Т урция е проявила интерес за участие при изграждането на АЕЦ-Белене, съобщи министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров при завръщането си от двудневно посещение там.
Овчаров отказа да коментира дали турската страна иска да участва като подизпълнител в проекта или по някакъв друг начин.
Основни теми по време на посещението на Овчаров в Турция са били изграждането на язовира на река Тунджа, изграждането на газопровод, излизане от споразумението "Инфраструктура срещу електроенергия" от 1998 г., подписването на нова транспортна спогодба между двете страни.
Споразумението "Ток срещу инфраструктура" вече се превръща в пречка за развитието на икономическите ни отношения, заяви Овчаров и добави, че за излизане от него са обсъдени четири варианта.
Разглеждани са възможностите български инвеститори да участват при изграждането на обекти като топло и електроцентрали и други обекти в областта на енергетиката.
Обсъждани са и възможностите турски фирми по-лесно да инвестират у нас (като за пример е бил даден концернът "Шишеджам", както и от турска страна да бъдат намалени гаранциите, които българските фирми трябва да плащат, когато внасят и продават стока на турския пазар.
Овчаров даде за пример фирма "Приста ойл", която досега е плащала 100-процентови гаранции, които се очаква да бъдат намалени на 5%, както е според турското законодателство.
Във връзка с
изграждането на язовира на река Тунджа са обсъдени шест варианта ?
три са предложени от българска страна и три от турска, и в най-скоро време ще се сформира работна група с експерти на двете страни, за да се уточни кой вариант е най-подходящ.
Все още не е изяснена икономическата целесъобразност от изграждането на такъв язовир и финансовата схема, по която това може да бъде осъществено, каза министърът.
Относно изграждането на газопровод се очаква до няколко месеца България да получи становище от турска страна.
Новата транспортна спогодба
трябва да реши въпроса за скъпите винетни такси, които турските граждани, преминаващи през България, плащат.
Искането на Турция е да бъдат въведени освен тридневни и еднодневни винетки и по този начин да бъдат намалени таксите за турските шофьори.
От българска страна ще бъде поискано увеличаване на броя на разрешителните за обратен превоз, които в момента са 6000 за една година, а на българските транспортни фирми са нужни повече от 20 000.
С тези разрешителни транспортните фирми могат да превозват стока и при обратния курс от Турция за България.
От турска страна са заявили, че всички пропускателни пунктове ще имат единен режим и усещането на Овчаров било, че
най-вероятно безмитните бензиностанции ще бъдат закрити,
тъй като целият трафик в момента минава главно през Капъкуле, а другите пропускателни пунктове остават абсолютно ненатоварени.
На въпрос дали има "червена метла" в НЕК и електроцентралите в България, Овчаров заяви, че ще има промени от институционална гледна точка във всички дружества и промени в оперативните органи, ако се види, че дружествата не функционират както трябва.
Министърът на икономиката и енергетиката обаче отрече тези промени да са на политическа основа
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!