Т ой лъсна на първата страница на "Ню Йорк Таймс", кръстоса пътищата на източния блок и гордо премина през Бранденбургската врата, за да завладее "свободния свят", когато Берлинската стена падна: легендарният "Трабант", автомобилният символ на ГДР, стана на 50 години.
Слязъл от конвейра за пръв път на 7 ноември 1957 г. "Траби", както го кръстиха германците, изживя най-голямата си слава на 9 ноември 1989 г., коментира АФП.
Границата между двете Германии се отвори и хиляди жители на Източен Берлин се втурнаха на Запад с малките си коли. Това бе върхът на еуфорията. Снимките, запечатали този момент, обиколиха света - от Ню Йорк до Джакарта.
Трябва да му се признае, че с двутактовия си двигател и пластмасовото купе трабантът се откроява сред големи западногермански возила като БМВ, Мерцедес и Порше.
Осемнайсет години по-късно "костенурката на Изтока" шумно пърпори по улиците на възстановената германска столица.
Фирмата "Трабисафари" дава трабита под наем за час-два, през които да обиколите последните реликви на марксизма-ленинизма в Берлин. В Кьолн пък човек може да се ожени, като за церемонията си наеме не "Ролс Ройс", а "Траби" - за 165 евро с шофьор.
През 1954 г. Президиумът на министерския съвет на Източна Германия решава да даде старт на производството на малък и икономичен автомобил. Три години по-късно първият екземпляр слиза от поточните линии на "Заксенринг Аутомобилверке" в Цвикау, Саксония.
Според специалистите трабантът е образец на инженерна мисъл с извънредно логична си конструкция и постигнатото опростяване.
"Поршето на Саксония", произвеждано в три цвята - кремав, небесносин и пастеленозелен, до края не променя стила си. Скоростта му не надвишава 100 км/час, каросерията му съдържа памучни нишки, тъй като стоманата е малко.
Поръчките валят. Чака се по 10-15 г. за доставката на кола. Всеки източногерманец мечтае за своя трабант, с който лятото да пърпори по пътищата на комунистическа Европа от Будапеща до София.
"Кашонът на колела" преживя и трудни времена, точно след падането на стената, когато източногерманците му обърнаха гръб и се юрнаха към по-големите, по-лъскави и по-надеждни негови западни посестрими.
Изхвърлян край пътя, на дъното на езера, разфасован в гората, трабантът изживя своята Голгота. Собствениците изоставяха нощем старата си кола, като не забравяха да свалят регистрационните табели и да заличат номера на двигателя, защото изоставянето на кола се наказва с глоба.
За да заметат следите, някои дори поставяха регистрационни номера на чужда кола...
На 30 април 1991 г. производството на "Трабант" спира с един последен екземпляр - бонбонено розов. Произведени са общо 3,05 млн. коли.
И тогава започва митът, вдъхновяван от стотици негови почитатели, които си разменят резервни части или се обединяват в сдружения и фенклубове.
През 1989 г. регистрираните трабанти са 1,8 млн., днес те са едва 52 432. През относително краткото си съществуване малката кола роди и няколко парадокса и преди всичко стана по-скъпа на старо отколкото бе като нова.
"Спътникът" - "трабант" на немски означава именно спътник (името е нещо като класика за автомобилната промишленост на Източния блок -по-късно и "Лада" пуска "Спутник", станала впоследствие "Самара"), не е загубил своята популярност и у нас.
И тук той има своите верни почитатели, много активни дори и онлайн: на сайта 2tpower.com може да се намерят доста полезни съвети за двутактовата машина.
Може би най-популярният български екземпляр от култовия модел е трабантът, принадлежал на бившия външен министър Соломон Паси.
Соцколата, която известно време стоеше пред парадния вход на МВнР, се слави с факта, че е возила трима генерални секретари на НАТО. Пръв беше - още през 1991 г., Манфред Вьорнер, а през 2002 г. тази чест бе оказана и на Джордж Робъртсън. Не беше подминат и Яп де хоп Схефер - вече след присъединяването ни към алианса.
Трабито на Паси, което преди две години беше подарено на националния исторически музей и намери достойно място сред катюши и изтребители в двора на НИМ в Бояна, дори беше благословено от папа Йоан-Павел II.
По време на автосалона във Франкфурт тази есен фирмата "Херпа", която се занимава с производство на играчки, възроди легендата с показания прототип на ново поколение "Трабант", изработен в мащаб 1:10.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!