0
- Министър Василев, в началото на мандата като транспортен министър обявихте, че приоритет за вас ще бъде разработването на национална транспортна стратегия. На какъв етап е този документ?
- Извършена е сериозна работа и е постигнат голям напредък в разработването на този документ. Крайният резултат ще бъде изготвянето на стратегиите в четири сектора: въздушен, воден (морски и речен), железопътен и автомобилен транспорт.

Секторните стратегии ще бъдат обединени в един общ документ, а именно - националната транспортна стратегия. Тя ще покаже визията на държавата за развитието на такъв важен отрасъл, какъвто е транспортът, за следващите 10-15 години.

В момента на бюрото ми се намира първата от тези четири стратегии - националната стратегия за развитието на водния транспорт.
Сигурен съм, че до края на мандата на това правителство ще бъде изготвена сериозна национална транспортна стратегия.

Тя няма да е партийно оцветена и очаквам да се изпълнява последователно от всички следващи правителства. Лично аз се надявам да продължа да я изпълнявам още един мандат.

- Преди седмица заявихте, че стратегията за приватизация на националния авиопревозвач "България Ер" е внесена за съгласуване в Министерския съвет. Какви са най-важните акценти в нея?
- Стратегията за приватизация на "България Ер" се наложи да бъде актуализирана, защото измина една година от изготвянето и приемането на предишния документ от кабинета.
Оттогава в авиокомпанията се случиха много неща.

Най-напред от губеща тя се превърна в печеливша. На второ място - броят на наетите самолети се удвои: от четири те станаха осем, бяха открити много нови дестинации, броят на пилотите и стюардесите също нарасна два пъти...

Туризмът в България продължи да се развива с възходящи темпове, навлязоха повече чужди инвестиции и пътникопотокът се увеличи значително в сравнение с този преди две години. Затова преценихме, че стратегията трябва да се осъвремени с нови идеи.

Най-важните параметри в документа са 100% приватизация на компанията, купувачът да е българско юридическо лице или като втори резервен вариант - юридическо лице от страна от Европейския съюз, за да бъдат спазени някои международни спогодби и директиви.

Надяваме се купувачът да бъде или голяма авиокомпания с годишен оборот, значително по-висок, отколкото на самата "България Ер", или утвърден финансов инвеститор, който да докаже управлението на десетки пъти по-големи средства от капитала на националния превозвач.

- Какво стана с идеята за балканска авиокомпания?
- Бих заменил понятието балканска авиокомпания с друго - развитие на балкански дестинации. Няма значение дали от София до Белград, Скопие, Букурещ и Тирана ще лети българска или компания от някоя съседна държава.

Важното е да има въздушна връзка между отделните столици, която да обслужва бизнесмени и туристи не само от региона. В момента от София е по-трудно да стигнеш до Скопие или до Загреб, отколкото до Лондон или до Москва.

Разговарял съм по този въпрос с всички транспортни министри на съседните държави. Очаквам отговор от македонската въздухоплавателна администрация дали ще разреши българска авиокомпания да лети на принципа на совалката от Букурещ до София - Скопие и Тирана.

Очаквам въпросът да се разреши и се надявам до края на мандата на настоящия кабинет да има значително повече полети в региона, отколкото досега.

В момента не може категорично да бъде обоснована необходимостта от създаването на ново юридическо лице, защото интересът на всяка балканска държава, включително и на България, диктува нейното летище и нейната авиокомпания да изпълняват ролята на център в региона.

- На какъв етап е подготовката за продажба на параходствата "Българско речно плаване" и "Български морски флот"?
- Сделките се подготвят основно от Агенцията за приватизация и не бих искал да ги коментирам, преди да са внесени за съгласуване в Министерския съвет. Ще кажа само, че винаги съм поддържал една и съща позиция - аз съм твърдо "за" приватизацията на транспортните дружества...

- Преди време лансирахте идеята да бъдат пуснати еврооблигации за "Параходство БМФ" и за "Български пощи"?
- Ще уточня, че не е задължително това да е еврооблигация, което означава, че тя трябва да се търгува само в чужбина. Може да бъде вид корпоративна облигация, разновидност на която е еврооблигацията, а може и да е българска облигация, каквато беше при БДЖ.

Обсъждаме схемата да се приложи при "Параходство БМФ" и при "Български пощи". Не мога да се ангажирам с конкретни срокове, през летните месеци ще преценим дали такъв корпоративен заем е необходим. Ако той се реализира, параходството би могло частично да обнови своя флот и да изплати някои стари банкови кредити, а "Български пощи" - да ускорят инвестиционната си програма и модернизацията си.

- Кога ще бъдат обявени процедурите за концесиониране на летищата и пристанищата?
- До два месеца Министерският съвет ще вземе решение да обяви концесионните процедури за двете големи летища Варна и Бургас. Постепенно след тях ще стартира и концесията на по-малките летища и пристанищата.

Пристанищата са разделени на 23 обекта. Ще се отдават на концесия както отделни части от тях, така и нови обекти като терминала за опасни товари във Варна и фериботната връзка Силистра-Калъраш.

