К акво наистина струва автомобилът ни на околната среда? Въпрос, който остава забулен в тайни, мистерии и липса на достоверна информация. Отчасти това се дължи на обвитите в мъгла автомобилни компании, а от друга страна - на очевидната медийна истерия по темата.
Всеки си въобразява, че знае кое е екологично и кое не.
Щом холивудските звезди си купуват "Тойота Приус", значи така трябва. Да, без грам съмнение звездите опазват природата, докато пътуват към частните си реактивни самолети.
Казано е: "Прах при праха". Лаф, който особено добре се вписва в живота на един автомобил. И кое от всичко е "чисто"?
Едни коли са ужасно енергоемки и виновни за бълването на въглероден двуокис, докато се произвеждат, други - докато се карат, а трети - докато бъдат извадени от употреба и рециклирани.
Ето например, за да бъде направен алуминий, околната среда се замърсява много по-малко, отколкото ако трябва да се създаде стомана. Означава ли това, че "Ягуар XJ" е еко автомобил?
Ами батериите на хибридите? Те са силно токсични и трудни за преработка. Означава ли това, че "Приус" и "Сивик IMA" са неекологични?
Ами автомобилите, произведени "на майната си"? Знаете ли какви енергийни ресурси са похабени, за да ги докарат там, където живеете.
Ще се реши ли проблемът, ако си купувате само коли, произведени наоколо? Най-вероятно не.
Особено важно е да знаете за какво точно ще използвате автомобила си. Защото една и съща кола може да се окаже
екологична в една ситуация и "мръсна" в друга
Хайде да започнем с популярния "Приус". Купуват си го предимно улегнали и кротки хорица от богатите квартали. Практична, икономична, изразяваща социалните ви и морални ценности, това е кола, която не ви кара да се чувствате виновни и помага да спите спокойно, с чиста съвест.
Нищо че е странна, бавна и скъпа - нали е екологична. Но колко екологична е всъщност?
Хубавото е, че изхвърля само 104 г въглероден двуокис (CO2) на километър от ауспуха си, а смесеният й разход е едва 4,3 л/100 км. При това вдигаш 45 км/ч само на батерии. Къде е уловката тогава?
Имайки предвид казаното дотук и факта, че различните машини са добри в различни ситуации, трябва да погледнем целия жизнен цикъл на колата - от нейното раждане до смъртта и "прераждането" й.
"Приус" е всичко друго, но не и европейски или американски автомобил. Прави се само в Япония и единственият начин да дойде до нас е по море. Тоест, с огромен товарен кораб.
От "Тойота" с радост ще ви кажат, че през 2006 г. са продали 48 хил. броя от модела в родината си. С по-малко ентусиазъм ще признаят, че 109 хил. приуса са заминали за САЩ и едва 23 хил. са пристигнали на Стария континент.
Това прави 185 хил. автомобила, а за тази година са предвидени още 100 хил. Зашеметяващо и леко смущаващо. Това си е доста морски превоз. И докато екоактивистите бичуват авиацията, според последни данни
морският транспорт бълва почти същото количество CO2
Модерен кораб, специализиран за превоз на коли, може да натовари 6500 парчета. Ще му отнеме около 30 дни да стигне от Япония до Европа. Разходът на такъв звяр е 53,2 т гориво на ден. Това прави 1596 т само в едната посока!
Проучванията показват, че вредните емисии в морския транспорт ще нараснат със 75% през следващите 20 години. В момента те са между 600 и 800 тона CO2 годишно. Това е в пъти повече, отколкото България изхвърля изобщо.
И за да разберете колко са ужасни нещата, ще ви кажа, че емисиите в морския транспорт не са предмет на протокола от Киото и не се контролират по никакъв начин.
Така излиза, че по груби сметки се пада малко под тон CO2 на всеки приус по време на морското му пътешествие. При това приемаме, че целият кораб е натоварен само с лекички хибриди (в действителност има тежки "Ланд Крузер" и огромни "Лексус").
Така, като изключим производството, за 160 хил. км Prius изхвърля около 16,5 тона CO2 и на практика вносът му от Япония добавя огромно количество вредни емисии по отношение на целия му жизнен цикъл. Преди още да си завъртял волана..
