- Министър Василев, в началото на мандата като транспортен министър обявихте, че приоритет за вас ще бъде разработването на национална транспортна стратегия. На какъв етап е този документ?
- Извършена е сериозна работа и е постигнат голям напредък в разработването на този документ. Крайният резултат ще бъде изготвянето на стратегиите в четири сектора: въздушен, воден (морски и речен), железопътен и автомобилен транспорт.
Секторните стратегии ще бъдат обединени в един общ документ, а именно - националната транспортна стратегия. Тя ще покаже визията на държавата за развитието на такъв важен отрасъл, какъвто е транспортът, за следващите 10-15 години.
В момента на бюрото ми се намира първата от тези четири стратегии - националната стратегия за развитието на водния транспорт.
Сигурен съм, че до края на мандата на това правителство ще бъде изготвена сериозна национална транспортна стратегия.
Тя няма да е партийно оцветена и очаквам да се изпълнява последователно от всички следващи правителства. Лично аз се надявам да продължа да я изпълнявам още един мандат.
- Преди седмица заявихте, че стратегията за приватизация на националния авиопревозвач "България Ер" е внесена за съгласуване в Министерския съвет. Какви са най-важните акценти в нея?
- Стратегията за приватизация на "България Ер" се наложи да бъде актуализирана, защото измина една година от изготвянето и приемането на предишния документ от кабинета.
Оттогава в авиокомпанията се случиха много неща.
Най-напред от губеща тя се превърна в печеливша. На второ място - броят на наетите самолети се удвои: от четири те станаха осем, бяха открити много нови дестинации, броят на пилотите и стюардесите също нарасна два пъти...
Туризмът в България продължи да се развива с възходящи темпове, навлязоха повече чужди инвестиции и пътникопотокът се увеличи значително в сравнение с този преди две години. Затова преценихме, че стратегията трябва да се осъвремени с нови идеи.
Най-важните параметри в документа са 100% приватизация на компанията, купувачът да е българско юридическо лице или като втори резервен вариант - юридическо лице от страна от Европейския съюз, за да бъдат спазени някои международни спогодби и директиви.
Надяваме се купувачът да бъде или голяма авиокомпания с годишен оборот, значително по-висок, отколкото на самата "България Ер", или утвърден финансов инвеститор, който да докаже управлението на десетки пъти по-големи средства от капитала на националния превозвач.
- Какво стана с идеята за балканска авиокомпания?
- Бих заменил понятието балканска авиокомпания с друго - развитие на балкански дестинации. Няма значение дали от София до Белград, Скопие, Букурещ и Тирана ще лети българска или компания от някоя съседна държава.
Важното е да има въздушна връзка между отделните столици, която да обслужва бизнесмени и туристи не само от региона. В момента от София е по-трудно да стигнеш до Скопие или до Загреб, отколкото до Лондон или до Москва.
Разговарял съм по този въпрос с всички транспортни министри на съседните държави. Очаквам отговор от македонската въздухоплавателна администрация дали ще разреши българска авиокомпания да лети на принципа на совалката от Букурещ до София - Скопие и Тирана.
Очаквам въпросът да се разреши и се надявам до края на мандата на настоящия кабинет да има значително повече полети в региона, отколкото досега.
В момента не може категорично да бъде обоснована необходимостта от създаването на ново юридическо лице, защото интересът на всяка балканска държава, включително и на България, диктува нейното летище и нейната авиокомпания да изпълняват ролята на център в региона.
- На какъв етап е подготовката за продажба на параходствата "Българско речно плаване" и "Български морски флот"?
- Сделките се подготвят основно от Агенцията за приватизация и не бих искал да ги коментирам, преди да са внесени за съгласуване в Министерския съвет. Ще кажа само, че винаги съм поддържал една и съща позиция - аз съм твърдо "за" приватизацията на транспортните дружества...
- Преди време лансирахте идеята да бъдат пуснати еврооблигации за "Параходство БМФ" и за "Български пощи"?
