О т май 2006 г. е в сила европейска директива, съгласно която рециклирането на старите спрени от движение автомобили става задължително. От 1 януари т.г. рециклирането е безплатно за всички коли.
95% от автомобилите паметници трябва да бъдат рециклирани.
Отправяме поглед към завод за рециклиране в северна Франция. Там се простира огромен паркинг с хиляди коли.
Пред него има голям хангар, разделен на две. В едната половина са отделните части, а в другата - самите автомобили, които се разглобяват.
Патрик Поансле от завода обяснява, че първата фаза се нарича "събличане" на колите. Това означава, че се
събират всички използваеми части от старото возило
Средно "събличането" на автомобила отнема около час в зависимост от модела. Работниците имат най-много работа по обезопасяването на някои деликатни части като акумулатори или мотори.
Ако двигателят е в достатъчно добро състояние и може да се гарантира, че би работил още поне една година, той се пуска за продажба, както е цял и неразглобен.
В противен случай агрегатът се разглобява. Следва оценка на отделните му части, които също могат да бъдат използвани.
И страни като Грузия имат своя принос за рециклирането.
Много от автомобилите от Западна Европа отиват на Изток
Част от тях попадат в кавказката република, където имат втори живот.
Повечето коли са от Германия. Практика е да се купуват стари или претърпели катастрофа автомобили, които се прекарват през Турция и след това стигат до Грузия.
Бизнесът е обаче е слабо организиран и едва 15-ина души разполагат със собствени камиони, с които транспортират стоката.
В повечето случаи желаещият да се сдобие с автомобил на старо отива сам до избраната страна, купува и се прибира, шофирайки новата си придобивка.
Става дума за коли над 15 години. Понякога в Грузия идват хора от съседните страни, за да закупят автомобил на старо. Един от най-продаваните модели е "Фолксваген Голф".
В Германия такъв автомобил се купува за по-малко от 2 хил. евро, а
после може да се препродаде на двойна цена
Цените на БМВ и "Мерцедес" варират между 4-11 хил. евро.
В България годишно се внасят около 160 хил. нови и употребявани автомобили. В същото време близо 60 хил. стари коли биват спирани от движение и според евродирективата трябва да бъдат рециклирани.
Законът изисква от дистрибуторите на автомобили да докажат, че на мястото на всяка внесена от тях кола, е унищожена друга.
От началото на 2005 г. у нас влезе в сила наредба, според която излезлите от употреба моторни превозни средства трябва да бъдат предавани за рециклиране.
"Автоекобул" е акционерно дружество, което има разрешение да усвоява отпадъци от автомобили, излезли от употреба. В организацията членуват всички дистрибутори и вносители на автомобили.
Трябва да отбележим факта, че вносителите на употребявани коли в България наброяват 800. Членовете на "Автоекобул" плащат лицензионно възнаграждение и съответно
"Автоекобул" поема техните задължения
Самото им изпълнение става чрез сключване на договори с фирми, които събират и разкомплектоват излезли от употреба коли. "Автоекобул" работи с фирма "Надин", която има два центъра за разкомплектоване на коли - в Нови Искър край София и в Девня.
"Надин" има специална машина, с която се източват горивото, антифриза, спирачната течност и маслото на автомобила, преди да бъде разфасофан.
Събраните течности от автомобилите се предават за повторна преработка в заводите за масла и горива.
След течностите идва ред на стъклата и седалките. Гумите се предават на завода за преработка в с. Габер. От тях се правят изкуствени настилки.
И у нас според закона отделни части могат да бъдат отделени за евентуална втора употреба. Това, което е останало от автомобила, минава на шредиране - процес, при който отделните части са разделяни и предавани за рециклиране.
Хората в този бизнес се надяват, че след като тяхната дейност набере скорост, това ще доведе до
намаляване на остарелия автопарк в страната
В момента безвъзвратно от употреба си отиват жигулите и трабантите.
Причината старите коли дълго да задръстват тротоарите бе, че собствениците им трябваше да плащат екотакса от 80 лв. Дори след като тя бе отменена, видим резултат нямаше.
Сега, ако собственикът на стар автомобил не разполага със собствен терен, където да го държи, е длъжен да го предаде на център за разкомплектоване.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!