П роизводителят на луксозни спортни коли "Порше" отчете силно увеличение на печалбата за финансовата 2007/08 година, докато "Даймлер" и БМВ обявиха значителен спад на продажбите си през октомври, предаде ДПА.
Печалбата на "Порше" преди облагане през 12-те месеца до края на юли е нараснала до 8,57 млрд. евро (11,2 млрд. долара) спрямо 5,58 млрд. евро през предходната година, се посочва в комюнике на компанията.
Добрите резултати се дължат основно на участието на "Порше" в капитала на "Фолксваген", който е най-големият производител на автомобили в Европа. Делът на "Порше" във "Фолксваген" е 42,6%, но се очаква да нарасне до 75% през идната година.
Годишният излишък на "Порше" е нараснал от 4,42 млрд. евро на 6,39 млрд. евро при увеличение на продажбите до 7,46 млрд. евро спрямо 7,4 млрд. евро преди година.
Порше обяви, че ще увеличи специалния си дивидент от 1,50 евро на 2 евро. Компанията освен това ще изплати дивидент от 69 евроцента на обикновена акция и 70 евроцента - на преференциална акция.
"Даймлер", който произвежда автомобилите с марка "Мерцедес-Бенц", "Смарт" и луксозния "Майбах", обяви спад от 18% на продажбите си за октомври заради все по-тежките условия на ключови пазари. Миналия месец компанията е продала 93 800 автомобила в целия свят в сравнение със 114 600 през същия месец година по-рано.
Спадът е бил особено силен на американския пазар, където продажбите са намалели с 24,5% до 17 200 коли, като през периода януари - октомври обаче там е отчетен растеж с 4,7% до 212 700 автомобила.
В Япония продажбите за октомври са се понижили с 34% до едва 1800 коли и с 11,5% през първите десет месеца.
Единственото в Китай е отчетено повишение през октомври. Там миналия месец са продадени 3700 автомобила, което е растеж с близо 43%, а през периода януари - октомври продажбите са скочили с 52% до 36 100 коли.
"Даймлер" посочи, че през октомври са продадени общо 82 500 автомобила с марката "Мерцедес-Бенц" - спад с 21% спрямо 103 900 коли година по-рано.
БМВ също обяви, че вече не очаква да отчете рекордни продажби за 2008 г. заради нарастващото въздържане на потребителите да харчат пари за нови коли на фона на опасенията от рецесия. Миналата година БМВ продаде рекордните 1,5 милиона автомобила.
Отслабващите продажби са станали причина за спад на печалбата за третото тримесечие до 298 млн. евро (383,3 млн. долара) спрямо 803 млн. евро за същия период година по-рано.
Продажбите на компанията, която е производител на автомобили с марките БМВ, "Мини" и "Ролс-Ройс", са намалели с над 8% през октомври до едва 113 005 коли в сравнение със 123 304 за същия месец на 2007 г.
Американският лидер в производството на автомобили "Дженерал мотърс" обяви, че е възможно още в началото на 2009 г. да има такова равнище на ликвидносттите си, което няма да му позволи да продължи нормално дейностите си, предаде Франс прес.
"Ликвидностите за останала част от 2008 година приближават минималния праг за дейността на компанията. За първите две тримесечия на 2009 година, дори с предвидените мерки, ликвидностите ще спаднат много под това равнище", освен ако не настъпи силно съживяване на пазара или пък не бъде оказана помощ отвън, обяви "Дженерал мотърс" в комюникето си за медиите.
Тази мрачна прогноза бе направена при публикуването на загуби за третото тримесечие, които са много над очакваните.
Нетната загуба на "Дженерал мотърс" е 2,5 млрд. долара за трите месеца, приключили в края на септември. Като се изключи обаче благоприятното въздействие на споразумение със синдиката на работещите в американската автомобилна промишленост, загубата на компанията е 4,2 млрд. долара, след като преди една година тя бе ограничена на 1,6 млрд. долара.
Оборотът на "Дженерал мотърс" е намалял с 13% до 37,9 млрд. долара за третото тримесечие, което е малко под очакванията на пазара за 39,41 милиарда долара.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!