М алко хора знаят, че Естония представлява рай за информационните технологии. Все повече дейности от ежедневието се извършват чрез интернет - деклариране на доходите, управление на банковите сметки, а от скоро и гласуване.
Затова и не е чудно, че програмата Skype (Skype.com), лидер в интернет-телефонията, е
създаден от швед, датчанин и трима естонски програмисти
Където и да сте по света, ако вашият компютър и този на събеседника ви са снабдени с програмата и имате връзка с интернет, разговорът ще бъде безплатен. Необходими са единствено слушалки и микрофон.
Skype, който се появява преди три години, е създаден за шест месеца. Два месеца след появата му, неговите потребители достигат 1 млн. души.
Сега потребителите са 100 млн., с гордост разказва шефът на Skype-Естония.
От общо 350 служители на фирмата по света 200 работят в Естония, а трийсетина от тях са чужденци. Задачата им е да подготвят и други новаторски продукти.
Венсан Обеле е един от френските специалисти, които работят за Skype в Естония. Той споделя, че когато този продукт се е появил, технологията е била доста революционна, но никой не е знаел, че ще има подобен успех.
"Днес революцията е факт. Имаме десетки милиони потребители, нещата вървят наистина добре", доволен е той.
Общият брой на IT специалистите в Естония възлиза на 2500 и съвсем скоро ще започне да се усеща недостиг.
Затова и Skype работи тясно с университети, където отпуска стажантски стипендии.
Националният телефонен оператор в Румъния "Ромтелеком" все така не може да се впусне в пазара на мобилна телефония и интернет.
След приватизацията през 1998 г. и отварянето към конкуренцията преди три години "Ромтелеком" се опитва да навакса закъснението спрямо останалите частни оператори.
По всичко личи, че нещата стоят добре: цифровизацията на националната мрежа върви по план, високоскоростният интернет явно се ползва с голям успех сред населението, борсовата котировка на компанията също е успешна.
И все пак ръководството има доста проблеми.
Улисана в модернизацията на градските мрежи, компанията напълно изостави мобилната телефония.
В резултат на това последва пълен провал на продукта, появил се прекалено късно на пазара, доминиран от двама големи частни оператора.
Сега се прави втори опит, придружен от агресивна рекламна кампания, за спечелване на потребители за мобилните телефони.
Нещата никак няма да са лесни като се има предвид, че двата конкурентни оператора имат общо 14 млн. потребители от общо 22 млн. население.
Това не е всичко, тъй като ниските цени на останалите частни оператори, които предлагат фиксирани телефонни услуги, също застрашават бъдещето на "Ромтелеком".
С интернет услугите си "Орбител" (Orbitel.bg) е известен у нас от 1997 г. Сега компанията е алтернативният телеком на доскорошния монополист БТК.
В края на миналата година "Орбител" стана част от най-голямата телекомуникационна група в Европа - "Дойче Телеком", след като подписа споразумение с унгарския "Мадяр Телеком".
Това, с което частната компания се опитва да пребори БТК, са революционните цени на разговорите - 15 ст. за целия свят.
Чрез "Орбифон 01001" "Орбител" въведе за първи път в България low-cost бизнес модел.
Това е първата изцяло он-лайн услуга на телекомуникационния пазар у нас и се ползва от всяко място в България, при това и от всеки абонат на конкурента БТК, от цифров или аналогов телефон.
Ниските цени не са за сметка на качеството.
"Орбител" предложи на клиентите и вечна поща, която се поддържа завинаги и безплатно, без вируси и спам.
Новият телеком има амбицията да интегрира глас, данни и видео, за да осъществява по-пълноценна комуникация между клиентите си.
Мрежата му е изградена изцяло на базата на цифрови технологии за пренос и покрива 35 града в страната и европейския телекомуникационен център Лондон.
"Орбител" имат досега 50 нововъдения в българската телеком и интернет индустрия. Последното от тях е безплатен интернет по телефон и ISDN в 27 областни града.
Стартира и истинската конкуренция на пазара на комуникациите като сега компанията предлага най-модерната услуга o-zone, която заменя традиционната телефония.
При новия продукт няма такса свързване и се спестява до 72% от разходите за градски разговори.
В тарифата на o-zone има и цена от 0 стотинки на минута.
Безплатните и безлимитни разговори са с останалите клиенти на услугата. Тя е изключително удобна и по отношение на телефонните номера: при преместване на друг адрес, в друг град, в друга държава, телефонният номер остава същият.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!