"С мирис на соц" е поредица от прояви, организирани във връзка с годишнинато от 10 ноември 1989 г., от Центъра за култура и дебат "Червената къща".
Това са изложби, лекции, документални филми и книги, които се опитват да разказват за социализма по неидеологически, интимен и дори забавен начин
Днес от 18 часа ще бъде премиерата на документалния филм
"Една студена кока кола през студената война".
Тази продукция на БНТ разказва как се пробива "желязната завеса" и България става първата соцстрана където се бутилира дълги години сатанизираната Кока Кола. Филмът се занимава със сблъсъка на комунистическата пропаганда и пазара в средата на 60-те години на миналия век.
Автори са режисьорът Дамян Петров и журналистките Ирина Недева и Евгения Атанасова.
"Това е история пълна с парадокси. История, която ни дава шанс по ведър начин да погледнем на времена, в които има и много мрачни събития. В нея има сблъсък между идеология, човешки характер и система", казват авторите.
Те се потапят в дълбоките пластове на историята - между личния архив на главния герой и "виновник" за събитията Тончо Михайлов и личния филмов (на 8 мм лента) архив от 1965 г. на тогавашния регионален мениднжър на Кока-Кола за Европа "другарят капиталист" Франческо Този.
От днес до края на месеца всеки ден без събота и неделя в "Червената къща" може да се види
"Инвентарен склад на социализма",
изложба, подредена от културолога Яна Генова и писателя Георги Господинов.
Авторите канят в един "образцов дом на социализма". В хола му е чернобелият телевизор "Опера", в кухнята - хладилникът "Мраз", който иска, може да измие няколко чинии с "Веро", да си открадне бонбон от кутия "Черноморец" или да извади "балканчето" от килера. Всички предмети са събирани зарада "Инвентарна книга за социализма", която ще бъде представена на 21 ноември.
Книгата, според авторите й, е "един начален архив, опис, каталог, като събира и описва над 500 всекидневни предмета от онова време, артикулите на тогавашната лека промишленост - стоки за дома и бита, опаковки, перилни препарати, цигари, хранителни продукти и пр. Книга за следите, които остават и не остават."
В друга зала на "Червената къща" е представена
"BT_Graffiti I Mausoleum 5"
- интерактивна Bluetooth инсталация на Петко Дурмана.
Авторът се пита: Какво става с историята и спомените ни, когато сградите и символите свързващи миналото и настоящето изчезнат?
Чрез технология Bluetooth този интерактивен арт проект пресъздава виртуално вече несъществуващият мавзолей на Георги Димитров, един от най-силните символи в градската среда на София през времето на комунизма.
Всеки, който има функция Bluetooth на телефона си е достатъчно да я активира и започва да получава видео кадри, картини и звуци, показващи част от историята на мавзолея и разказващи за ролята му в публичния живот на българите през тази епоха.
Освен в мобилните телефони на посетителите, проектът ще съществува и като част от фасадата на мавзолея, разположена в галерийно пространство на "Червената къща".
Друга инсталация на същия автор се казва
"Отстраняване на токсините от тялото".
Една отлежала на рафтовете на кварталния супермаркет в квартал Герена бутилка вино отключва спомена на автора за времето, когато виното беше кът, но затова пък пречистваше токсините.
"Открих съвсем случайно тази бутилка десертен Траминер от 90-та година на рафтовете на кварталния супермаркет, където често се появяват необичайни продукти и подобно на отломки от корабокрушение трябва да бъдеш на точното място и време за да ги грабнеш, преди да изчезнат там от където са дошли и никога да не се появят отново", разказва авторът Петко Дурмана.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!