Първият от тях е обстоятелството, че кризата е причинена не от конфликт между македонците и албанци, а от конфликт в самата албанска страна. Т.нар. Армия за национално освобождение, която се състои от политически и въоръжени екстремисти, де факто иска да установи контрол върху териториите на Македония, населени с албанско население, да се превърне в основният албански политически фактор в Македония и да изтласка сега съществуващите политически партии. Това е необходимо според главатарите на АНО, за да може да бъде гарантирана общността на териториите между Косово и Западна и Северна Македония, за да могат да продължат тези легални и полулегални дейности на трафик на наркотици, на оръжие, на установяването и по-нататъшното развитие на нелегалната икономика и на структурата на нелегалната и полулегална политическа власт в територията на Северна и Западна Македония и Косово. Това е вътрешен албански проблем. Границата между Македония и Косово също страшно много пречи на установяването на такава обща територия на нелегален бизнес и полулегален контрол.
На второ място основен проблем под повърхността на споразумението е обстоятелството, че в македонския политически лагер няма единство. Липсата на единство се обуславя от дългосрочния антагонизъм между двете основни македонски партии - ВМРО-ДПМН и СДСМ. Този конфрикт практически води до едно състояние, особено в днешната коалиция, двете политически сили се дебнат коя ще направи по-радикални отстъпки, коя ще се постави по-добре пред избирателите - а и двете са в много голяма степен делегитимирани пред все по-радикализиращото се македонско обществено мнение. Подписите на двамата лидери в много голяма степен ще е трудно да се представят пред македонската обкщественост като легитимни и достатъчно важни, за да може то да действа. Говори се, че Цървенковски ще бъде избраникът на Запада в тази ситуация, той се държи като избраник на международната общност, докато Георгиевски играе по-скоро опозиционерът. Това са политическите роли. Делегитимирането на политическите партии и институции е достигнало до много дълбока и тревожна степен, защото то означава, че е възможно да се потърсят странични, извънсистемни, извънинституционални алтернативи, каквито в тази ситуация никак не е трудно да бъдат намерени. Много голям е рискът на албанския екстремизъм да бъде противопоставен някакъв тип новосформиран македонски радикализъм.
Третият основен фактор, който поставя под въпрос осъществяването на споразумението. Всички знаем, че първоначалните намерение за АОК не бяха осъществени на практика от страна на международните общност. На практика не бе осъществено разоръжаване и демилитаризация на тази армия, само някакви стари оръжия. Косовските албанци на практика запазиха своите въоръжения и ги трансформираха в запазващи тази полулегитимна и напълно криминална структура на икономически и политически живот, която се организира около големите родове в Косово и по този начин създава една територия - територията на Косово, която е дългосрочен източник на нестабилност на Балканите в перспектива, източник на всички тези проблеми, които в момента виждаме в Македония, довчера виждахме в Южна Сърбия, кой знае дали няма да видим и в Черна гора. Проблемът идва оттам ще може ли международната общност, поучена от уроците на Косово, този път действително, първо, да изземе оръжието, второ, да демилитаризира всички територии, населени с албанци, трето, да установи наистина такъв тип териториален контрол който да гарантира прилагането на подписаното вчера споразумение.
Поведението на България е обусловено от смяната на политическите сили у нас. Управлението на НДСВ въпреки декларациите за приемственост по отношения на Македония има доктрина, която се различава съществено от предходното правителство.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!