Всъщност описаното по-горе е малко тенденциозно. Няма да сме честни, ако хвърлим вината върху "Приус". По тази логика, горното важи за всяка една азиатска кола. Включително и за тези, които нямат претенции да са екологични.
Ами американските? Те също идват в Европа по вода. И тежат повечко. Ами голяма част от цялата световна търговия с отдалечените от Европа континенти?
Проблем обаче има и с батерията. От "Тойота" твърдят, че тя може напълно да се рециклира. В някои държави дори се предлага специална услуга, чрез която напълно безплатно едни специални хора ще дойдат, ще вземат специалната ви батерия и ще я закарат в още по-специална фабрика за рециклиране на батерии от хибриди.
Изниква въпросът, след като се полагат такива специални усилия за обезвреждането на тези акумулатори, колко ли енергия се изразходва в целия процес?
Става и по-лошо. Батериите съдържат никел, който се добива и обработва в Съдбъри, Онтарио. Чува се, че фабриката нанася ужасяващи щети на местната природа.
От "Грийнпийс" яростно заклеймиха завода, защото изпуска серен диоксид. Образувалите се киселинни дъждове са унищожили всичко живо в радиус от няколко километра.
Наскоро пресата съобщи, че от НАСА смятат да си тестват в Съдбъри луноходи, защото повърхността много напомняла на лунната. Що за пейзаж!?
От "Тойота" казват, че емисиите на СО2 в "Приус" са с 15% по-малко, отколкото в подобен дизелов автомобил, и с 45% по-малко, отколкото в бензинов.
Предимството пред бензиновия двигател е очевидно, но разликата с дизеловия е доста тънка
Така в нашия разбор идва ред на "Фолксваген Поло Bluemotion". Това била най-новата и модерна разработка в света на дизеловите технологии. Има отлична аеродинамика, дълги предавки, 3-цилиндров двигател с турбо, система за рециркулация на отработените газове и филтър за твърди частици...
Средният му разход е 3,9 л/100 км, а емисиите на CO2 също са ниски - 102 г/км.
Прави се в Испания, която в сравнение с Япония си е съседна държава. А когато се наложи да му биете шута, германците от VW са в състояние да рециклират 95% от него.
Цената му ще е приблизително 35 хил. лв. Само че няма климатик, електрически стъкла и CD. Естествено могат да се поръчат като екстри, но те струват пари и тежат.
Така прекрасните характеристики вече ще са в други измерения и няма да са толкова прекрасни.
Излиза, че и тук нещо ти замазват очите
Тъй като производителите обикновено прикриват слабостите си с положителна статистика, често се оказва, че най-смотаният им модел е екологичен. Ще се учудите колко логика има в техните твърдения.
Да вземем например " Нисан Кашкай" - чудесен пример за това как желанията на потребителя влизат в заговор със законодателните изисквания и пазарната реалност.
"Кашкай" е израз на модерната епоха и може да се похвали с нелош дизайн. Това е SUV за начинаещи. Но не е съвсем SUV, защото е с предно предаване и всъщност е доста малък.
Е, вярно, шофьорската позиция е като във всъдеход, но се управлява по-скоро като обикновена кола, отколкото като внушителен офроудър.
Този, който ви представяме, има малък, ефективен и сравнително чист двигател - 1,5-литров дизел, и в типичния за ХХІ в. формат. Японска кола, която се произвежда в Съндърланд, Англия. Британците си я броят за местен зеленчук.
Двигателят също се прави в Европа - във фабриката на "Рено" в Нормандия.
Емисиите на "Кашкай" са 145 г/км, той харчи 5,4 л/100 км. Показателите не са като на VW Поло, но с визията, размерите и практичността си може би е по-добрият вариант.
Интересното е, че фабриката на "Нисан" в Съндърланд през последните пет години е намалила с 9% потреблението на енергия и със 17% емисиите на въглероден двуокис.
Разполага и с вятърна електроцентрала, която тази година ще спести на изстрадалата ни атмосфера 3300 тона СО2. И всичко това за кола, която не се налага да обиколи половината свят, за да стигне до вашия дилър.
