени, заради които строителните дейности се бавят.
Най-новият проект за Южната дъга беше лансиран при обсъждането на част от бъдещото трасе в Общинския експертен съвет по устройство на територията.
Плановете за нови съоръжения обхващат участъка от бул. "България" до жп линията с Перник в посока кв. "Овча купел", който е с дължина 12 км, както и трикилометровата отсечка от бул. "Климент Охридски" до бул. "Александър Малинов" в посока кв. "Младост".
Комуникационно-градоустройственият план е изработен от общинското предприятие "Софпроект ОУП". По него държавният фонд "Републиканска пътна инфраструктура" предстои да възложи изготвянето на технически и работен проект за изграждането на участъка. С него ще се кандидатства за финансиране от еврофондовете.
Проектът предвижда преди бул. "Братя Бъкстон" пътят да се спусне под земята в тунел, който продължава малко след ул. "Пушкин", където преминава в естакада, която пресича бул. "Цар Борис ІІІ" и стига до ул. "Боряна".
Тунелът ще бъде с две платна с по две ленти за движение във всяка посока. Освен това над тунела ще има път с две платна по 7.5 м, както и локална улица, която да обслужва вътрешно кварталите между бул. "Тодор Каблешков" и кв. Бояна.
Под естакадата също ще бъде изградено локално платно. В другата посока към кв. "Младост" заради застрояването на кв. "Малинова долина" е предвидено участъкът от бул. "Климент Охридски" до бул. "Александър Малинов" да се свърже със скоростен тунел.
Смисълът на двете нива на движение е да се разделят потоците на две - бързо преминаващи и тези, които обслужват териториите и кварталите под трасето, каза инж. Александър Витанов от общинското предприятие.
В тунелите и естакадите ще се движат транзитно преминаващите автомобили, а по пътя на ниво терен - тези, които живеят в кварталите край Околовръстното шосе.
Не са правени разчети
с колко естакадите и тунелите ще оскъпят изграждането на пътя.
Най-важното е, че се избягват отчуждителните процедури, каза шефът на "Софпроект ОУП" инж. Пиер Терзиев. По думите му трябва да се отчете фактът, че се пести време, а и пари за обезщетения на собственици.
Той припомни, че отчужденията на сега разширявания участък на 4.5 км трасе от бул. "България" до бул. "Симеоновско шосе" са започнали преди около десетина години и с толкова са забавили разширението.
В момента за около 80 имота все още продължават съдебните дела по оспорване на цената, каза кметът Бойко Борисов. В понеделник той събра всички институции, заедно с изпълнителя консорциум "Юг", за да обсъдят проблемите с разширяването на околовръстното, което се прави сега.
Най-високото присъдено обезщетение, което стана публично известно, е на собствениците на "Рафа" ООД от над 1 млн. лв., докато държавата им даваше едва 156 хил. лв. Съдът присъди парите на компанията за парцела им от 606 кв.м, върху който бяха построени три газови колонки, административна сграда и търговски обект.
Изплащането на обезщетенията ще струва два пъти по-скъпо на държавата от строителството на отсечката според изпълнителния директор на държавния пътен фонд Веселин Георгиев.
Освен отчужденията другият проблем по разширението е липсата на канализация. Фекалните води заливат пътя, каза кметът Борисов. Той се закани да даде длъжностните лица, които са разрешавали строителство на комплексите около околовръстното без изградена ВиК система, на прокуратурата.
За да се разреши проблемът с отводняването на трасето, ще се прави напорен водопровод. Кметът пък посъветва собствениците на имоти сами да си направят канализацията.
Пак в крачка е било решено също така кръстовището на околовръстното с бул. "Черни връх" да не се изпълнява като полудетелина, както беше първоначалният проект, а да се направи скоростно трасе, което ще минава под булеварда. Изпълнителят е обещал до края на тази година да предаде едното платно от разширението, а до края на следващата да бъде готов и целият участък.
С проблемите с отчуждаване на терени, канализацията и други непредвидени трудности институциите обясняват забавянето на ремонта на околовръстния път. Първата копка беше направена от премиера Сергей Станишев и от кмета Борисов миналия ноември, а строителството започна едва през януари.
----------
"Щрабаг" обжалва конкурса за пътните ремонти
Австрийската компания "Щрабаг" е обжалвала пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) резултатите от обществената поръчка за избор на фирми за текущ ремонт на улиците в София, съобщи кметът Бойко Борисов.
Дейността ни е блокирана, защото не може да сключим договорите с избраните изпълнители и да започнат ремонтите, допълни той. От КЗК заявиха, че все още не е образувана преписка по жалбата на "Щрабаг", защото са изискани допълнителни документи. Ако австрийците не ги дадат до 7 юни, няма да има проблем общината да сключи договорите, защото няма да образуваме производство, обясниха от КЗК.
Те допълниха, че ако документите пристигнат, то в 7-дневен срок КЗК ще се произнесе дали да спре изпълнението на пътните договори до решаване на спора.
За първи път тази година столицата беше разделена на три зони, като поръчките бяха спечелени от консорциуми на "Главболгарстрой" с президент Симеон Пешов, сдружение "Пътища - София" на Васил Божков и обединение "Пътища и съоръжения 2009" с управител Цоло Вутов.
За две от зоните "Щрабаг" остана на второ място. Според представителя на компанията у нас Илия Тасев те оспорват по принцип поръчката, защото смятат че не са оценени справедливо по критерия "техническо оборудване".
Ако само по него ни се присъдят точките на третия, то ние печелим и двете зони, в които останахме втори съответно след "Пътища" и "Пътища и съоръжения", каза Тасев. Освен това по думите му "Щрабаг" са дали най-ниски единични цени за тези две зони.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!