У икенд в Барселона, в Краков или Талин вече е реалност. Милиони туристи се възползват от ниските цени на евтините авиокомпании.
Пазарът на кратките престои в различни точки на Европа е в своя разцвет. Освен всичко е оценен на 220 млрд. евро и бележи ръст от 10% всяка година.
Въпросът е обаче дали инфраструктурата е на висота
Московското летище Шереметиево, строено през 1980 г. с капацитет да приема 6 млн. пасажери, днес се налага да приеме два пъти повече.
Освен всичко летището е изправено и пред конкуренцията на модерен частен терминал. Всички, кацнали на Шереметиево, започват едно друго пътуване- във времето и в сърцето на Съветския съюз.
Сградата на летището е масивна, сива, студена. Строена е по повод Олимпийските игри. Но атмосферата вътре е мрачна- опашки, неон и гардове, които никога не се усмихват.
На другия край на града се намира летище Домодедово, запазено за вътрешните линии по времето на Съветския съюз. Днес обаче е модел на съвременността.
Летището е приватизирано през 1996 г. и бързо изпреварва Шереметиево, най-малкото в инфраструктурно отношение. С две думи това летище прилича на всяко друго европейско.
Най-голямото му предимство обаче е не киносалона, който притежава, а бързата влакова връзка с центъра на Москва. Затова не е чудно, че компании като "Бритиш Еъруейз" и "Луфтханза" предпочитат летище Домодедово.
Шереметиево се опитва да навакса изоставане с различни подобрения, на първо място експресна линия до центъра на руската столица, изграждането на нов терминал и ново шосе.
Три дни преди европейското членство на България в ЕС заработи
Терминал 2 на софийското летище
Не само архитектурно, но чисто технически Терминал 2 придава вече европейски вид на летище София. Гарантира и по-висока сигурност.
За разлика от стария терминал новият разполага с автоматизирана система за сортиране на багажа на пътниците с 4-степенна система за проверка, 34 гишета за регистрация, модерна летищна информационна система.
Терминал 2 е така съоръжен, че да могат да бъдат обслужвани до 2000 пътници в пиковите часове. Капацитетът на летището като цяло се увеличи с 2,6 млн. пътника.
Разширяването на летището даде възможност на пътниците, излитащи от София, да имат избор. Тези, които летят от точка до точка, нямат големи изисквания и ги интересува най-вече цената, избират евтините компании.
Разширяването привлече нискотарифните превозвачи. Те кацат и излитат от стария терминал 1. Това е тяхна практика навсякъде, защото пестят от такси.
Лоу-кост компании са ползвани основно от млади хора, предимно студенти. Някои от тези компании са нискобюджетното поделение на големи компании.
Германската "Луфтханза" е с дъщерната "Джърмънуингс", които оперират и на софийското летище.
Основният пътникопоток остава насочен към редовните авиолинии. Неудобството при лоу-кост превозвачите е, че
летят в неудобни часове - рано сутрин или късно през нощта
Закупуването на билетите трябва да стане доста по-рано. Съществува и опасност авиокомпанията да спре да лети.
Проблем на летище София остава обслужването като цяло и на евтините компании в частност, констатират мнозина. Проблемът идва от организацията на работа и от нивото на квалификация на летищния персонал, обяснява Малина Иванова, дългогодишен авиослужител.
Дълго време летището не съумява да стане handling agent на самите лоу-кост компании, отбелязва служителката.
Тя обяснява как първите нискотарифни превозвачи - "Уиз Еър", са започнали работа, без да имат конкретно работно място, направо във фоайето на летището.
В случай като този никой не би обърнал сериозно внимание на такава компания. Впоследствие handling agent на лоу-кост компании станаха някои туроператорски фирми.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!