- Ще уточня, че не е задължително това да е еврооблигация, което означава, че тя трябва да се търгува само в чужбина. Може да бъде вид корпоративна облигация, разновидност на която е еврооблигацията, а може и да е българска облигация, каквато беше при БДЖ.
Обсъждаме схемата да се приложи при "Параходство БМФ" и при "Български пощи". Не мога да се ангажирам с конкретни срокове, през летните месеци ще преценим дали такъв корпоративен заем е необходим. Ако той се реализира, параходството би могло частично да обнови своя флот и да изплати някои стари банкови кредити, а "Български пощи" - да ускорят инвестиционната си програма и модернизацията си.
- Кога ще бъдат обявени процедурите за концесиониране на летищата и пристанищата?
- До два месеца Министерският съвет ще вземе решение да обяви концесионните процедури за двете големи летища Варна и Бургас. Постепенно след тях ще стартира и концесията на по-малките летища и пристанищата.
Пристанищата са разделени на 23 обекта. Ще се отдават на концесия както отделни части от тях, така и нови обекти като терминала за опасни товари във Варна и фериботната връзка Силистра-Калъраш.
- Продължава ли австрийската компания "Strabag" да настоява за по-висока цена за терминала на Летище София?
- Аз съм обещал, че няма да водя подобни разговори и нямам информация от "Strabag" да са искали повторно увеличение след това, което получиха през 2003 г.
Очаквам повече проблеми с проекта за играждането на новата писта. В момента в Кувейт е зам.-транспортният министър София Касидова, която ще преговаря с изпълнителя - кувейтско-арабския консорциум, за ускоряване на строежа. Имам опасения за сериозно забавяне на проекта.
Наш принцип е да приемаме само обосновани искания. Кувейтците настояват и за актуализация на договора с няколко технически арумента и един валутен. Моят въпрос към тях обаче е, ако курсът сега е 4 лв. за долар, дали те щяха да върнат половината от парите за строителство на обекта.
- Кога ще заработи оперативно новата радарна система, доставена на "Ръководство "Въздушно движение" (РВД) от италианската "Аления Маркони"?
- На експертно ниво продължава работата по проекта за модернизация на центъра за въздушно управление. Като цяло съм доволен от неговата реализация. Периодично получавам доклади за състоянието на проекта и очаквам до края на годината конкретни резултати.
Ще отрека информацията, че има намерения РВД да се закрие или отделни части от него да се преотстъпят на чужди структури. Такива коментари са изключително несериозни и нямам представа откъде идват.
- Убеден ли сте, че сделката за БТК с "Вива венчърс" e най-добрият вариант за страната?
- Разбира се, че не е най-добрият вариант. Най-добрият вариант е преди 10 години БТК да беше продадена за над 2 млрд. долара на някой от западноевропейските телекомуникационни оператори. Ако това беше станало, днес БТК щеше да цифровизирана 100% и да предлага модерни услуги на своите абонати, включително и мобилни комуникации от трето поколение.
А най-лошият сценарий е въобще да няма сделка и през 2010 г. телекомът да е отново държавен и с технология от 1980 г.
- Притеснява ли ви фактът, че има подадени четири жалби срещу решението на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за издаването без търг или конкурс на третия GSM лиценз на БТК?
- Едва ли някой е очаквал нещо друго - всички, които имат правен интерес, да обжалват. Това в България се е превърнало в модна тенденция - не особено здравословна, но популярна. Процесът за мен е деструктивен, а не конструктивен.
Имам доверие в българската съдебна система и зная, че тя ще свърши работата си по най-справедливия начин.
Николай Василев: Транспортна стратегия ще има при този кабинет
"Сигурен съм, че до края на мандата на това правителство ще бъде изготвена сериозна национална транспортна стратегия... Лично аз се надявам да продължа да я изпълнявам още един мандат", казва вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията в съвместно интервю на вестник "Пари" (Pari.bg) и Econ.bg.
29 юни 2004, 10:02
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!