О сновен извод на международното проучване PISA 2006 на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие е, че България е сред страните с най-голяма разлика между най-високите и най-ниските резултати на децата.
Проучването, обхванало 400 хил. деца и техните родители в 57 държави, оценява придобитите компетентности в обучението по природни науки.
Учениците са на 15-16 години, възрастта, в която почти навсякъде приключва задължителният етап на образование.
В България са изпитани 4600 ученици от 181 училища. Максималният брой точки, които може да получи едно дете, е 700, а за средна оценка са приети 500. На осмокласниците са възлагани задачи да определят научни проблеми, да обяснят процес или явление или да използват наученото за съставянето на аргументирано заключение.
България е на 42-ро място в света със средна стойност 434 точки. Показателите на момичетата са с около 20 точки по-високи. Челните места са за Финландия, Китай, Канада, Естония, Япония, Унгария и Чехия.
"Изключително ниски са резултатите на нашите учениците при прилагането на усвоените знания в сравнение с останалите страни и това трябва да се промени", коментира пред в. "Дневник" националният координатор на проучването Светла Петрова от Центъра за контрол и оценка на качеството на образованието.
По-лошо било положението при момчетата, които са изпреварени значително от момичетата в тази възраст.
Общообразователните училища и професионалните гимназии у нас имат осезаемо по-ниски резултати от профилираните (езикови, природо-математически, финансови). Първите се нареждат далеч под средното ниво в света със средно 415 т. Профилираните били над средното с 531 т.
В държавите, където има стандартизирано външно оценяване, учениците изкарвали с около 38 точки повече.
В България, както може да се очаква, семейната среда оказва много силно влияние върху постиженията на децата. Учениците от богати и образовани семейства имат средно със 137 т. повече от децата на бедни и необразовани родители.
Четвъртокласниците в България обаче се представят значително по-добре в четенето, отколкото завършващите основно образование. Те заемат десето място сред 45 държави. Това сочат данните от паралелното проучване PIRLS пак на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, в което на челните места са Русия, Хонконг и Сингапур.
В това изследване били включени 77 хил. ученици от цял свят. Над 30% от 9-10-годишните българчета четат книги почти всеки ден, и толкова - веднъж седмично.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!