Мобилните оператори "Глобул" и "Вивател" имат готовност за преносимост на номерата на мобилните телефони от Нова година, а "Мобилтел" изчакват нужната нормативна база, съобщиха представители на трите компании на дискусия в Националния пресклуб на БТА.
Представители на "Глобул" и "Вивател" смятат, че тази услуга трябва да е безплатна за абонатите.
Преносимост има във всички 25 страни на ЕС, но цената на услугата е различна.
Трите мобилни оператора са съгласни с въвеждането на услугата "преносимост на мобилните номера", както и с маршрутизацията на повикванията по метода "all call query" (търсене на всички повиквания).
При този метод отговорността за прехвърлянето на обаждането се поема от оператора, от чиято мрежа се извършва обаждането.
Крайният срок, определен от Европейската комисия за въвеждането на услугата, е 1 януари 2007 г.
Срокът едва ли ще бъде спазен, защото са нужни консенсус и подготовка от страна на операторите, каза Георги Александров, председател на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
Според него КРС не може да наложи на операторите въвеждането на услугата.
Организатор на кръглата маса "Преносимост на мобилните номера - предизвикателства и модели на осъществяване" бе Центърът по право на информационните и комуникационни технологии (ЦПИКТ).
Според тях за да се превърне в ефективна услуга в дългосрочен план, която да е в полза на потребителите и развитието на пазара, преносимостта на номерата би трябвало да отговаря на следните условия:
1. Да бъдат спазени заложените срокове във Функционалните спецификации, предвидени от КРС.
2. Да бъдат предложени условия за преносимост на номера на крайните потребители, които не са пречка за тях - т.е. цените за взаимна свързаност между мрежите на операторите и евентуално таксите за пренос на номерата, да бъдат разходоориентирани и да бъдат регулирани от КРС.
3. Мобилните оператори да предложат лесни и ефективни процедури за пренос на номерата - вкл. и достъпни административни решения, кратки срокове за пренос на един номер към друга мрежа и т.н.
4. Да бъде прието единно техническо решение за ясно обозначение на мрежата, в която е пренесен даден номер, за да се гарантира прозрачност на тарифите за търсещите клиенти.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!