А втомобилните производители в ЕС трябва да ограничат емисиите на въглероден диоксид на своите коли средно до 130 г/км до 2012 г., а в противен случай - да плащат изключително тежки глоби, предложи Еврокомисията.
За да се превърне в законодателна мярка обаче, инициативата трябва да бъде одобрена от Европейския парламент и Съвета, в който участват представители на държавите членки.
Предложението на ЕК веднага провокира негативни реакции,
както в някои национални столици и в централите на някои от автомобилните гиганти, така и сред "зелените" организации.
Според природозащитниците предложената мярка не е достатъчно силна. От "Грийнпийс" обвиниха европейските страни, че не изпълняват ангажиментите си към мерките против глобалното затопляне, а автомобилопроизводителите - че са оказали влияние върху ЕК.
Първоначалната идея на Комисията наистина бе емисиите да имат горен праг от 120 г/км, но тя впоследствие бе преразгледана, именно поради силната негативна реакция от страна на немските компании.
В момента
средната стойност на емисиите от въглероден диоксид е около 160 г/км
Калифорният, щатът с най-сериозно "екологично" законодателство в Америка, си е поставил за цел до 2016 г. продаваните там коли да изпускат в атмосферата най-много 128 г въглероден диоксид на километър, докато в Япония нормата е по-висока - около 140 г/км.
Леките автомобили са отговорни за около 12% от всички емисии на въглероден диоксид в ЕС и делът на автомобилния транспорт в тях постоянно нараства, аргументира предложението си еврокомисарят по околната среда Ставрос Димас.
Той призна, че ако предложението на ЕК бъде прието, това ще се отрази на цените на новите автомобили с
повишение средно от 1700 евро,
но същевременно за целия период на експлоатация на автомобила ще бъдат спестени 2700 евро от икономията на гориво.
Германският канцлер Ангела Меркел зае много твърда позиция, като заяви, че подобно ограничаване ще засегне сериозно икономиката на страната й, в която сериозна част се пада на производството на автомобили.
Освен това немските марки правят предимно автомобили от високите класове и расови спортни возила, за които е много по-трудно да отговорят на изискванията, отколкото за по-леките возила на френската и италианската конкуренция, например.
Изчисленията на Берлин сочат, че луксозните марки като Мерцедес и БМВ ще трябва да намалят CO2-емисиите на моделните си гами с около 1/4.
Автомобилните производители, които дават работа на 2,3 млн. души в ЕС могат да предпочетат да изнесат производството си извън съюза, опасява се още Меркел.
Германският канцлер посочи, че не е против намаляването на емисиите от вредни газове, но е на мнание, че
предлаганата мярка е ще навреди на икономиката
Смятаме, че тази политика се прави на гърба на Германия и немските автомобилопроизводители и не сме доволни от резултата, каза Меркел.
Предложението на ЕК е много разочароващо, коментира изпълнителният директор на "Фиат" Серджо Маркионе, който е и шеф на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа.
По думите му компаниите трябва да изпреварват времето, проектирайки колите си, освен това може да се окаже, ч е съобразявайки се със забраните, няма да могат да отговорят на предпочитанията на клиентите.
От БМВ определеиха мярката като "наивна" стъпка, която ще изкриви пазара в полза на производителите на по-малки коли.
От "Пежо" пък заклеймиха плановете като "антиекологични, антисоциални, антиикономически и антиконкурентни".
Според новото предложение производителите на големи луксозни возила и високопроходими машини, които имат доста по-големи от средно позволените емисии,
могат да си "купуват квоти"
от производителите, в чиято линия има повече малолитражни автомобили, така че общата им продукция сумарно да отговаря на новите изисквания.
Същевременно за производителите на спортни возила като "Ферари", "Порше", "Ламборгини", и пр., които не правят повече от 10 хил автомобила годишно, ще са бъде направено изключение.
Глобите, които предлага ЕК, са свирепи - започват от 2012 г. с 20 евро за всеки грам на километър, умножен по броя на произведните автомобили, а през 2015 г. ставката става 95 евро.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!