- Продължава ли австрийската компания "Strabag" да настоява за по-висока цена за терминала на Летище София?
- Аз съм обещал, че няма да водя подобни разговори и нямам информация от "Strabag" да са искали повторно увеличение след това, което получиха през 2003 г.

Очаквам повече проблеми с проекта за играждането на новата писта. В момента в Кувейт е зам.-транспортният министър София Касидова, която ще преговаря с изпълнителя - кувейтско-арабския консорциум, за ускоряване на строежа. Имам опасения за сериозно забавяне на проекта.

Наш принцип е да приемаме само обосновани искания. Кувейтците настояват и за актуализация на договора с няколко технически арумента и един валутен. Моят въпрос към тях обаче е, ако курсът сега е 4 лв. за долар, дали те щяха да върнат половината от парите за строителство на обекта.

- Кога ще заработи оперативно новата радарна система, доставена на "Ръководство "Въздушно движение" (РВД) от италианската "Аления Маркони"?
- На експертно ниво продължава работата по проекта за модернизация на центъра за въздушно управление. Като цяло съм доволен от неговата реализация. Периодично получавам доклади за състоянието на проекта и очаквам до края на годината конкретни резултати.

Ще отрека информацията, че има намерения РВД да се закрие или отделни части от него да се преотстъпят на чужди структури. Такива коментари са изключително несериозни и нямам представа откъде идват.

- Убеден ли сте, че сделката за БТК с "Вива венчърс" e най-добрият вариант за страната?
- Разбира се, че не е най-добрият вариант. Най-добрият вариант е преди 10 години БТК да беше продадена за над 2 млрд. долара на някой от западноевропейските телекомуникационни оператори. Ако това беше станало, днес БТК щеше да цифровизирана 100% и да предлага модерни услуги на своите абонати, включително и мобилни комуникации от трето поколение.

А най-лошият сценарий е въобще да няма сделка и през 2010 г. телекомът да е отново държавен и с технология от 1980 г.

- Притеснява ли ви фактът, че има подадени четири жалби срещу решението на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за издаването без търг или конкурс на третия GSM лиценз на БТК?
- Едва ли някой е очаквал нещо друго - всички, които имат правен интерес, да обжалват. Това в България се е превърнало в модна тенденция - не особено здравословна, но популярна. Процесът за мен е деструктивен, а не конструктивен.

Имам доверие в българската съдебна система и зная, че тя ще свърши работата си по най-справедливия начин.
Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Украйна разкри пълни подробности за новата руска ракета

Украйна разкри пълни подробности за новата руска ракета

Свят Преди 2 часа

Ракетата е била оборудвана с шест бойни глави

Зеленски: Русия се подигра с Китай

Зеленски: Русия се подигра с Китай

Свят Преди 3 часа

Зеленски: Разработваме нови средства за противовъздушна отбрана

Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

България Преди 5 часа

Той обясни, че е изпратил благодарствен SMS на Урсула фон дер Лайен

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

България Преди 6 часа

Според Костадинов има алтернативи за създаването на мнозинство за избор на председател на 51-вия парламент

Украйна призова ядрените сили да предупредят Русия

Украйна призова ядрените сили да предупредят Русия

Свят Преди 7 часа

Киев: Москва е заинтересована от продължаването на тази война

<p>Наруши ли Русия договора със САЩ за стратегическите оръжия</p>

Каква е разликата между хиперзвукова ракета и междуконтинентална балистична ракета?

Свят Преди 8 часа

Хиперзвуковите ракети и междуконтиненталните балистични ракети са предназначени за различни цели и работят с различни механизми

Майка призна, че е убила 7-годишния си син

Майка призна, че е убила 7-годишния си син

Свят Преди 8 часа

„Това беше трагичен инцидент, при който полицаи разследваха смъртта на малко дете от ръцете на майка му“, съобщи главен инспектор Уилямс

<p>Лидерският провал на Шолц</p>

Липса на човешка емпатия и политическа смелост: Лидерският провал на Шолц

Свят Преди 9 часа

Партията на Шолц изглежда решена да се провали безславно

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

Любопитно Преди 9 часа

Каква е тайната на красотата на актрисата, прочетете в материала

Последните думи на убиец, екзекутиран в Алабама

Последните думи на убиец, екзекутиран в Алабама

Свят Преди 9 часа

Алабама извърши третата в страната екзекуция с използване на азотен газ

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Любопитно Преди 9 часа

Лопес вярва, че „малко флирт може да подобри имиджа ѝ“

<p>Кремъл: Ракетата беше предупреждение към Запада</p>

Кремъл: Хиперзвуковата ракета беше предупреждение към Запада

Свят Преди 10 часа

Русия "ясно демонстрира" как ще изглежда отговорът ѝ

Снимката е илюстративна

Мъжът, инсценирал смъртта си, изпрати 24-секундно видео

Свят Преди 10 часа

24-секундното видео, което Боргуордт е изпратил на властите, е заснето в стил селфи и го показва в апартамент с бели стени

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

България Преди 11 часа

Финалното решение ще бъде взето декември, добави премиерът

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

България Преди 11 часа

"България подкрепя независимостта, интегритета и безпристрастността на МНС в отговорната му мисия да разследва най-тежките престъпления по международното право"