- Г-н Гергов, как виждате развитието на градските хотели у нас - за обслужване на т.нар. "конгресен туризъм" или ще разчитат на традицията да обслужват гостите на града?
- Аз разглеждам развитието им като съвместяване на всички тези дейности. И развиване на конгресен туризъм, и обслужване на гостите на града, както и всички останали мероприятия, като се започне от сватбите и се стигне до семинарни занятия.
Конгресният туризъм у нас едва сега започна да се развива и още се намира в началото. В средата на 90-те години българските фирми се намираха в тежко положение и не им беше до такива мероприятия, а чуждите компании все още не бяха влезли в нашия пазар.
Големите международни фирми, които идват у нас, налагат своя модел на управление с провеждане на семинари и делови срещи.
В момента работим по един конгресен център в Пловдив, който е вече построен - близо 16 000 кв. м. Той е проектиран от две части - в едната ще бъде разположен спортен център, а във втората ще е конгресен с най-разнообразни зали, което означава, че ние разчитаме на развитието на този вид дейност.
Защото Пловдив може и да е много близо до София, но той е панаирен център, провеждат се много предварителни мероприятия за подготовката му.
Българските инвеститори много бързо се нагаждат към търсенето, това, което в момента се строи, се реализира много бързо на пазара, и то качествено.
Естествено, че има и пропуски, и компромиси, но къде ги няма. Защо мислим, че в Испания или примерно Гърция строителството е по-качествено от това, което е по Българското Черноморие.
- Прави впечатление, че голяма част от старите хотели пригодиха партерните пространства за конферентни зали, според Вас те отговарят ли на съвременните стандарти като квадратура и оборудване с комуникации?
- През миналата година ние извършихме ремонт на конгресните центрове и в двата хотела - "Марина" и "Палас", които притежаваме във Варна. Бяха оборудвани с мебели и комуникации по всички съвременни изисквания.
В Пловдив, където притежаваме хотел "Санкт Петербург", също имаме три зали. Не мога да си представя, че това не са го направили хотели от нивото на "Шератон" или "Хилтън", и не смятам, че има хотел, който може да си го позволи. И ако това е така, тогава е грешка на мениджърския екип на хотела.
Инвестицията за оборудване на едва зала от 150 места примерно може да излезе от 20 до 70 хил. евро. Всичко зависи от това, какво ще е предназначението на залата. Световната тенденция е те да са мултифункционални.
Не мога да ставам ничий адвокат, защото бизнесът на фамилия Гергови е в луксозния туризъм, и нямам намерение да се разширявам извън това, което правим в "Слънчев ден".
Перспективите за развитие за нас са балнеология и луксозен туризъм. Балнеологията у нас тепърва ще се развива.
В момента ние работим от 10 март до 22 октомври и реализираме сериозни обороти от порядъка на 1 млн. евро. Като имате предвид, че не можем да си позволим да вземаме между 45 и 80 евро за масаж, както е в страните от ЕС.
В България един масаж е в пъти по-евтин, отколкото е в Европа. Не смятам, че трябва да се подценява бъдещото развитие на балнеоложки центрове като Хисаря и Велинград.
- Ще ви върна отново на градските хотели. Като кандидат-инвеститор в "Хилтън" смятате ли, че в София има място за нови инвестиции в този сегмент на пазара?
- Като се вземе предвид разширяването на София, което се чувства всеки ден, мисля, че хотелите не са много.
Според мен присъствието на хотелски вериги в столицата ще се засилва, защото освен "Кемпински", "Хилтън", "Шератон" или "Радисън" има и много други известни вериги хотели в световен мащаб.
Моята прогноза е, че предстои те да влязат у нас и да потърсят мястото си на пазара.
- Как според Вас ще се развиват големите хотели в останалите областни градове на страната?
- Те буквално кретат в момента. Част от старите хотели в бившите окръжни градове са или в окаяно състояние, или са козметично ремонтирани и оцеляват на границата, защото не са натоварени като софийските.
Нещата са коренно различни между столицата и останалите градове, защото ако в София цената на стаята е 70 евро, там не може да се говори и за 70 лева. Обикновено цените на хотелите в страната варират между 25 и 55 лв.
В Пловдив имаме хотел - "Санкт Петербург", и съм наясно какво може да се очаква от един хотел извън столицата.
Собственикът на ЦУМ: Бъдещето е в балнеологията и луксозния туризъм
Конгресният туризъм у нас едва сега започна да се развива и още се намира в началото, казва пловдивският бизнесмен Георги Гергов в съвместно интервю на в.Пари и Еcon.bg. В България един масаж е в пъти по-евтин, отколкото е в Европа, обяснява още той.
5 февруари 2005, 08:03
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!