Ч уждестранните търговски вериги са въвели допълнително изискване към някои от своите доставчици за сертифициране по "Ай Еф Ес" (IFS - International Food Standart), което оскъпява разходите на компаниите и затруднява работата им, съобщиха от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България.
Сертифицирането е задължително за всички доставчици на продукти със собствени марки и се явява като допълнително изискване към задължителните HACCP и ISO.
Стандартът "Ай Еф Ес" до известна степен дублира наложените от ЕС изисквания за безопасност на храните и увеличава разходите на доставчиците, коментираха от КРИБ. В България той се използва от представителите на големите международни вериги, каквато е "Метро". От веригата засега не коментират недоволството на доставчиците.
Другите две чуждестранни вериги, които са част от германски компании - "Била" (част от "Реве") и "Кауфланд" (част от "Шварц"), не изискват този сертификат от доставчиците си.
"Ай Еф Ес" е съвместен проект на Федерацията на сдруженията на търговците в Германия и на Френската асоциация на търговците, чиито членове изискват от производителите на собствени марки да се сертифицират по стандарта.
Това е политика на веригите на международно ниво и не може да се прави изключение за българските доставчици, коментира в понеделник Надежда Василева от "Тюф Райнланд България" (TUV Rheinland Bulgaria), които сертифицират по "Ай Еф Ес".
Стандартът се различава от ISO и HACCP, които гарантират системите за управление в производството на храни. "Ай Еф Ес" проверява условията на производството и гарантира безопасността на продуктите, обясниха специалистите.
Очаква се някои от новите чуждестранни търговци, които в момента се готвят да стъпят на българския пазар, също да имат изискване към производителите на собствени марки да се сертифицират по стандарта. Причината е, че той е приет от веригите в Германия и Франция, а отскоро и в Италия.
Очаква се през следващата година да бъдат готови първите магазини у нас на френската верига "Карфур", на германската "Плюс дискаунт" и др.
Цената и продължителността на сертифицирането зависи от големината на компанията, обясниха от "Тюф Райнланд България". При по-малките компании сертифицирането може да се направи за ден и половина. При големите международни производства то продължава до 20 дни.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!