Да ви попитам така, както анонсирахме темата: как най-младият български митрополит спечели сърцата на - хайде така да го кажа - благородните старци от Светия синод?
- Сърцеведец е сам Господ. Той знае какво е в сърцата на човеците. Ние сме недостойни съработници на Христовия виноград.
С много голяма грижа към мен Негово Светейшество първойерархът на нашата родна църква Максим, митрополит Софийски и патриарх Български, целият Свети синод, благомъдрите архипастири са ме ръководили още от времето, в което постъпих в Софийската духовна семинария като курсист в паралелния курс, и са ме ръководили през всички дни и години на служението ми до днес, за да се произнесат чрез въздействието благодатната сила на Светия дух в миналия неделен ден и да ме изберат и провъзгласят за митрополит на Пловдивската епархия.
- Как се става митрополит на такава възраст, на 38 години? Дайте ноу-хау за всички, които искат да минат по вашия духовен път? Това звучи като светска сензация, ще прощавате.
- Всичко е по Божие допущение и изпълнение на Божия промисъл, за мен това е жребий Божий, това е начертание на Божията воля. Случайности в нашия живот няма. Всичко Бог промисля и благославя добрите и полезни намерения и начинания на човеците.
- Как ще коментирате това, което проф. Иван Желев... който впрочем през дните преди вашия избор казваше интересни неща.
Той казваше, че изборът е предрешен, че вие, епископ Николай, ще станете Пловдивски митрополит, понеже имате висше образование, отговаряте на всички критерии...
Но защо казва проф. Желев, че се радват и свещениците в Софийска епархия, че ги оставяте?
- Аз не зная, не зная кое е дало основание на проф. Желев за тези думи. Проф. Желев аз дълбоко уважавам и ценя като мой преподавател по Нов завет, а новата заповед, която донесе Христос на човечеството, е заповедта за любовта.
Не мога да намеря пример за подражание в моя професор в най-голямата добродетел на човека - християнската любов, виждайки и чувайки скандалното му поздравление.
Не бих искал повече да говоря за г-н проф. Желев, той сам говори за себе си в своето обръщение към мен и към Светия синод в деня на моя канонически избор. А нека радостта ни да бъде пълна.
- Според вас трябва ли да бъде освободен той от дирекцията след подобен конфликт, който се създаде с авторитетни фигури от Светия синод?
- Вчера лично г-н премиерът Сергей Станишев ми се обади по телефона, за да изкаже своите искрени поздравления и благопожелания по случай моя канонически избор за Пловдивски митрополит, а така също и да ме увери, че той лично категорично се дистанцира, разграничава от произнесеното скандално приветствие по случай избора.
Това, разбира се, ме утешава, това ме и вдъхновява дотолкова, доколкото в думите, изречени от проф. Желев, не виждам отношение и не чувствам отношението на държавната власт.
А дали той ще бъде отстранен или по някакъв начин санкциониран, аз не бих искал да кажа, защото както не желая г-н Желев като директор на вероизповеданията да се меси в моето служение, така аз няма да се намеся в служението на държавната власт.
- Беше ли предрешен вашият избор за Пловдивски митрополит?
- Когато говорим за Божия промисъл, в духовно отношение Бог предзнава всичко, сигурно Бог е знаел кой ще бъде... със сигурност Бог е знаел кой ще бъде Пловдивският митрополит.
А що се отнася до... до човешкия смисъл на тази дума, не мога да кажа в никакъв случай, че изходът е бил предрешен, защото трябва да обвиня 54-ма избиратели, епархийски избиратели, които ме избраха, голяма част от които гласуваха за мен на епархийския избирателен събор, а така също да обвиня не бих могъл и високопреосвещените митрополити, че някой е предрешил съдбата на Пловдивската епархия и съответно нейния митрополитски избор.
В никакъв случай. Категорично считам, че изборът е проведен уставно и доказателство за това е едноседмичният срок от епархийския избирателен събор до каноническия избор - време, в което всички, в това число и г-н директорът, ако бяха забелязали някакви уставни нарушения, е трябвало писмено да напишат и подпишат.
- От опит ще ви кажа като пловдивчанин, че Пловдив, освен център на най-голямата епархия в Българската православна църква, е особено място, то е мултиетническо, мултирелигиозно, в Пловдив живеят много турци, роми, мюсюлмани, арменци, евреи, католици има много в града.
Как мислите, ще запазите ли тази толерантност между религиите? Защото едно от съмненията към вас беше, че вие наистина защитавате много яростно, много силно православието и едва ли не ще влезете с огън и меч в града под тепетата спрямо другите религии.
- Г-н Бареков, аз съм православен митрополит, аз съм избран от православното изпълнение - клир и христолюбиво паство, аз не съм избиран от католиците или протестантите, или мюсюлманите.
Но, разбира се, помня повелята на свещеното писание, на Светото евангелие - доколкото е възможно, живейте в мир с всички човеци.
Така и аз ще постъпя към всички инославни и друговерни изповедания в моята епархия - ще постъпя най-напред канонично, догматично, но и не на последно място дипломатично.
- Какво мислите за сближаването между православната църква и католическата, което напоследък доста от вашите колеги проявяват като разбиране?
- Всички ние във всяка една богослужба отправяме молитви към Бога да бъдем едно в неговото свято име. Ние всички очакваме отпадналите от лоното на благодатната църква да се завърнат в нейното единство.
