BMW Z1
От край време BMW се слави като производител на возила насочени към хора, открояващи се със свободен младежки дух и попадащи в обществена група с название "индивидуалисти". Мюнхенските майстори произвеждат автомобили, които, въпреки че не винаги могат да се похвалят с практичност като тази на преките си конкуренти, постигат идентични пазарни успехи. Когато възрастен човек купува семейна лимузина, той би се спрял на BMW заради емоционалния заряд, който това возило излъчва само с присъствието си. Всички автомобили BMW са обладани от невидимият дух на свободата и удоволствието, но мюнхенци ще останат в историята и с някои модели, които този дух не е никак невидим.
През 50-те години освен с малката Isetta BMW се прочува и със спортния роудстър 507. Според много автомобилни критици това е една от най-красивите коли произвеждани някога. Нейното обаяние обаче изчезва за около 30 години, за да се прероди отново през 1989-та в модела
Z1
първият представител на фамилията Zорови.
Този кабриолет, който е типичен роудстър се появява ненадейно и предизвиква голям фурор. Първоначално Z1 е замислен като концептуален модел, но шефовете в Мюнхен решават, че една ограничена серия такива кабриолети ще се радват на интерес сред особена социална прослойка. Цената на автомобила е скандално висока за онези години - 83 000 DM. Всъщност истината е, че Z1 не се откроява с особено високо техническо ниво. Използваната техника е сравнително елементарна. Двигателят е познат от други модели, а кокпитът не се откроява нито с лукс, нито с красота, нито с използване на скъпи материали. На какво тогава се дължи тази висока цена? Отговорът се крие в изграждането на каросерията от стоманен монокок и термопласт. Това оскъпява возилото неимоверно. Всъщност тези недомислици са следствие от първоначалното намерение на мюнхенци да не пускат този автомобил в серийно производство. Още с пускането на Z1 на пазара BMW започва проектирането на модел, който има за цел вече сериозно да възвърне позициите на мюнхенци сред производителите на типични роудстъри. Проектът е завършен през 1995 г. и се олицетворява в модела
Z3
Вече можеше да се говори за сериозно пазарно присъствие в този сегмент. Z3 отнесе много критики през осемте години на производство, но истината е, че пазарният успех бе сериозен- 300 хил. продадени автомобила. Този успех се дължи на редица фактори. Цената на Z3 е с над 50 % по-ниска от тази на Z1. Успоредно с това Z3 предлагаше повече лукс в макар откровено тесния си кокпит. Разнообразието на двигатели обхващащо диапазон между 115 и 321 к.с. позволи на модела да достигне до хора с различни нрави. Въпреки многото критики по отношение на дизайна, закритата версия на модела също пожъна успех.
Съвсем естествено е този емблематичен модел, Z3 да еволюира в нещо още по-съвършено и впечатляващо, а именно
Z4
В дебютиралия още през миналата година кабриолет са отстранени много от недостатъците на предшественика, които отнесоха най-много критики. Значително подобрена бе топло- и шумоизолацията на гюрука чрез използването на по-добри материали при изработката му. Дизайнът също премина в друго измерение, а скоростните и динамични характеристики се доближават до тези на
Z8
Определено може да се твърди, че това е главата на семейство Zорови. Големият роудстър е един от най-впечатляващите автомобили, произвеждани някога. Дебютът му през 2000 г. също изненада автомобилната общественост и то приятно. Всъщност Z8 въплъщава всички отличителни белези на родстер обсебен от духа на Z. Този велик автомобил, който обещава да се превърне в легенда, е своеобразна комбинация от Jaguar E-type и BMW 507. Подчинен на модата от 60-те, Z8 е поредното доказателство (след Mini и Rolls-Royce), че английските творения се произвеждат най-добре в Германия. Двигателят на този шедьовър е взаимстван от М5-цата. Според първоначалните намерения Z8 е трябвало да се радва на по-добри скорост и динамика от тези на най-мощните Porsche-та, но голямото лично тегло го оставя малко след Carrera GT2. И въпреки това Z8 е един от най-впечатляващите автомобили на нашето време и в това отношение.
В очакване на следващия член на уникалната фамилия Z може да сме сигурни, че той ще продължи да следва традицията да е по-съвършен от своя предшественик.
Мюнхенските Zорови (Моделни семейства)
От край време BMW се слави като производител на возила насочени към хора, открояващи се със свободен младежки дух и попадащи в обществена група с название "индивидуалисти". Мюнхенските майстори произвеждат автомобили, които, въпреки че не винаги могат да се похвалят с практичност като тази на преките си конкуренти, постигат идентични пазарни успехи.
27 май 2003, 11:19
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!