Г еографията на въздушните пътувания от България до Европа ще стане доста по-пъстра от 2007 г.
С еврочленството влиза в сила дългоочакваната либерализация на въздушното пространство на страната. От летищата в София, Варна и Бургас съобщават, че преговарят с плеяда нискотарифни авиокомпании. Новости се очертават и в маршрутите на двата low cost превозвача, които сега летят до страната.
Унгарската Wizzair например, която първа започна да работи в България, от януари ще дебютира по дестинацията София - Рим (Чиампино), съобщиха от столичното летище.
споредно с това авиокомпанията ще спре линията си до Будапеща. Jранзитният трафик през унгарската столица сериозно намалял, след като през май Wizzair започна да лети директно от София до Лондон (летище Лутън).
Унгарският превозвач беше първият за България, който започна да превозва пътници между две точки, различни от страната му на произход. За 2007 г. авиокомпанията поискала да лети между Варна и Истанбул, съобщиха от летището в морския град. По
Линията София - Рим
се очертава голямо оживление, тъй като от февруари полети до Чиампино започва и нискотарифна авиокомпания Myair. Италианският превозвач ще лети и по линията Болоня - София и Бергамо - София.
През пролетта Myair направи няколко полета по тези линии, но Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА) забрани дейността й. Аргументът беше, че това са редовни полети, прикрити като чартър. Въздухоплавателна спогодба между двете страни позволява полети по редовни линии между тях да изпълнява само по един превозвач от страна.
От 2007 г. обаче спогодбата опада и "Алиталия" и "България ер" получават два нискотарифни конкурента.
Унгарската Malev също не може да си отдъхне. SkyEurope са заявили желание да летят от Варна до Будапеща, съобщиха от морското летище. Словашката авиокомпания е другият нискотарифен превозвач, който сега работи с България. Тя започна полети между София и Братислава (Виена) през декември 2005 г.
От февруари SkyEurope смята да започне да лети и между Прага и София, съобщиха от софийското летище.
Голямата загадка е дали в България ще дойде и
Тежката артилерия
От летищата в София, Бургас и Пловдив съобщиха, че са имали предварителни срещи с представители на ирландската Ryanair.
Авиокомпанията беше първата нискотарифна, която поиска да лети до България. През 2002 г. обаче Министерството на транспорта се изплаши за интересите на "България ер" и отложи либерализирането в авиацията.
Пионерът в low cost бизнеса, британската EasyJet, също планира полети от София до Великобритания, казаха от столичното летище. Представители на превозвача обясниха пред в. "Дневник", че преговарят с 50 летища, сред които и такива в България.
Germanwings иска да лети от София до Щутгарт и от Варна до Берлин и Кьолн.
Norwegian air shuttle планира да лети от Бургас до Полша и до скандинавски страни.
В Европа сега летищата са двойно повече от авиокомпаниите и между тях съществува сериозна
Конкуренция
за привличането на полети, каза директорът на "Летище Бургас" Калин Барзов. Затова отказа да назове осемте нискоразходни авиокомпании, с които преговарят.
Според Барзов летищата във Варна и Бургас, които вече имат общ концесионер, както и обновеното летище София са с добри шансове. На този етап летищните такси се определят от Министерския съвет и са еднакви за всички видове превозвачи на даденото летище, като варират според типа самолет.
"Не мога да коментирам каква ще е бъдещата политика на летището ни по отношение на таксите, защото сме пред концесиониране", каза Барзов.
Очаква се консорциумът между "Фрапорт" и "БМ стар", който спечели конкурса за двете черноморски летища, да влезе в правата си в началото на ноември.
"Може би авиокомпаниите договарят слотове (време за кацане) директно с летищата, защото при нас в момента няма регистриран интерес от нискотарифни авиокомпании и никой не е изпратил уведомителни писма", коментира Ирина Петрова, директор по европейската интеграция в ГВА.
Макар след 2007 г. авиокомпаниите да не се нуждаят от позволението на ГВА, за да летят, им се налага да й подават информация. Според Петрова интересът, проявен от нискотарифните авиокомпании към малкия български пазар сега е повече познавателен. Тя прогнозира, че няма да има бум от евтини полети още от януари, а те постепенно ще навлизат в рамките поне на година.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!