Така и съотнесено към католическата църква копнеем да бъдем заедно, но да бъдем заедно на основата на Христовата истина, да изповядваме истинския символ на вярата в единомислие, в пребъдващи в християнската любов и надяващи се в Божието въздеяние.
- Т.е. вие не сте за обединение, а по-скоро за приобщаване?
- Обединение на основата на Христовата истина, не на всяка цена.
- Както я вижда православието ли или както я вижда католицизмът примерно?
- Православието.
- Вярно ли е, че като софийски викарий сте бил човекът, който в храма "Св. Александър Невски" е скрил даровете за папа Йоан Павел Втори в килера на храма?
- Не, това не е вярно.
- Това е една от пикантните истории, която чувам за вас.
- Това не е вярно. В "Св. Александър Невски" в оня миг... и тук г-н Желев ме обвинява несправедливо, че съм организирал някакъв бунт против идването на папата...
- Да, бунт за студено посрещане на папата в София.
- Не, това не е вярно. Това, което направих, е да вляза в Светия олтар на "Св. Александър Невски" заедно с няколко свещеници, за да не позволя да бъде нарушен свещения канон, а именно - еретик да влезе в Светая светих, в Светия олтар на православен храм, защото след това той се счита за осквернен и би трябвало отново да се освещава. Това е, което съм направил.
- "Еретик" - имате предвид папата?
- По-скоро моето отношение беше не против посещението на папата в храма, колкото да не би някои да злоупотребят с гостоприемството и да прекалят дотолкова, доколкото да влезе папата или някой кардинал в Светия олтар на православната катедрала.
- И за вас папата е еретик, вие така го нарекохте току-що в нашето студио?
- Ами, щом като изповядва друг символ на вярата, църквата го е определила, не аз го наричам така, аз го наричам, защото каноните го определят като такъв.
- Как запушихте олтара на храма "Александър Невски", за да не проникне еретикът папа вътре?
- Просто не отворих царските двери.
- И не му дадохте да влезе?
- Не, той не пожела, а и не можеше.
- Ами как да пожелае? Той след като не може, човекът най-вероятно се е сетил, че не е добре да опитва.
- Не можеше и по физически причини.
- Знаете ли, аз съм сигурен, че наистина Пловдив ще има един интересен митрополит не само с младостта си, но и с начина, по който разказвате и говорите за нещата.
Какво смятате за този скандал, който възникна в Светия синод - да го кажем предпоследен, защото общо взето всеки един скандал сред вашите редици напоследък стана предпоследен, - за въвеждането в архонтско звание? Ще въвеждате ли архонти в Пловдивска епархия?
- Аз съм много малък митрополит, детайлно в тази проблематика не съм навлязъл. По-скоро аз се страхувам от друг един факт - как е възможно в най-висок пост на държавната власт, свързан с дейността на вероизповеданията, да бъде назначен архонт на друга, чужда поместна църква?
- Проф. Иван Желев, за него говорите в случая.
- Да. Аз като български митрополит се смущавам от такъв факт, защото считам, че такъв архонт ще отстоява интересите на онази църква, която го е дарила с тази титла.
- Т.е. вие смятате, че е добре нашата църква да дава архонтско звание?
- Добре е нашата църква да прецени кое е добре и кое не, а не директорът на вероизповеданията да й казва това.
- Вие бихте ли инициирали такъв дебат в Светия синод - за въвеждането на архонтското звание?
- Той и без друго е иницииран.
- Тръгна дебатът, да. Каква ще бъде вашата...
- Аз съм, пак казвам, най-малкият, ще изпълнявам послушанията на Светия синод.
- Ще имате ли позиция по темата с архонтството, да речем?
- Като му дойде времето, ще я изразя според съвестта си.
- А ще бъдем ли свидетели на раздаване на архонтско звание в Пловдивска епархия?
- Това не мога да кажа отсега.
- Какви ще бъдат първите неща, които ще направите, и какво предстои да се случи? Предстои ви прощаване с Софийска епархия и посрещане от нас миряните в Пловдивската епархия?
- Вижте какво ще ви кажа - въпреки трудностите, които срещам още в първия си ден на митрополитското служение, аз духовно го обяснявам така - нека бушуват вълните на поднебесните сили на злобата, аз ще се уповавам на Бога и ще стоя твърдо на вечната скала на Светото православие, и зло на мен и на моето паство няма да се случи, защото Бог е с нас.
А иначе, тръгвайки по пътя към Пловдивска епархия, аз тръгвам със Свещеното писание в сърцето си в изпълнение на спасителната повеля Христова - отправена към светите апостоли, а чрез тях и към всички нас - идете и научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Син и Светия дух, и като ги учите да пазят всичко, що съм ви заповядал.
Моята първа задача ще бъде изпълнение на учителната функция - да проповядвам словото Божие, а Пловдивска епархия е една благоприятна духовна почва за духовен посев, и се надявам, че с общи усилия ние ще пожънем и благословени от Бога плодове.
- Благодаря много.
- Благодаря и аз.
- На добър час ви желая като Пловдивски митрополит. Папата е еретик, не му позволих физически да влезе в Светия олтар на храм-паметника "Александър Невски". Това ни каза в нашето студио новият Пловдивски митрополит дядо Николай. На добър път му желаем и ние.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!