Г ерманската автомобилна индустрия може и да е на колeне, но "Порше" (Porsche.com) остава вярно на своето мото "Нищо не е невъзможно". Компанията вирна корпоративния си нос напук на злите езици и откри в Щутгарт музей на стойност 100 млн. евро, пише британският в. "Индипендънт".
Още преди това новата сграда, разположена точно до централния офис на компанията в Цуфенхаузен, бе кръстена "Катедралата на "Порше".
В нея има повече желязо, отколкото в Айфеловата кула, а постоянната колекция съдържа 300 модела, които могат да бъдат карани на място.
Огромната конструкция от стомана и стъкло се крепи на три метални колони, които й позволяват да "плува" на височина 25 метра над земята.
Вътре е наредена кавалкада от уникални автомобили, някои датиращи още от 30-те години, представени като огромни шоколадови бонбони върху 30 000 кв.м площ.
"Залите на експозицията са оцветени почти изцяло само в бяло, защото искаме да се открояват цветовете на автомобилите. Нарочно не поставихме никаква допълнителна украса наоколо", обяснява директорът на музея Ахим Щейкзал.
Сводестата сграда е оборудвана с уникални ескалатори,
деликатно наклонени платформи, просторна тераса, конферентни зали, гурме ресторант и, естествено... магазин за автомобили.
Идеята е да се създаде подходяща атмосфера, така че не само на автомобилните разбирачи като Джеръми Кларксън, но и на неговите тевтонски еквиваленти да им потекат лигите и да споделят еуфорията си от първия до последния миг в музея.
Според първоначалните планове сградата трябваше да бъде открита през 2008-а, по случай 60-годишнината на "Порше".
Сградата обаче беше завършена месеци след планирания пусков срок - заради рецесията и постоянно набъбващата цена, която в крайна сметка се оказа двойно по-голяма от предварително планираните 50 млн. евро.
Сякаш финансовите главоболия не бяха оказаха достатъчни, та в сценария се намеси германския финансов регулатор - BaFin, който започна свое независимо разследване.
Компанията "Порше" е подозирана в "нарушение на пазарната етика" при задкулисното изкупуване на акциите на "Фолксваген" през октомври м.г.
По този повод се заговори, че "Порше" действа не като автомобилна компания, а по-скоро като хедж-фонд, към който марката е просто само прикачена.
Тъкмо тази транзакция се смята причина за самоубийството
на един от най-богатите германски индустриалци - Адолф Меркле, в началото на месеца.
Собственикът на фармацевтичния гигант Ratiopharm се оказа откъм губещата страна, разигравайки пакети от акции на "Фолксваген" на борсата. Като резултат Меркле загуби милиарди и затова реши да се хвърли под влака недалеч от дома си в Южна Германия.
"Порше" и екипът австрийски проектанти, създали уникалния музей, не позволиха подобни трагични събития да развалят празника им.
Роман Делуган, един от главните архитекти на проекта, споделя: "Идеята бе да издигнем славата на "Порше" над всекидневното съществуване. Нашите коли са обект на почти религиозно обожествяване."
Неговата делова партньорка Елке Делуган-Майсл все още е толкова въодушевена от изпълнението, че твърди: "Двамата архитекти наистина са гениални, защото са успяват да отприщят емоциите още на входа."
Всеки посетител веднага се потапя в околната атмосфера и изпитва истински емоционален шок, докато се възхищава на колите, обяснява тя.
Клаус Бишоф, съуправител на музея и бивш механик от Формула 1, казва, че първоначално идеята трудно си пробивала път и
проектът бил критикуван почти от всички
"Много хора мислеха, че сме съвсем луди и че такъв музей просто не може да се построи. Но както знаете, за "Порше" нищо не е невъзможно", обяснява той.
Основната част от музейната сбирка представя автомобили "Порше" - близо 80 модела. Освен това могат да се видят уникални екземпляри на "Фолксваген Бръмбар" от 30-те години.
Този модел, създаден от самия Фердинанд Порше, станал любим на Адолф Хитлер, а след войната продължава да се ползва с огромна популярност, превръщайки се в символа на следвоенно възстановяване на Германия.
Всички коли в музея са поддържани в перфектно техническо състояние и могат да бъдат подкарани във всеки момент. Освен това посетителите могат да наблюдават как екипи от техници ремонтират или доизкусуряват някоя кола в работилници зад стъклени витрини.
"Порше" е най-титулованата фирма с над 28 000 трофея от всякакви състезания.
Особено място е отделено на легендарното "Порше Тип 64" -
прототипът на всички следващи спортни коли на фирмата. То е било проектирана лично от Фердинанд Порше и е създадена специално за едно рали от Берлин до Рим през 1939 г.
Поради избухването на войната ралито естествено е отменено, но революционният модел оцелява и дори прави дебют по пътищата на Европа през 1948 г.
Тъкмо аеродинамичната форма на автомобила му помага да завоюва успеха, на който се радва и досега.
Според клаузите на Версайския договор Германия не може да развива самолетостроителната си индустрия. Затова страната се концентрира върху автомобилното си производство.
През 1938 г. въздушният тунел на Цепелин се използва за тестване на нови прототипи автомобили. Така там се създава първият в света спойлер.
В момента "Порше" преживява криза, заедно с останалите автомобилни производители в Германия. Подобно на "Мерцедес" и БМВ, "Порше" също съкрати работното време и намали обема на производството.
Освен това германските производители са обект на остри критики заради склонността си да създават бързи,мощни и неикономични автомобили, вместо да разработват екологични и с нисък разход на гориво градски коли.
Германия е единствената страна в света,
която няма ограничение на скоростта по някои автомагистрали. Германските производители се хвалят, че сигурността на техните коли е без конкуренция, защото всичките са тествани на аутобаните.
Подобна политика среща яростен отпор от Партията на зелените, но правителството стои зад автомобилостроителите, защото те са най-големият работодател в страната.
Миналата година коалиционното правителство на Ангела Меркел декларира, че възнамерява да предложи данъчни облекчения на фирмите, които разработват икономични и екологично чисти коли.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!