През изминалата година индустрията на компютърната графика направи крачка напред по всички показатели и най-вече в областта на видеокартите – повече памет, по-висока скорост, по-бързи чипове, по-прецизни производствени процеси и по-добри системи за охлаждане. На всеки 18 месеца производителите преминават на абсолютно нова архитектура. Новата версия на DirectX предостави нови възможности на производителите на компютърни игри, но заедно с това повиши изискванията към хардуера.
DirectX 10 – разочарованието на 2007 г.?
Когато започна да се говори за DX10, всички очакваха, че игрите ще станат по-бързи, а тези, които не станат, ще изглеждат значително по-добре. Nvidia представи съвместим с DX10 хардуер във вид на серията видеокарти GeForce 8800. Появиха се и игри, но дали те оправдаха очакванията на потребителите?
На практика, оказа се, че DX10 не е панацея. Игрите, поддържащи новите технологии, предоставят едно или няколко най-добри качества на графиката и с това всички достойнства приключват. Остава големият недостатък – количеството кадри в секунда заради цялата тази красота намалява почти два пъти. Струва ли си малкото подобрение на качеството на картината огромните загуби на производителност?
Ето ви един пример – подобреното осветление в режим DX10 в играта Call of Dute 4:
За Crysis изобщо не си струва да говорим. Тази игра, рекламирана като продукт именно за DX10, изисква огромна производителност, за да използва новите графични възможности.
Разбира се, за красиво, красиво е, но за тази красота ще ви трябва компютър за $5000, в който една видеокарта ще струва хилядарка. При това, скоростта на смяна на кадрите ще достигне „цели 20 fps“. Всеки нормален геймър ще предпочете в такава ситуация по-бързия режим DX9. Още повече, непонятно е защо е нужна такава голяма производителност, ако режимът с много висока детайлизация (Very High) става достъпен даже в DX9 след малка модификация на конфигурационните файлове.
[pagebreak]
2007 година
В началото на 2007 г. се появиха прогнози, че графичните компании ще направят значителен пробив в архитектурата на графичните процесори, а цените на G80 и R600 ще станат по-достъпни. Тези предсказания се потвърдиха. Radeon HD 3870 и 3850 са базирани на графичния процесор RV670. Това на практика е R600, но преработен по такъв начин, че да е по-бърз, по-малък и по-достъпен. Чипът G92, който стана основа за видеокартите GeForce 8800 GT, в това число и новата версия 8800 GTS с 512 МВ видеопамет е също доработена версия на G80, който беше използван в по-старите, по-големите и с по-висока консумация GeForce 8800 GTS и GTX.
За ATI 2007 г. се оказа доста сложна. Основно това е свързано с покупката й от AMD. Докато компанията редовно обновяваше драйверите и своевременно представи през пролетта продукти от нисък клас, нейния Radeon HD 2900 XT не оправда очакванията. Той се появи късно и се оказа голям, горещ и шумен. При цена около $400 той осигурява добра производителност, но консумира много енергия. В тази ситуация Nvidia SLI е явно по-доброто решение, отколкото CrossFire. Освен това, ATI през годината нямаше никакви свежи разработки за лаптопи.
Компанията трябва спешно да започне да предлага достойни графични процесори за ноутбуци от среден и висок клас, но при това да не забравя да задържи графичния пазар на настолните компютри, особено в средния клас.
Nvidia успя да се откъсне от основния си конкурент с успеха на серията GeForce 8, чийто чип G92 дава възможност за достойна конкуренция при далеч не ниска, но напълно приемлива за високата производителност цена. От друга страна, компанията има малки проблеми с разработката на драйвери. Почти всички нови игри през есента се поддържаха само от бета-версиите на драйверите, особено ако тези игри са за DX10.
[pagebreak]
2008 година
Независимо, че Playstation 3 и Xbox 360 използват DX9, техните стабилни платформи дават на разработчиците на игри възможност максимално да ги доработят, за да могат игрите да изглеждат и работят колкото се може по-добре. Игрите за компютри обаче, независимо от използването на DX10 изискват по-мощни конфигурации и все още изглеждат значително по-зле. Според аналитиците, 2008 г. ще е преломна в тази област.
През тази година ATI трябва отново да се представи добре в областта на високопроизводителната графика с видеокартите R680 - фактически два Radeon HD 3870 на една видеокарта. Освен това, компанията може да представи и по-евтини решения на базата на орязана версия на този чип. Носят се слухове за подобна видеокарта и от Nvidia, но за сега няма достоверна информация.
През първата половина на 2008 г. ще видим графични процесори от ново поколение от двата основни производителя - ATI и Nvidia. Това ще бъдат процесори, базирани на нови архитектури, а не просто подобрени варианти на старите процесори, произвеждани по нов технологичен процес.
Ясно е, че производителите уверено гледат в посока на многопроцесорните решения. Същото се отнася и за унифицираните шейдери – това е по-ефективен начин за използване на транзисторите в графичния процесор и многопроцесорните видеокарти ще станат по-ефективни.
Естествено, не всичко е толкова просто. Освен разполагането на няколко процесора на една видеокарта, трябва да се реши и проблемът с тяхното взаимодействие. R680 ще използва мостов чип, както това беше при двупроцесорните видеокарти в миналото. Но бъдещите видеокарти ще бъдат базирани на по-ефективни технологии за взаимодействие при по-прост дизайн и по-малки размери.
За ATI перспективите на CrossFire не са толкова розови, но компанията все пак възнамерява да обнови тази технология, макар и по-късно.
Заедно с появата на ново поколение графични процесори, поддържащи DX10 ще започне да се появява и софтуер, предназначен за DX10. Игрите, представени през 2007 г. бяха базирани на енджини, оптимизирани за DX9. Производителите направиха максимално възможното, за да приспособят своите разработки за DX10 в най-кратки срокове, но през 2008 г. ситуацията вероятно съществено ще се промени. Microsoft ще коригира откритите проблеми в DX10, а производителите ще подобрят своите игри и ще оптимизират драйверите. Така, че окончателно ще можем да оценим преимуществата на DX10 едва през тази година.
Ще видим и интегрирани графични решения с поддръжка на DX10, но не трябва да се очаква, че на тях ще може да се играят игри за DX10 с много добро качество на изображението и висока производителност. Според прогнозите на аналитиците, DX9 ще се поддържа от производителите поне до 2009 г., тъй като до тогава все още ще има много компютри, поддържащи DX9.
И накрая няколко думи за ускорението на физическите процеси от графичните процесори. Не трябва да се надявате на значителни успехи в тази област. Предполага се, че производителите ще възложат само малка част от тези функции на графичните процесори, а основната работа ще се падне на централния процесор.
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!