П резидентите на България и Гърция ще открият в петък официално новия граничен контролнопропускателен пункт Илинден-Ексохи. Отваря се мечтана от десетилетия изключително удобна пътна връзка между България и Гърция.
Древният път е строен по римско време. Сегашното му подновяване, финансирано от Европейския съюз (над 20 млн. евро), се проточи над десет години по различни причини.
Новият десеткилометров път и модерният пункт, както и специално изграденият "мечи тунел" ще стимулират икономическия обмен между Северна Гърция и Югозападна България. Той е удобна връзка с пристанището на Кавала и, разбира се, със Солун.
По каприза на еколози те ще осигурят също така дълъг сън и спокойни контакти за мечките в района на река Места и Родопите.
Спогодбата между България и Гърция за откриване на три нови гранични пункта (Кърджали-Комотини, Гоце Делчев-Драма и Рудозем-Ксанти) беше подписана от правителството на Жан Виденов. Строителството при гр. Гоце Делчев започна при кабината Иван Костов.
От българска страна почти всичко беше готово при управлението на Симеон Сакскобургготски. Откриването обаче ще стане при четвъртото поред правителство.
През 2001 г. се видя, че от гръцка страна нищо не се прави.
Имаше различни тълкувания за протакането - от политически, през икономически, до психологически, чисто балкански. Дори се говореше, че гръцката страна е взела парите от Брюксел и ги е похарчила за друго. От Брюксел бяха поставени ултимативни срокове. Тогавашният външен министър Соломн Паси се зарече да реже лентата за лятната олимпиада през август 2004 г.
Само че, през 2002 г. гръцки политици, които никак не искаха отваряне на границата точно на това място, се съюзиха с гневни екологични организации, които разгласиха, че новият път ще застраши популацията на защитената кафява мечка. Вдигна се олелия. Мобилизирана беше и Бриджит Бардо.
Макар местните жители и от двете страни на границата да казват, че
мечки не са виждали от 50 години,
бяха похарчени още 4 млн. евро, за да бъде построено най-сложното съоръжение по новия път - 447-метров тунел, над който спокойно мъжките мечки да отиват при женските и обратно. На българска територия са 150 м. от тунела.
"Районът се съживява, няма да има голяма миграция. С новия път ще паднат рязко транспортните разходи на инвеститорите и икономическият ефект ще е голям и за двете страни", казва днес за в. "Труд" Владимир Москов, който вече трети мандат е кмет на гр. Гоце Делчев.
В града искат граничният пункт или поне тунелът да носи неговото име в знак на признателност, че е успял да преодолее всички пречки. Ако не стане така, местни бизнесмени щели да му вдигнат паметник.
"Пускането на КПП-то е основна моя мисия още от 1995 г., когато станах кмет. Малко преди това външните министри на България и Гърция подписаха спогодба за пункта", разказва Москов. Той не може да изброи колко писма е писал и колко срещи е провел с всякакви институции за постигане на целта.
Междувременно
предприемчивите хора от двете страни на границата отдавна са готови.
От българската страна е построен 12-километров удобен път с шест моста до гр. Гоце Делчев, през тази година беше ремонтиран целият път по течението на река Места до Банско и Разлог и през Предела до международния път Е-79.
В подножието на Пирин, Родопите и Рила през последните години са издигнати 12 хотела и над 30 ресторанта. Десетки инвеститори от Кавала, Солун и Драма са отворили стотици работни места в шивашки, мебелни и обувни предприятия.
За туристиочески нашествия са готови Лещен, Ковачевица, Огняново, Добринище, Баня, Разлог, разбира се, Банско, а и още кой знае колко нови перспективни места.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!