С ръбската гара Димитровград започва да работи като обща гранична жп гара за България и Сърбия.
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев и министърът на капиталовите инвестиции на Сърбия Велимир Илич присъстваха на церемонията по откриването.
Те изслушаха химните на двете страни, а после символично изпратиха влак за България.
Бяха подписани правила за работа към Споразумението между двете страни за граничен контрол и процедури в железопътния трафик.
Подписите под документа сложиха главният директор на "Гранична полиция" комисар Красимир Петров, шефът на агенция "Митници" Асен Асенов и изпълнителният директор на "БДЖ" ЕАД Олег Петров.
От сръбска страна парафи сложиха началникът на "Гранична полиция" Душан Злокас, директорът на управление "Митници" Драган Йеринич и Миланко Шаранчич, ген. директор на "Сръбски железници".
Споразумението е от 2005 г. То определя Димитровград за обща гранична гара. По принцип подобни гари се изграждали в страни извън рамките на ЕС.
На жп спирката ще бъдат извършвани всички процедури по приемане и предаване на влаковете от железопътния персонал и от всички гранични служби (полиция, митница и инспекции) на двете страни.
За пътническите влакове процедурите ще протичат по време на движение по граничната линия до гара Драгоман.
Очаква се престоят на влаковете на Димитровград да се намали двойно, каза Мутафчиев.
При добра организация от двете страни престоят на гарата за пътническите влакове можело да се намали с 50 минути, а за товарните влакове - със 120.
Възможностите на прехода са 20 пътнически влака и 30 товарни влака, каза министърът. Граничните проверки ще се извършват в самите влакове. След влизането на България в ЕС общата гара ще запази статута си.
Мутафчиев каза, че двете страни ще положат усилия за подобряването на пътния преход.
Над 5 млн. евро са инвестирани в новата железопътна гара, каза Велимир Илич.
В сигнализацията са инвестирани 3,7 млн. евро, а за реконструкцията на обектите и инфраструктурата 1,5 млн. Средствата са осигурени от Европейската инвестиционна банка.
На повечето гранични пунктове токът прекъсва за няколко часа, каза Петър Мутафчиев. Той подчерта, че контролните пунктове имат резервно електрозахранване, но то не може да бъде ползвано часове наред.
Образуват се километрични опашки заради спирането на тока. Министърът обаче не пожела да коментира дали причината е в електроразпределителните дружества или в "Гранична полиция".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!