О т европейската комисия потвърдиха, че сред спрените за България пари има суми, предназначени не само за предприсъединителните програми.
Говорител на Комисията обясни пред БНТ, че част от всички плащания към фонд "Републиканска пътна инфраструктура", спрени в края на януари, засягат и суми по оперативна програма "Транспорт".
По нея на страната се полагат над милиард и половина евро за изграждане на пътна и железопътна инфраструктура в периода 2007-2013 г.
Засега не е ясна цялата сума на засегнатите пари по структурните фондове, предназначени за пътища. Ясно е обаче, че когато през януари Комисията спира парите към пътния фонд, заради арестите на двама високопоставени служители, това е засегнало и проекти, за които се полагат пари по структурните фондове.
"Всякакви плащания, свързани с пътния фонд са спрени. Това се отнася както за предприсъединителни програми, така и за програми след присъединяването. Няма да има никакви плащания към пътния фонд", категорична беше Ева Калужинска, говорител на еврокомисаря по регионалната политика Данута Хюбнер.
Всичко това ще продължи докато България не докаже, че е въвела адекватен контрол над усвояването на европарите.
"Докато ние тук, в ЕК, не се убедим в това, не можем да правим нито междинни плащания, нито крайни плащания. Защото настъпва момент, в който не можем да приемаме повече фактури, а проектите стоят недовършени. Ето това вече ще бъде проблем!", добави Калужинска.
Същевременно министър Петър Мутафчиев отрече да има спрени пари по програма "Транспорт".
"Няма писмо за спиране на средства по програма "Транспорт". Последното, което ми дадоха за семинара в Банско се отнася до проектите по ИСПА към фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (РПИ)", заяви той .
Мутафчиев съобщи, че за дебата в парламента ще предаде на Иван Костов лицензиран превод на писмото и ще цитира някои неща от текста му, за да се разбере, че няма тайна.
По думите на министъра в писмото ясно се казва, че има притеснение по отношение на фонда РПИ и че трябва да се изпълнят три основни задачи. Първата е по-нататъшно разследване и ясни заключения, които да определят дали е имало някакви действия в конфликт на интереси, за да се гарантира, че нито една процедура за възлагане и сключване на договори не е довела до злоупотреба с пари от Кохезионния фонд.
Втората е нов детайлизиран план за действие за фонд РПИ, визиращ всяка от откритите нередности при съфинансираните от кохезионния фонд проекти. И третата - да се изработи актуализирано предписание за системите за управление и контрол на фонд РПИ, след неговото преструктуриране.
В момента нямаме проект, който да сме допуснали по оперативна програма "Транспорт", категоричен бе Мутафчиев.
"Имаше търгове за два - единият е за "Подкова-Кърджали", а другият за околовръстното шосе и връзката му с магистрала "Хемус" край София. Разпоредил съм нашият одит да провери има ли конкретни нарушения.
Установени бяха някои нередности при провеждане на процедурата и затова отказахме финансирането им. Така че в момента няма спрени пари за пътищата, защото и не сме пускали нито един проект", заяви транспортният министър.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!