Е вропа няма да избегне най-тежките последици от кредитната криза и вероятно ще усети въздействието й до шест месеца, прогнозират европейски водещи бизнесмени, цитирани от британския вестник "Файненшъл таймс".
Въпреки че шефовете на европейските компании са настроени по- оптимистично, отколкото техните американски колеги, главният изпълнителен директор на германския промишлен гигант "Сименс" (Siemens) Петер Льошер посочва, че кредитната криза ще започне да се отразява на икономиката по-рано, отколкото са очаквали бизнес лидерите.
"В момента не виждам никакво въздействие. Не се съмнявам обаче, че то ще бъде усетено вероятно след половин до една година. Кредитната криза, валутните курсове, повишението на цените на суровините и исканията за по-големи заплати - всичко това неизбежно ще се отрази на икономиката", отбелязва Льошер.
Неговата позиция подкрепя и Волфганг Райцле, главен изпълнителен директор на "Линде" (Linde) - най-голямата в света група за производство на газове с промишлено предназначение.
"Това ще стане вероятно с година закъснение. Икономическата конюнктура сега е най-тежката от десетилетия", допълва Райцле.
Шефът на германската компания "Даймлер" (Daimler) Дитер Цетче и главният изпълнителен директор на италианската група "Фиат" (Fiat) Серджо Маркионе се надяват растежът на пазарите в Китай, Русия и Близкия изток да компенсират отслабването на икономиката на САЩ.
От вчера в Европа започна сезонът на корпоративните отчети за първото тримесечие. Първа ще обяви резултатите си компанията "Филипс" (Philips) и анализаторите очакват в данните й да има повече песимизъм, когато се отразяват перспективите за развитието на европейската икономика.
Лихвите по лизинга - и за фирмите, и за индивидуалните клиенти,
са увеличени в последните седмици, сочат данни от пазара, цитирани от в. "Дневник".
Повишението, което дойде малко след ръста на цената на банковите заеми, е между 0.25 и 0.5 процентни пункта. Причината е поскъпването на парите заради глобалната криза на финансовите пазари.
Някои от по-големите лизингови компании вече са повишили лихвите за новите договори, които се сключват, а други планират такова увеличение, показа проучване на "Дневник".
Освен увеличението на лихвите при новите споразумения се наблюдава повишаване и по сключените вече договори за лизинг, тъй като цената се образува, като към индекса EURIBOR се прибави фиксирана надбавка.
Промяната в резултат от изменението на EURIBOR присъства в договорните условия с клиентите. Индексът показва моментната цена на парите и се определя на лондонския междубанков пазар.
Възможно е лизинговите компании да увеличават лихвите, за да се застраховат от високата инфлация в България, от която по принцип кредиторите като тях губят.
Ръстът на цените към края на март достигна 14.2% на годишна база по последни данни на Националния статистически институт. Това е исторически максимум за последните десет години.
Покачването на цената на лизинга идва, след като през последните месеци няколко големи банки предприеха увеличение на лихвите и по кредитите. И там обявеното официално повишение от част от кредитните институции беше в рамките на 0.25 - 0.5%. Други увеличиха цената с по 1 процент.
Имаше и институции, при които лихвите не се увеличиха кампанийно, а се вдигнаха заради обвързването им с индексите SOFIBOR (за левови заеми) и EURIBOR (за заеми в евро), които плюс определена надбавка формират крайната цена за клиента и които се покачват.
Според Теодор Маринов, изпълнителен директор на "Интерлийз" (част от групата на Национална банка на Гърция, собственик на ОББ), увеличението на лихвите няма да доведе до съществена промяна в тежестта на лихвените плащания, което да затрудни клиентите.
Резултатът за крайните клиенти при вноска за автомобил от среден клас е увеличение на месечната вноска между 5 и 20 лв. При лизинг на машина на стойност от около 100 хил. лв. клиентите биха плащали с около 30-40 лв. повече на месец.
"Засега всички пробват пазара с т.нар. малка стъпка и на този етап средното увеличение е от порядъка на 0.25 - 0.5%. Има и някои лизингови компании, които все още се въздържат.
Но посоката е една и тя е ясна за всички, така че и другите лизингови компании ще променят в някаква степен ценовите си параметри по лизинговите си сделки", каза за "Дневник" Пламен Минев, главен изпълнителен директор на "Уникредит Лизинг" .
"Повишаването на лихвените нива за крайните клиенти е поради промяната в кредитната ситуация на международните пазари и макроикономическата среда като цяло.
За една година рисковата премия за България се е увеличила с 1.35%. Това неминуемо рефлектира върху цената на ресурса и за българските фирми", коментира Теодор Маринов, изпълнителен директор на "Интерлийз".
Маринов обаче посочи, че в последните години пазарните нива на лихвите по лизинга са паднали сериозно - от 16% през 2000 г., през 12% през 2003 г. до 8% сега и дори с увеличението вноските остават под нивата, които са се плащали. Според него тежестта на лихвените плащания би се усетила реално от клиентите, ако увеличението е от порядъка на 4 - 5 процента.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!