Б роят на загиналите по пътищата в Западна Европа значително намалява от началото на 70-те години насам. Статистиката вече не е толкова черна благодарение на стриктните правила, на по-отговорното поведение зад волана, но също и благодарение на подобрената пътна инфраструктура.
Качеството на пътищата обаче не е едно и също из целия ЕС. В източната част,броят на загиналите в пътни инциденти остава по-висок от средния за ЕС, който е 80 за 1 млн. жители.
В Полша обновяването на пътищата се нарежда начело в инвестициите, съфинансирани от Брюксел. Най-големият проект във Варшава е Траса Шекеровска, пътна артерия, позволяваща бързо излизане от града.
40% от стойността на трасето с обща дължина 3,5 км е финансирано с европейски средства, което прави принос от 21 млн. евро от общо 55 млн. евро.
Покрай магистралата са изградени 4 км тротоари и велосипедни алеи, тъй като основни жертви на пътнотранспортните произшествия са пешеходците и велосипедистите.
За периода 2007 - 2013 Полша трябва да усвои 3,5 млрд. евро за подобряване на пътната мрежа. По мнението на службите за пътна сигурност в страната, полската пътна мрежа се нарежда сред най-опасните в Европа.
Годишно по пътищата загиват над 5500 души, като се наблюдава известна тенденция към покачване, тъй че европейските средства са добре дошли, споделя директорът на бюрото за европейски фондове във Варшава Цезаре Митрус:
"Пътищата във Варшава са доста разбити, така че всяка модернизиране на пътищата или изграждането на нови представлява приоритет за управата на града. Вижда се, че тук настилката на Траса Шекеровска е много по-добра от тази в центъра."
През 1995 г. Португалия бе начело в списъка на европейските страни по смъртност в пътни инциденти. През последните десет години Лисабон положи големи усилия за подобряване на положението, но все пак смъртността остава над средното европейски ниво.
Днес страната залага на изграждането на автомагистрали и благодарение на закъснението си може да ползва най-модерните техники и материали.
През 2006-а пътят свързващ Испания с Атлантическото крайбрежие, е превърнат в магистрала. Решението е било наложително, тъй като тази пътна артерия, изградена преди 20 години, е една от най-натоварените и най-опасни в цяла Португалия.
Превръщането на А 25 в магистрала е довело до намаляването на пътните инциденти с 31%, а броят на загиналите е намалял четири пъти.
Сигурността по българските пътища е нулева. До голяма степен това се дължи на занижения контрол, както върху състоянието на магистралите, така и върху нехайното поведение на шофьорите и техническата изправност на повечето автомобили. Най-рисковата група шофьори са тези на възраст до 25 години.
Те са риск както за себе си, така и за останалите участници в движението, и са най-често споменаваните в черните статистики на смъртните случаи. Социалната цена е твърде голяма.
Употребата на алкохол и карането без предпазен колан са ключови фактори при катастрофите с млади шофьори, които водят до нараняванията или смърт.
Наблюдава се и тенденция да се шофира след употреба на наркотици, особено канабис, в частност сред младежите, и става особено опасно при смесване с алкохол. Затова се говори за завишаване на стандартите при издаване на шофьорска книжка. Непрекъснато появяват и обществени инициативи, които не водят до ефективни резултати.
Последната - "Шофирането не е игра". се организира с подкрепата на Министерството на вътрешните работи. Кампанията започна през април и ще продължи 6 месеца, в които 50 макети на полицейски коли ще стоят като патрул по главните пътища на страната.
Те изглеждат като истинските полицейски автомобили и са под постоянно видеонаблюдение.
Стартът на кампанията съвпадна с Великденските празници и летния туристически сезон, тъй като по това време на годината хората най-често предприемат междуградски пътувания, а рисковете и броят на пътните инциденти рязко нараства.
За да премерят доколко шофьорите ще се съобразяват с пластмасовите патрули в близост до тях ще има истински радари на КАТ, които ще засичат нарушителите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!