Н ародното събрание създаде инспекторат към Висшия съдебен съвет (ВСС), който ще се избира с гласовете на 2/3 от депутатите.
Инспекторатът ще извършва проверки по дейността на всички органи на съдебната власт, без да засяга независимостта на съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите.
С приетите на второ четене текстове от четвъртата поправка в конституцията
имунитетът на магистратите е сведен до функционален:
те няма да носят наказателна и гражданска отговорност за служебните си действия и за постановените от тях актове.
Приетите промени трябва да бъдат гласувани и на трето четене, което е насрочено за 31 януари.
183 народни представители подкрепиха разпоредбата за създаването на инспектората.
Той ще се състои от главен инспектор, чийто мандат е пет години, и 10 инспектори, избирани за срок от 4 години. Членовете на новия орган могат да бъдат избирани повторно, но не и за два последователни мандата.
Със създаването на инспектората народните представители отмениха правомощието на министъра на правосъдието да проверява организацията по образуването, движението и приключването на съдебните дела.
Близо час депутатите обсъждаха разпоредбите за инспектората. От ДСБ се обявиха против създаването му, тъй като това би бил орган с "политически отпечатък" върху дейността си.
Защо не работи инспекторатът на изпълнителната власт, подчинен на министъра на правосъдието, и защо инспекторите, избрани от парламента, ще работят по-добре от назначените от министъра на правосъдието, попита Елиана Масева, според която няма как да не се затвърди мнението в обществото, че делата се решават винаги под давление на властимащите, а не по закон и по справедливост.
Елеонора Николова от ОДС защити тезата, че инспекторат трябва да има, защото той е част от традицията на българското правораздаване. По думите й сегашния инспекторат към министъра на правосъдието работи и не пречи на магистратите, неговите функции са познати и трябва да се запазят.
По мнението на Минчо Спасов от НДСВ идеята за създаването на инспекторат към ВСС има всички шансове да се превърне в този инструмент, който реално да подобри работата на съдебната власт.
Според Лютви Местан с инспектората към ВСС не се създава нов орган с властнически правомощия и всички обвинения, че се нарушава конституционният баланс между институциите са безпочвени.
Инспекторатът ще бъде окото на гражданското общество в една затворена до днес система, каквато е съдебната и която показва признаци на самодостатъчност и самовъзпроизводство, каза Местан.
Според независимия депутат Димитър Абаджиев идеята за инспекторат, избиран от политическото мнозинство, е абсолютно неприемлива и е продължаване на политиката за поставяне под политическа зависимост на съдебната власт.
По думите му може да има инспекторат към ВСС, само ако съветът стане професионален и постоянно действащ и инспекторите се назначават от него.
ЕК директно препоръчва ВСС да стане постоянно действащ орган и неговите членове да не са ангажирани с други функции, посочи той. Абаджиев прогнозира, че ще има нова поправка в конституцията заради неразбирането на тази препоръка от депутатите.
Георги Близнашки от "Коалиция за България" каза, че инспекторатът към ВСС няма алтернатива. Според него идеята за постоянно действащ ВСС е рационална и може да намери място в един бъдещ закон за съдебната власт.
Депутатите записаха още, че общинските съвети ще определят размера на местните данъци и такси при условия, определени със закон, с което се
дава очакваната финансова самостоятелност на общините
Народното събрание да открива заседанията си и да приема своите актове, когато присъстват повече от половината народни представители, записаха още депутатите.
Текстът, според който
отпада изискването за постоянен кворум
по време на заседанията, подкрепиха 206 депутати, трима бяха против.
Народното събрание да има самостоятелен бюджет, решиха народните избраници. Тази разпоредба бе подкрепена от 188 депутати, 18 гласуваха против, а осем се въздържаха.
Председателят на временната комисия за промени в Конституцията Любен Корнезов отбеляза, че на конституционно ниво е изведен самостоятелен бюджет на съдебната власт и на общините.
Народното събрание като най-висш орган в парламентарна република е логично също да има самостоятелен бюджет, допълни той.
Корнезов посочи, че какво е самостоятелен бюджет на парламента ще бъде детайлно разписано в Закона за устройство на държавния бюджет и в правилника към него.
Дейността на въоръжените сили да се урежда със закон, гласи друга промяна в основния закон, според която защитата на отечеството вече не е "дълг и чест за всеки български гражданин".
Текста на второ четене подкрепиха 222 народни представители, четирима гласуваха против и един се въздържа.
След двучасови дебати със 190 гласа "за", 37 против и един въздържал се депутатите записаха още, че
подготовката на гражданите за защита на отечеството се урежда със закон
Промените, съгласувани с Министерството на отбраната, са свързани с приетите миналата година изменения в Закона за отбраната и въоръжените сили за професионализация на Българската армия и отпадане на задължителната наборна военна служба от 1 януари 2008 г., посочи Корнезов.
Срещу текста за военното обучение възрази Константин Димитров от ДСБ, според когото така се въвежда възможност за ревоенизацията на българското общество и за задължителна военна или паравоенна повинност.
Според зам.-председателя на тъмносините Екатерина Михайлова всеки български гражданин е длъжен да защитава отечеството, но няма необходимост българите задължително да ходят на военно обучение.
Страната ни може да гарантира своята сигурност веднъж чрез професионална армия, втори път чрез колективните системи за сигурност, постигнати през членството в НАТО и ЕС, каза Михайлова.
"ОДС няма да подкрепи текста, защото той означава въоръжаване на българските граждани и създаване на опълчение.
Има нужда от приемане на закон, който да уреди възможността на българските граждани да се защитават и как да действат и изпълняват своя дълг към отечеството във военно време", заяви председателят на СДС Петър Стоянов.
Висшият съдебен съвет да назначава, повишава, премества и освобождава от длъжност съдиите, прокурорите и следователите, решиха единодушно депутатите.
ВСС освен това ще налага дисциплинарните наказания
понижаване и освобождаване от длъжност на съдиите, прокурорите и следователите, ще организира квалификацията им и ще приема проекта на бюджет на съдебната власт, гласи още промяната.
Съветът ще изслушва и приема годишните доклади на Върховния касационен съд (ВКС), на Върховния административен съд (ВАС) и на главния прокурор за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи и след това ще ги
внася за изслушване в Народното събрание,
приеха депутатите.
Парламентът освен това ще изслушва и приема доклади за дейността на органи, които изцяло или частично се избират от Народното събрание, когато това е предвидено в закон.
Мандатът на изборен член на ВСС да се прекратява при подаване на оставка, влязъл в сила съдебен акт за извършено престъпление, трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от една година, дисциплинарно освобождаване от длъжност или лишаване от право да упражнява юридическа професия или дейност, решиха депутатите.
При прекратяване на мандата на изборен член на ВСС на негово място да се избира друг от съответната квота, който ще довършва мандата, предвиждат поправките.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!