З аради НДСВ и ДПС се провали и вторият опит на левицата да прокара през парламента споразумението между Русия, България и Гърция за петролопровода Бургас - Александруполис.
В сряда одобрението на документа бе отложено по искане на опозицията, а в четвъртък липсата на депутати от коалиционните партньори на БСП помогна на бойкота на десните партии и заради липсата на кворум окончателната ратификация се отложи за края на май. Споразумението успя да мине само на първо четене в пленарната зала.
Представителите на левицата, които сами защитаваха документа, отрекоха партньорите им във властта да ги бойкотират, а единичните депутати от НДСВ и ДПС обясниха поведението на колегите си с предизборни ангажименти.
Действително трябваше да отложим точката, беше ясно, че последните работни дни преди изборите няма да са много ефективни, ядосваше се социалист.
В продължилите около два часа дебати от опозицията изтъкнаха екологичните рискове от проекта за петролопровода и го обявиха за икономически неизгоден за България. Мартин Димитров от СДС посочи, че обявяваните годишни приходи от 35 млн. долара зависят от количеството нефт, което ще тече по тръбата и което не е сигурно.
Светослав Малинов от ДСБ акцентира върху риска от евентуални петролни разливи в Бургаския залив заради нищожната възстановителна способност на Черно море.
Международната проектна компания, която ще оперира тръбата, може да бъде регистрирана в офшорна страна - членка на ЕС, каквато е обичайната практика на Русия.
Не е ясно кой ще управлява българския дял в проекта, заяви независимият депутат Елеонора Николова. Като притеснителна тя обяви и невъзможността за продажба на българския дял в компанията без съгласието на Русия и Гърция.
Петролопроводът се подкрепя от Европейската комисия, тръбата няма да се строи без екологична оценка за рисковете и туристите по Черноморието не са заплашени, заяви регионалният министър Асен Гагаузов.
Председателят на ПГ на "Коалиция за България" Михаил Миков обвини опозицията, че спекулира с темата предизборно и се опитва да "освежи" повяхналото си лице.
"Вие сте против този петролопровод, защото го реализира това правителство и тройната коалиция. Вие ще бъдете и против "Син поток 2", който също трябва да засили значението на България в преноса на енергия от Изтока към Запада, защото ще го реализира това правителство, за което Русия не е някаква голяма северна мечка, от която се страхува", каза Миков.
Гагаузов предлага "Техноекспортстрой" на борсата
Регионалният министър Асен Гагаузов в четвъртък потвърди за плановете да се приватизира държавната фирма "Техноекспортстрой", която участва от българска страна в проекта "Бургас - Александруполис" и в дружеството - концесионер на магистрала "Тракия".
Регионалното министерство предлага всички държавни строителни фирми без ГУСВ да бъдат извадени от забранителния списък за приватизация, обясни Гагаузов пред "Дневник". Причината по думите му е, че ако още малко останат държавни, ще бъдат окрадени и "ще умрат".
Идеята е миноритарен дял от "Техноекспортстрой" да бъде пуснат на борсата и да се тества интересът на пазара към дружеството, обясни министърът. Според него фирмата не притежава кой знае какви активи и единственият й "капитал" е включването й в двата проекта.
Така ще проверим дали бизнесът се е усетил за ползата да участва в тези проекти, добави Гагаузов. Той намекна, че при положителен отклик и висока цена компанията може да се продаде изцяло и така държавата щяла да "осребри" дела си в "Тракия" и в петролопровода.
Гагаузов направи уговорката, че все още не е ясно дали предложението на регионалното министерство ще бъде прието от правителството, което можело да реши, че засега няма да се върви към сделка за "Техноекспортстрой".
Междуведомствена работна група, създадена със заповед на премиера, обсъжда заявките на всички министерства за изваждане на държавни фирми от забранителния списък за приватизация.
"Техноекспортстрой" заедно с "Булгаргаз" участва в компанията, която държи българския дял от 24.5% от "Бургас - Александруполис". Същата строителна фирма заедно с държавната "Автомагистрали" притежават 49% от дружеството концесионер на магистрала "Тракия". Мажоритарният дял е на трите португалски компании ЛЕНА, СОМАГ и МСФ.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!