Минавало ли ви е през главата, че много водещи компании отделят повече време, усилия и пари за избиране на правилното име на даден продукт, отколкото за неговата разработка? Дали е случайно, че повечето такива продукти нямат пазарен успех? Вижте сами за какво иде реч.
1. Плейърът Microsoft Zune
Преди да стане известно името на плейъра, Microsoft говореха за него като за убиеца на iPod. И наистина, името изглежда добре, сякаш е излязло от ?Междузвездни войни?. Продажбите обаче бяха пълен провал; причината: плейърът не беше нищо особено, силните чувства против Microsoft също си казаха думата. По времето когато се продаде милионния Zune, от Apple празнуваха стомилионния iPod.
[pagebreak]
2. Електронният скутер Segway
Той трябваше да революционизира придвижването на пешеходците и дори да промени градоустройството. С него можеше да се придвижва всеки, при това бързо, без да се уморява. Той обаче също се провали. Цената му беше доста висока, а се оказа, че най-голямата група потенциални клиенти ? вечно бързащите служители ? не искат да бъдат виждани с подобен скутер, защото изглеждало несериозно. Някои кметства в Щатите дори забраниха устройството, защото рискът от произшествия на улицата бил прекалено голям. Съвсем отделно се оказа, че качеството на уреда не е на висота и имаше доста оплаквания.
В момента скутерът се ползва само от малко на брой фенове, които обаче продължават да считат, че той ще промени света. На снимката виждате Стив Возняк (съосновател на Apple заедно със Стив Джобс) да се придвижва със скутера по време на поло.
[pagebreak]
3. Motorola Rokr
Преди да се появи iPhone също имаше телефон, който имаше вграден плейър iTunes, през който можеше да се купуват песни от електронния магазин на Apple. Той беше представен почти едновременно с iPod Nano през септември 2005 г. Rokr беше резултат от сътрудничеството на Apple и Motorola и беше маркетиран като телефон, на който не само може да се слуша музика, но през който може и да се купуват песни. Името беше избрано така, че да привлича рокаджии, но и да напомня на успешния Motorola Razr. Прогнозите за продажбите бяха повече от оптимистични.
Уви, в действителност телефонът се оказа пълен провал. Той можеше да побира едва до 100 песни, а оплакванията нарастваха непрекъснато. Някъде по това време в Apple решиха да направят собствен телефон.
[pagebreak]
4. LG Chocolate
Когато говорим за разочарованията от мобилни телефони с вкусни имена, не трябва да пропускаме LG Chocolate. Мултимедийният телефон имаше отличен дизайн, вграден GPS модул и фотоапарат.
Продажбите обаче не бяха особено добри, имаше много недоволни потребители и вместо шоколадов, телефонът оставяше сладникав вкус в устата.
[pagebreak]
5. Nokia N-Gage
Неособено добре проектираната портативна геймърска конзола имаше наистина добро име. Тя беше пусната на пазара през 2003 г. като конкурент на успешната вече конзола на Nintendo Game Boy Advance. Преимуществото на модела на Nokia? Имаше вграден мобилен телефон. Е, за да го ползваш, трябваше да го обръщаш N-Gage настрани, сякаш не си съвсем наред, но както и да е. N-Gage не беше просто разочарование, беше пълен провал.
Nokia се опита да съживи идеята си с нова версия през 2004 г., която имаше доста по-добър дизайн, но неуспехът на първата версия не даде на втората голям шанс.
За тъжната история на N-Gage сме споменавали и преди.
[pagebreak]
6. Sega Dreamcast
Малко хора си спомнят, че една от водещите компании за игри, Sega, навремето също имаше геймърска конзола. Dreamcast не беше никак лошо име за нея. Тя се появи през 1999 г. и дори се продаваше доста добре, може да се каже, че беше достойна конкуренция на тогавашните хитове - PlayStation и Nintendo 64. За съжаление, успехът и не продължи дълго.
Появата на Sony PlayStation 2 през 2000 г. практически доведе до смъртта на Dreamcast. Интересът към новата конзола на Sony беше толкова голям, че за кратко време стана ясно ? Sega също трябва да пуснат нова конзола, ако искат да се конкурират. Те се отказаха от този бизнес.
[pagebreak]
7. 3Com Audrey
През 2000 г. 3Com пусна устройство, което трябваше да направи Интернет по-достъпен и лесен за ползване. То се казваше Audrey. През него можеше да се влиза в Световната мрежа без да имате компютър, екранът му беше 8-инчов и се предлагаше в различни разцветки. Подобно на телевизор имаше различни канали с новини и прогноза за времето.
Тази алтернатива на компютъра обаче не се продаваше добре, а оплакванията бяха толкова много, че накрая 3Com се принуди да върне парите на всички, които си го бяха закупили.
[pagebreak]
8. Origami
Origami беше нова дума и Microsoft сигурно са имали доста добра идея, когато ппредложиха концепцията за Origami за ултрамобилните компютри. Софтуерът разделяше стандартната QWERTY клавиатура на две половини от двете страни на сензорния екран. Иновативно, няма що.
Ултрамобилните компютри тогава не предизвикаха такъв интерес сред потребителите. А и устройствата не бяха кой знае колко удобни. Скоро след това пък се появиха доста добри алтернативи на BlackBerry, а сега е въпрос на време iPhone да се превърне в еталон.
[pagebreak]
9. Apple Newton
Списъкът с разочарованията ще бъде непълен, ако пропуснем и Apple Newton MessagePad ? джобният компютър, който Apple пусна през 90-те години на миналия век. Това беше един от най-гръмките провали на тази компания. В интерес на истината, Newton тогава изпревари времето си и това може би беше основната причина да не се продава добре. Освен това, цената му беше доста висока.
Името му наистина беше попадение: съчетанието на ябълка (apple) и Нютон създаваше впечатление за откритие и иновативност. За съжаление, тази ябълка падна на земята, без да уцели никого.
Според някои, идеята на Newton не е умирала в Apple и iPhone е доказателство за това.
[pagebreak]
10. Truemors
Сред провалите трябва да споменем и някои в Интернет. Truemors беше сайт за клюки, основан от бивш служител на Apple ? Гай Кавазаки. За кратко време сайтът стана популярен и това го погуби. Идеята беше всеки посетител да добавя информация/клюка, която останалите оценяват и естествено, получилите по-висока оценка се показваха по-горе. След като набра скорост обаче, сайтът се напълни със спам, който никой не можеше да отстрани. Оказа се, че сайтът няма никакъв фокус, а Кавазаки обясняваше на посетителите как е успял да направи този сайт за жълти стотинки. Е, кой го интересува това? Голяма работа, че е евтин, като не можеш нищо да прочетеш.
[pagebreak]
Nintendo Wii
Не, това не е неуспех, напротив. Даваме конзолата на Nintendo като пример затова, как устройство с калпаво име, може да постигне изключителен пазарен успех. Между другото, първоначалните планове бяха конзолата да се казва Revolution, но в последния момент е било взето друго решение. Дори самите служители на компанията признаха, че на потребителите име като Wii ще се стори малко странно. Това обаче не значи, че двойното ?i? в края не дразни.
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!