О бемът на транзакциите с карти при подготовката на Коледните и Новогодишните празници се увеличава почти двойно. Ползването на банкова карта е удобство, от което в България в момента се възползват едва 27% от населението над 15 години, показва изследване на UniCredit.
Като се имат предвид тенденциите в новите страни членки на ЕС, може да се очаква силен растеж както на броя издадени карти, така и на обемите транзакции, реализирани с тях, коментира ИнфоКредит.
През последните години българските банки вложиха значителни инвестиции в осигуряването на бързо, сигурно и безпроблемно използване на банкови карти както в България, така и в чужбина.
"Защитата на удобството да се ползва банкова карта зависи и от отговорността и предпазливостта на нейния притежател. В този смисъл банките имат и допълнителна, образователна роля за клиентите.
Те не само трябва да представят голямото разнообразие от начини за ползване на карти - като пазаруване без да се носят суми в брой, плащане на ток, вода и парно, без да е необходимо да чака на опашка, пазаруване по целия свят чрез интернет, удобство при пътуване в чужбина и др., но и да помагат на клиентите да сведат до минимум евентуална злоупотреба", смята Левон Хампарцумян, председател на Асоциацията на търговските банки и главен изпълнителен директор на Булбанк, банка от UniCredit Group, към която в България принадлежат и HVB Bank Biochim и Хеброс Банк.
Банките от UniCredit Group в България обръщат специално внимание към няколко основни насоки при ползване на картите от клиентите по време на предстоящите празници, а и след това.
Кредитната карта се утвърди като най-бързия, удобен и безпроблемен начин за разплащане при пътуване в чужбина по работа или във ваканция.
В този случай е препоръчително клиентът да вземе само тези карти, които има намерение да ползва (това означава например да остави на сигурно място у дома картите с местен достъп).
По примера на западните държави и САЩ, за предпочитане е да се използват няколко карти за различни нужди (при пътуване в чужбина, за пазаруване в интернет или в хипермаркета и др.) вместо да се избира една карта за всичко.
Употребата на няколко карти намалява значително риска от загуба.
Всеки клиент трябва да си запише телефоните за спешна връзка с дежурния център на своята банка в случай на проблем с картата или съмнения за неправомерна транзакция.
Телефоните за връзка с банката издател най-често са на гърба на картата. Добре е денонощният телефон да бъде на разположение сред личните вещи, но скрит на трудно достъпни при кражба места.
Много банки вече въведоха SMS известяване за всяка транзакция. За препоръчване е клиентите да се възползват от услугата.
На цената на един sms по тарифата на използвания от клиента GSM оператор, картодържателят може във всеки момент да прави справка за наличността по картата си, както и да получи информация за всеки опит за оторизация, направен с картата.
Картите никога не бива да остават без надзор на видни и лесно достъпни места (хотелска стая, съблекални и др. ).
Дори по време на транзакция в търговски обект е добре клиентът да не изпуска от поглед картата си, в много случаи в ресторанти и хотели има възможност ПОС терминалът да бъде донесен направо на масата.
Допълнителна сигурност за клиента е това, че често служителите в търговските обекти изискват и документ за самоличност.
Важно е да се знае, че освен в случаите на обмяна на валута, в офис на банка или казино, служителят в търговския обект няма право да записва данните от документа за самоличност.
Добре е разписките от извършените плащания да се пазят до получаване на месечното извлечение, за да може клиентът лесно и бързо да сравни сумите, с които е бил задължен, с тези, които е оторизирал с подписа си.
При получаване на своята карта, клиентът трябва да остави на банковия служител телефон за контакт, на който най-бързо да може да бъде намерен.
Причината е, че много банки осъществяват 24-часов мониторинг и ако с дадена карта се извършват транзакции извън обичайното поведение на клиента, служител от картовия отдел веднага се свързва с него, което дава допълнителна сигурност за валидността на транзакцията.
При промяна на телефона за контакт, банката трябва да бъде уведомена, за да се осигури възможност за директна връзка. Това е от изключителна важност за защита на финансовите средства на клиента.
При тегления на банкомат, за препоръчване е да се използват устройства в офиси на банки, в хотели или административни сгради.
При въвеждане на ПИН, свободната ръка винаги трябва да прикрива клавиатурата.
ПИН кодът никога не трябва да бъде записан върху картата и не бива да се съхранява на лесно достъпни места - в портфейл, мобилен телефон и др.
При възникнал проблем на банкомат, клиентът никога не бива да споделя ПИН-а си с "услужливи" граждани и да се обажда на телефони, обявени със стикери на банкомата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!