Но отново всичко е относително, защото "Кашкай" ще се продава и на други места по света, не само на Острова и в Европа. Следователно ще бъде пренасян насам-натам повече и от "Приус".
Въпрос на избор и гледна точка. Ако един продукт е по-скъп, но е местно производство, това го прави полезен за околната среда и за местната икономика. В общи линии такъв автомобил излиза по-рентабилен и евтин.
За британците (но само за тях) такъв е "Ланд Роувър Дифендър". Където и да се сглобява една кола, голяма част от джунджуриите и чарколяците по нея се внасят.
Според "Ланд Роувър" обаче 80% от компонентите на "Дифендър" се произвеждат във Великобритания.
Не само това - 73% се произвеждат в радиус от 150 км около завода им в Солихъл. Само 1,5% от частите не идват от Европа. Забележително постижение.
И да се върнем към схемата "прах при праха". Животът на една кола трае средно 12 -14 години (не и в България), но 75% от всички дифендъри, произвеждани някога, още са в движение.
За англичаните те са евтини и лесни за поддръжка. Да не забравяме, че техните специални части САС ги използват в пустинята, а това си е признание.
Ако все пак някога реши да рухне, 85% от дифендърa могат да бъдат рециклирани. И голяма част от рециклираните компоненти ще се използват отново в шасито и двигателя.
Естествено дифендерът също е за износ. Корабът, който го пренася, ще е от онези ужасните, които бълват СО2 на воля.
Познавах един вегетарианец, който си купуваше обувки от естествена кожа само ако са втора ръка, за да не му тежат на съвестта. Така и вие можете да си купите някой дифендър втора ръка, за да избегнете съвсем производственото замърсяване.
Но пък от друга страна, старите двигатели по никакъв начин не могат да се нарекат екологични. Докато днес всички нови двигатели за модела са дизелови и могат да работят с биодизел.
Въпреки това обаче консумацията на гориво и вредните емисии все още са доста високи и трудно можем да наречем купуването на дифендър "зелен" акт. Всъдеходите са значително по-неекологични спрямо хибридите.
Все пак "Ланд Роувър" участва в програмата за откупуване на въглеродните съединения. Накратко това означава, че ако си купите дифендър през 2007 г.,
срещу 170 евро можете да си откупите емисиите за 3 години напред
и парите ще отидат за водноелектрическа централа в Таджикистан и ветроелектроцентрала в Китай.
Така ще се спести изхвърлянето на хиляди тонове СО2 и ще се подобри значително животът на развиващите се държави.
Звучи много яко, но не е ли откупуването на емисии същото, като да криеш боклука под килима?! Фактът, че в момента "Ланд Роувър" разработва собствен хибрид, май дава отговор на този въпрос.
Днес, като кажеш хибрид, и всички си мислят за "Приус". "Тойота" наистина успя да наложи модела си като единствения разумен и екологичен избор в света на автомобилите.
А какво е тогава "Хонда Сивик IMA"? Друг хибрид, който харчи 4,6 л/100 км и емисиите му на СО2 са в рамките на 109 г/км, но повечето хора изобщо не му обръщат внимание.
Не само че е по-евтин от "Приус", но повече прилича на нормална кола, сглобката е качествена и по скромното ми мнение изглежда по-добре. Причината, поради която IMA не се харчи добре като "Приус", е проста.
Хората си купуват хибрид, защото искат да се покажат и да заявят, че имат отношение към опазването на природата.
И независимо че "Хонда Сивик IMA" има своите предимства, тя също се прави в далечна Япония и трябва да се транспортира. За момента обаче няма друго решение и "Хонда" и "Тойота" се опитват да търгуват колкото се може по-природосъобразно.
Но нека все пак не забравяме, че
става въпрос за бизнес, а не за спасяването на Вселената
Какъв е изводът? Че нещата невинаги са такива, каквито ни ги представят. За британците се оказва, че "Ланд Роувър Дифендър" е доста по-екологичен, отколкото някой изобщо може да си представи, а хибридите са леко прехвалени в това отношение. "Поло" е най-еко на хартия, а "Нисан Кашкай" е някъде по средата, което в реалния свят е добре.
Въпрос на гледна точка и на... местоположение.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!