"Преди пет години марковите бутици бяха едва 20-30 на брой. Днес всички луксозни марки вече имат свои представителства в Китай", твърди Жак Пенерин, представител на мениджърския кабинет "Маккинзи кънсалтинг" (McKinsey.com).
"Диор" присъства от 1998 г. на китайския пазар и фирмените магазини, разположени на "Плаца 66" - една от луксозните улици в огромния град, вече са се удвоили, коментира Investor.bg.
Предстои откриването на нов магазин "Dior Hommes" през декември, наред с други известни имена като "Хермес", "Вютон", "Прада", "Селин", "Версаче" и "Картие".
Всички искат да присъстват на пазара в Шанхай - най-богатият град в Китай и най-многообразният откъм представителства на световноизвестни марки.
Космополитният град ще бъде и домакин на Международното модно изложение (BIE-Paris.org) през 2010 г.
Много китайци, напуснали преди години страната, днес се завръщат, за да намерят своето място там.
Една от тях е Ю-Сай Кан. В момента тя е сред най-влиятелните жени в Китай. През 1992 г. създава успешно най-голямата козметична компания, която в последствие преминава към "Лореал", а Кан е номинирана за вицепрезидент на компанията в Китай.
Според "Маккинзи кънсалтинг" 300 000 са китайците, които се определят като много богати на територията на страната (активи без имотите на стойност над 1 млн. долара).
Според много анализатори обаче Шанхай остава просто една "лъскава витрина", тъй като са много малко тези, които могат да си позволят да пазаруват от тези бутици.
Скъпо е дори и за туристите поради увеличените цени. Те били с около 30% по-скъпи от цените в Хонконг.
Но интересното е, че въпреки това хората пазаруват, но предимно, за да направят подарък на половинката си или на приятели.
"Луксът в Шанхай, както и в Китай, е факт", споделя Пиер Денис, представител на "Dior Couture" за Азия, като допълва, че 10% от оборота на компанията се реализира именно в Китай.
"Китайските потребители излизат от много години на лишения, като луксът за тях обхваща не само дрехите, но и различните аксесоари и маркова козметика", споделя още Денис.
Чанта с марката "Диор" се продава на цена между 6000 и 8000 юана (600 до 800 евро), блуза на Армани ("Emporio Armani") - за 900 юана, а средната работна заплата в града варира между 3000 и 4000 юана (300 до 400 евро).
Не всички марки обаче за момента са печеливши, но пък важното е присъствието им на пазара, тъй като според чуждите представителства Китай има голям потенциал за развитие. Важното е и китайците да свикнат с новите имена на марките.
За по-голяма част от населението, включително и за новата средна класа, която предпочита да харчи парите си в Икеа, за да обзаведе на изгодни цени жилището си, спортното облекло е най-търсеното, а евтините имитации - единствената възможност.
Икономическият бум, който изживява Шанхай обаче е "един непоследователен процес, особено в сферата на социалната защита, като едва 50% от жителите на града са социално осигурени, а образованието става все по-скъпо", отбелязват от "Маккинзи кънсалтинг".
Колелото и скутерът пък са все така най-разпространените превозни средства в града сред все по-увеличаващия се трафик от коли и таксита.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!