П ърви януари 2007 г. беше сакралната дата, на която държавата спря да определя цените и на последната бързооборотна стока - цигарите.
На 1 януари не се случи нищо. Пак нищо не последва и след седмица. По всичко обаче личи, че затишието е само временно и мултинационалните тютюневи концерни ще опитат да навлязат на българския пазар с по-сериозен дял от сегашните 10%, с които разполагат общо.
Всеки момент в магазините се очаква да бъдат доставени няколко марки вносни цигари на значително по-ниски цени от сегашните и конкуренцията в този сектор да стане много по-истинска и с един сигурен губещ - все още управлявания от държавата "Булгартабак".
В началото беше Imperial
Първа с нова марка и намаление на цените преди седмица атакува Imperial tabacco. Компанията регистрира два вида West по 2.50 лв. за кутия, при положение че цената на West досега беше 2.80 лв. Освен това тя пусна на пазара и две разновидности на нова марка - Paramount, по 1.95 лв. за кутия.
Davidoff засега ще продължи да се продава на 5 лв., което не е изненада за никого - марката е от високия ценови клас, в който свалянето на цената принципно не би означавало голям ръст в продажбите.
BAT - отритнати и атакуващи
Почти веднага след Imperial заявка за по-стабилно присъствие в България отново направи British American Tobacco. Компанията, отхвърлена като купувач на "Булгартабак" при последния опит за приватизация на холдинга, и то в последния момент преди сключването на сделката, явно е решила този път да бъде сериозен конкурент на все още държавното дружество.
BAT пусна в България Viceroy по 2 лв. (само с 10 ст. по-скъпо от не особено престижната марка "Мелник") и намали цената на Pall Mall от 3.65 на 2.50 лв. за кутия. Засега от компанията, съвсем разбираемо, отказват да съобщят по-нататъшните си планове за ценови корекции.
"Възможно е в бъдеще да се обмислят промени в цените", беше единственият коментар на мениджърът "Корпоративни въпроси" във BAT Петя Петкова. Според отлично осведомени източници от пазара обаче съвсем скоро Kent ще се продава по 3.20 (сега кутия от тази марка струва 4 лв.)
"Не можем да обявим в какъв пазарен дял се целим, но стратегията ни в страните, където присъстваме, е да се опитаме да бъдем лидер", каза Петя Петкова.
Макар че не обявява бюджета си за реклама и промоции, за момента BAT е най-активна във всичките си действия за навлизане на пазара. Тя има собствена верига складове в по-големите градове и директна разносна търговия към търговските обекти - факт, който сам по себе си говори, че тя е решена да остане на пазара. Пак BAT има и най-сериозно рекламно присъствие в търговските обекти, продаващи цигари.
Следващите - Philip Morris и Gallaher
С нови цени до дни на пазара се очаква да се появи и Маrlboro - 3.20 вместо сегашните 4.50. От компанията отказаха да съобщят намеренията си за промяна в цената, но според няколко различни пазарни източника нивото ще е точно това. Без промяна обаче ще останат цигарите Parliament - 5 лв. за кутия.
През февруари в офанзивата за пазара на "Булгартабак" ще се включи и купената наскоро от Japan Tobacco Gallaher (която преди време също проявяваше интерес към евентуална покупка на държавния холдинг). Memphis ще се продава на цена малко над 2 лв., на приблизително същата цена ще излезе и марката Rhonson, а компанията предстои да започне внос и на няколко други с цена под 2 лв.
Спокойствието на Victory
Засега "Булгартабак" не е променял цените на своите марки цигари. "Ще изчакаме до февруари и тогава ще решим има ли смисъл да коригираме тарифите", каза изпълнителният директор на холдинга Христо Лачев. Според него държавното дружество има възможност да намали цените на марките си. Дали това ще стане - явно ще се разбере още преди края на тримесечието.
Засега "Булгартабак" има все още над 90% от пазара на цигари (поне що се отнася до легалния такъв). При всички положения новините за цигарения пазар още известно време ще са благоприятни за пушачите.
"Публичният" регистър
Според наредбата за регистрация на цените на цигарите тарифите са публични и се вписват в регистър към Министерството на финансите. През седмицата обаче се оказа, че според регистъра нови са само цените на цигарите на Imperial tabaccо. Тези на BAT бяха нанесени в списъка два дни след като стоката вече се продаваше в магазините с нови бандероли.
От министерството обясниха, че закъснението се дължи на митниците. Новите цени би трябвало да бъдат отразени в регистъра в момента, в който вносителят получи новите си бандероли от митницата - доста време преди кутиите да се окажат в магазините.
От BAT заявиха, че не знаят защо цените на стоката им отсъстваха от списъка на финансовото ведомство. Обяснимо е обаче, че останалите компании не са доволни от този факт. Той означава, че администрацията прилага двоен стандарт спрямо участниците на пазара.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!