Интернет и Обама
Така например той вербува за своя щаб основателя на сайта за социални контакти Facebook Крис Хюз. През цялата 2008 г. като потребители на Facebook се регистрираха стотици хиляди "приятели на Обама". В края на лятото, малко преди изборите, техният брой надхвърли 1 млн. души.
Към 15 януари на страницата му са се регистрирали 3 732 412 привърженици и този брой расте. Чрез Facebook Обама пращам към тях своите политически послания и апелите си за финансова помощ за церемонията по встъпването му в длъжност.
Шефът на предизборния му щаб Дейвид Плъф още от началото на кампанията заложи твърдо върху възможностите на интернет и YouTube. Сътрудниците на Обама грижливо събираха колкото се може повече електронни адреси на потенциални привърженици и след това ги "зареждаха" с кратки човешки истории от ежедневието на Барак и съпругата му Мишел.
Едва след петия или шестия имейл щабът на Обама се решаваше да се обърне с молба за финансова подкрепа за кампанията му. До датата на изборите 3,5 млн. души бяха изпратили символични малки суми между пет и 200 долара чрез регистрация в сайта на кампанията.
Средната сума на тези дарения вече може да бъде изчислена и тя е по 100 долара на човек. Досега нито един кандидат за президент не е имал толкова много финансови поддръжници. Общо Обама успя да събере 750 млн. долара, като голяма част от тази сума дойде също чрез интернет - още един уникален рекорд.
Що се отнася до YouTube, там Обама беше безспорния цар на положението. През пролетта на 2007 г. видеопесента с двусмисленото заглавия I Got a Crush... on Obama (Хлътнала по Обама) провали опитите на Хилъри Клинтън да използва интернет в подкрепа на своята кампания.
Речта на Обама пред първичните избори в Пенсилвания, в която той категорично се разграничава от расистките изказвания на своя цветнокож пастор Джеремая Райт, само за броен дни е гледана от милион YouTube потребители. Още един електронен рекорд на Обама!
След това Уйлям Джеймс Адамс, основател и фронтмен на групата "Блак айд пийс" (Black Eyed Peas) известен повече с псевдонима си will.i.am, превърна текста на тази реч в песен и видеото към нея също събра n-милионна аудитория.
Сайтът BarackObama.com също се превърна в съвсем нова форма за политическа комуникация. Всеки който се регистрира в него редовно получава най-нова информация за програмата на Барак Обама и за политически събития в негова подкрепа в близост до района, където живее регистрираният потребител.
Иновация за САЩ - есемеси
Нещо съвсем ново в политиката бе използването на есемеси. Любопитното е, че в САЩ електронните съобщения не са толкова популярно средство за размяна на информация като в Европа.
Според в. "Ню Йорк таймс" 82% от американците никога не са ползвали есемес. Обама отчита този факт и всъщност използва кратките съобщения с цел да събира номерата на мобилните телефони.
Обявяването на името на вицепрезидента през август също бе използвано в "интерес на кампанията" на Обама. Неговият щаб обяви, че всеки, който си остави доброволно номера на мобилния телефон или адреса на електронната поща, ще научи името на втория човек след президента преди останалите американци.
На конгреса на демократите в Денвър Обама също призова привържениците си да изпратят поздравителен есемес и по този начин неговият екип попълни базата данни с още 76 хил. мобилни телефонни номера. За разлика от повечето страни в ЕС, в САЩ създаването на банка с бази данни с информация за контакти не е незаконно и Обама се възползва от това обстоятелство, за да агитира в своя полза.
Когато Обама седне на новото си бюро в Овалния кабинет, отгоре ще намери чисто нов лаптоп - символ на първия е-президент на САЩ, пише Тагесшпигел".
Обратната страна на медала
От друга страна обаче в. "Чикаго трибюн" отчита, че някои привърженици започват да изпитват досада от продължаващата масирана кампания от имейли с молба за финансови дарения в полза на Обама.
Повече от два месеца след края на изборната кампания над 13 млн. привърженици на Обама всеки ден са бомбардирани от нови и нови имейли с молба за дарение от минимална сума.
Освен за събиране на дарения, сътрудниците на Обама през последните седмици използват базата си данни от имейл адреси, за да призовават своите привърженици да организират в своите общини домашни партита в подкрепа на демократите с цел да създава мрежи от локални поддръжници на новия президент.
Администрацията му отказа да коментира дали не съществува риск политическите акции от щаба на Обама да бъдат квалифицирани като "спам" и съответно да подлежат на съдебни санкции.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!