Тази роля е от десетилетия
мечта на големия български актьор, който преди осем месеца навърши 75 години.
Сега със свръхотговорната задача се е захванал най-титулуваният през последните години режисьор Явор Гърдев.
В ролите на трите дъщкери на краля са Мария Каварджикова, Жорета Николова и Марта Кондова. Участват и Юлиан Вергов, Йосиф Шамли, Деян Донков, Валентин Ганев, Иван Радоев, Владимир Карамазов и други - един страхотен състав.
Наум Шопов често е определян като един от най-загадъчните и чувствителни актьори в българския театър и кино. Играл е в над 30 филма, между които "Крадецът на праскови", "Цар и генерал", "Вилна зона", "Топло". Започва театралната си кариера в Старозагорския театър като стажант, без образование.
По тази причина и поради политическа неблагонадеждност остава извън ВИТИЗ, но успява да се наложи на сцената и през 1958 г. е поканен в трупата на Военния театър в София, пише за него в. "Дневник".
Шопов е играл четири пъти Ленин, играл е цар Борис III,
незабравими роли прави в "Хамлет", "Коварство и любов", Животът е сън", "Дневникът на един луд", "На дъното"... За "Последният запис" на Бекет през 1992 г. е удостоен с награда "Аскеер". През 2003 г. получава същата награда за цялостен принос.
На въпроса на в. "Стандарт" защо поставя "Крал Лир" с него режисьорът Явор Гърдев отговаря, че
Наум Шопов е най-добрият възможен Лир на българска сцена.
"Много малко актьори биха могли дори да помислят за превъплъщение в подобен образ. Дори да нямах нищо общо с конкретната продукция, ако някой ме запита кой може да изиграе Лир, бих посочил веднага Наум Шопов.
За мен е щастливо съвпадение на обстоятелствата и много добър шанс. Случва се само веднъж в живота - актьорите да покрият образите и да има човек, който може да бъде Лир", ксазва Гърдев.
Той е убеден, че "Крал Лир" е
от най-важните политически пиеси, писани някога в англосаксонската култура.
"Тя е най-важна за държавното устройство и винаги се цитира в политически контекст. Може би това е най-мащабната приказка за интегризма, за целостта, за разпада на клановите образования и обединението им в голяма държава.
Разказът за разделянето на кралството е основен. Той е директно валиден в момента за това, което наричаме европейска реалност. Сега европейската машина боксува точно с този проблем, който боксува и при крал Лир - клановите и националните идентичности, срещата им и обединяването им в по-голямо цяло. И когато то се разпадне, започват междуособни войни и взаимоотношения, които винаги имат трагически изход", казва режисьорът.
През последните години той неизменно е на върха на театралните сезони с постановки като "Живот х три" и "Пиесата за бебето" в Театър 199, с "Бастард", "Марат/Сад" и "Пухеният" във Варненския театър,"Верона" в Народния театър "Иван Вазов", "Квартет" в "Сфумато".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!