И талианската модна индустрия се обърна към държавата за помощ. Световната финансова и икономическа криза е свила драстично търсенето на дизайнерски облекла и аксесоари.
Луксозните марки, чиито представители допреди няколко седмици твърдяха, че стагнацията не се отнася за техните клиенти, също усетиха удара, защото дори сред свръхбогатите се наблюдава свиване на потреблението.
По време на изслушване в Сената тази седмица организацията "Система Мода Италия" (SistemaModaItalia.org), която представлява текстилната и модната индустрия, предупреди, че секторът е заплашен и призова за помощ от правителството.
"Италианската текстилна и модна индустрия е заплашена да рухне под тежестта на световната икономическа криза. Не искаме някой да върти педалите вместо нас, знаем как се кара колело, но в този случай имаме нужда някой да ни подбутне", цитират италианските медии изказване на Микеле Тронкони.
В началото на месеца правителството одобри спасителен план за повече от 2 млрд. евро, насочен към автомобилния сектор и производството на стоки за домакинството.
Представител на италианската модна камара заяви в отговор, че са били шокирани да научат, че техните проблеми не са били взети под внимание.
Председателят й Марио Босели коментира, че е разбираемо подпомагането на автомобилното производство, но изрази съмнение относно значимостта на мебелите пред модните стоки.
Министърът на икономиката насрочи заседание за края на февруари, когато ще бъдат обсъдени исканията на модния бранш, но добави, че правителството вече е направило немалко, като се е заело със защитата на марката "Произведено в Италия".
Тя е символ на качество, но през последните години италианските стоки се изправиха срещу конкуренцията на азиатските производители. Това доведе до закриване на много работни места.
Големите играчи имат сили да се справят, но според наблюдатели, по-малките и семейните компании ще бъдат най-силно засегнати от намалялото търсене. Очакванията са оборотът в сектора да падне с 5% до 63,2 млрд. евро за цялата година.
Няколко италиански модни марки предпочетоха да не показват новите си колекции на подиума. На дефилетата есен/зима 2009-2010 в Милано бяха показани 20% по-малко колекции в сравнение с миналата година. (Вж. фотогалерия от ревюто на Джорджо Армани и още снимки от мъжките колекции).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!