И звършена от България кражба на данни от 2500 банкови карти и последвало източване на сметки доведе до напрежение в неделя в банковата система на Обединените арабски емирства и до спешно заседание на представители на централната банка в Дубай.
Ударът, засегнал поне шест банки, е бил извършен в през май от банкомат в Ум Сукеим по известната схема "скиминг" - нелегално монтиране в машината на устройство, разчитащо магнитната лента, и миниатюрна камера за записване на кодовете за достъп.
Устройството е открито на 24 май, но банката оставила измамниците да действат известно време, за да ги проследи, и така установила, че те действат от България, съобщи електронното издание "Гълф нюз".
В Обединените арабски емирства живеят и работят около пет хиляди българи. Точно преди една година петима българи бяха осъдени в Дубай по на 30 месеца затвор заради незаконно теглене на десетки хиляди долари от три местни банки чрез кредитни карти и невалидни чекове.
На ползвалите банкомата в Ум Сукеим близо 2500 души било съобщено без обяснения, че ще им подменят картите. В събота и неделя обаче клиентите започнали масово да се оплакват от анулиране на картите им, блокиране на сметките и невъзможност да получат отчет за състоянието им или да се доберат до тях онлайн.
Банките, които по принцип избягват да признават пробиви в банкоматите си, отговаряли, че имат известни "технически затруднения". Когато медиите започнаха да съобщават за случаи на
паническо изтегляне на пари
първи реагираха от националната банка на Рас ал Хайма (RakBank) с думите: "Непрекъснато следим транзакции от държави, където смятаме, че се извършват измами", и успокоение, че никой от клиентите не е понесъл загуби.
По всички клонове на RakBank е разположена охрана, за да се предотвратят евентуални опити за източване на карти.
От 6-7 банки, сред които Ситибанк, Емирейтс банк, HSBC, Лойдс TSB, Нешънъл банк оф Абу Даби (NBAD), Стандарт чартърд и Абу Даби къмършъл банк, са подменили близо 2500 карти, след като централната банка им разпратила списък с хората, ползвали "хакнатия" банкомат в Ум Сукеим в периода 16-24 май.
HSBC съобщи, че е предприела изпреварващи действия, включително ограничаване на лимита за теглене до подмяната на картите, но че няма да разкрива подробности, за да стигнат до измамниците.
Ударът стана повод в неделя да бъде свикана спешна среща на ръководители на отделите за банков надзор и информационни технологии в централната банка на Обединените арабски емирства.
Подозрението за измама се появява на 24 май
когато от Емирейтс банк забелязват, че ден по-рано жителка на Ум Сукеим тегли от България на четири пъти по 997 дирхама (общо около 840 евро) Служителите потърсили жената, за да се убедят, че тя наистина е извършвала тази операция, установяват, че тя никога не е напускала Дубай.
Веднага след това блокирахме достъпа до цялата си мрежа от 10 държави в Източна Европа, съобщи Абдула Касим, главен оперативен мениджър на банката.
Според него проследяването стигнало до България, но щетите са минимални - под 10 хиляди дирхама (2 хил. евро), а засегнатите са 0.1% от клиентите с карти на тази банка. "Виждаме и в момента, че се опитват да пробият", разказа той в четвъртък за "Гълф нюз".
Подобен случай съобщи университетски преподавател от Шария - за няколко часа от картата му, върху която нямало лимит за теглене, с 42 поредни транзакции били източени над 20 хиляди дирхама (4200 евро).
Кейт Линсел пък попаднала в унизителна ситуация, когато опитала да плати вечеря в дубайски ресторант и картата й била конфискувана, защото банката я блокирала от съображения за сигурност.
На прегледаните записи на охранителна камера се вижда как една и съща кола спира периодично пред банкомата и след няколко минути си тръгва. Предполага се, че хората в автомобила са използвали лаптоп, за да изтеглят дистанционно данните, свалени от записващото устройство в автомата.
Грешката на измамниците
била, че започнали да източват сметките от България, защото всяка транзакция на банката извън арабския свят автоматично се обозначава.
Ако бяха клонирали картите и ги ползваха от Дубай, никога нямаше да забележим, докато не се оплаче някой клиент, разяснява Лу Ското, главен мениджър на Емирейтс банк по банкирането на дребно.
Пострадалите не са само местни араби, но и германци и шриланкийци. Много от тях се оплакаха, че изведнъж са останали без достъп до парите си, без да им се дава обяснение или препоръки за повече сигурност.
Служителите пък били твърде мудни в преиздаването на карти или съветвали да се теглят пари от банковите клонове, които обаче затварят в ранния следобед.
Нито банките, нито ощетени хора са се обръщали за помощ към полицията, съобщи нейният шеф ген. Дахи Халфан Тамим. Няма доказателства и за това, че измамата е дело на български граждани.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!