Влиянието на папата се простираше по целия Стар континент: Йоан Павел Втори бе защитник на свободата, на борбата срещу комунистическите диктатури. Той бе и повече от всеки друг апостол привърженик на диалога с юдейството и исляма.
Йоан Павел Втори се обръщаше и към младите, които обаче не винаги разпознаваха себе си в консервативните му позиции. Неговият понтификат бе белязан също и от неразбирателствата с Франция, пазителка на светското, и с англиканската църква, която позволи ръкополагането на жени свещеници.
В родината му няма място за никакъв спор - всяко едно посещение на папата е било изживявано като национално събитие. Навсякъде из Полша личността му се възприема като символ на борбата срещу комунизма.
Когато през 1978 г. за глава на Римокатолическата църква е избран полякът Карол Войтила, неописуема изненада и радост обхваща страната. Благодарение на този избор полската църква успява да надигне глава и да се превърне в контратежест на комунистическата власт.
Посещенията на Йоан Павел Втори в Полша винаги са имали и силно политическо значение, като се започне от първото, още през 1979 г. Тълпите хора, дошли да посрещнат папата, стряскат властите, които се отказват да използват година по-късно сила срещу "Солидарност".
През 1983 г., при второто си посещение в Полша, папа Йоан Павел Втори се среща с Лех Валенса въпреки несъгласието на властите и се покланя на гроба на свещеник, убит от комунистите.
Вярата на поляците е тясно свързана с политическата ангажираност. Днес култът към Йоан Павел Втори - защото наистина може да се говори за култ, - представлява смесица от вяра и патриотично чувство. Всеки град и всяко селце си има статуя на Карол Войтила или поне портрет в местния храм.
Папата допринесе изключително за популярността на църквата. Затова и много църковни представители в Полша се питат какво ще се случи с полската църква след смъртта на Йоан Павел Втори.
Никой друг папа досега не бе придавал толкова голяма важност на междурелигиозния диалог, независимо дали става дума за юдейството или исляма.
През октомври 1986 г. италианският град Асизи се превърна в сцена за невиждано и историческо събитие. По покана на Йоан Павел Втори всички големи религии по света се бяха събрали за ден на молитва за мира.
Гледката на папата заедно с представители на всички религии и изповедания ще остане един от символите на този понтификат.
Няколко месеца по-рано в Рим папата извърши най-краткото си по разстояние пътуване, тъй като бе необходимо само да премине един от мостовете на река Тибър. Това обаче бе и най-символичното гостуване, тъй като Йоан Павел Втори посети еврейската синагога в Рим.
Въпреки че предшествениците му Йоан ХХІІІ и Павел VІ са направили много за сближаването на християнството и юдейството, никога дотогава папа не бе правил толкова много за премахването на предразсъдъците от страна на католическата църква.
По отношение на исляма папа Йоан Павел Втори се бе опитвал на няколко пъти, особено след 11 септември 2001 г., да предотврати рисковете от сблъсък на цивилизациите. На няколко пъти той заявяваше, че войната и насилието никога не може да бъдат оправдавани с религията, която по принцип трябва да е в служба на мира.
Това е основата, върху която папата базираше своя междурелигиозен диалог. Затова и почитта, която му се отдава, излиза далеч извън пределите на католическия свят, заключава РФИ-България.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!