Д евизът гласи: Икономия на гориво! Опитите в това отношение не са от вчера - всички помним модела "Лупо" на "Фолксваген", рекламиран навремето много шумно като колата, която ще харчи само по 3 л гориво на 100 км.
Като че ли обаче си останахме само с рекламата, поради простата причина, че колата не успя да спечели купувачите и не се превърна в масов автомобил, коментира българската редакция на радио "Дойче веле".
Сега производителят от Волфсбург е решил да направи нов опит - за 2010 г. той планира пускането на пазара на еднолитрова кола. Едно трябва да е ясно обаче още отсега - подобно на "Лупо" и новият суперикономичен VW обаче със сигурност няма да бъде евтин.
Както съобщи шефът на "Фолксваген" Мартин Винтеркорн, каросерията на автомобила ще бъде изработена предимно от изкуствени субстанции и магнезий, двигателят ще бъде едноцилиндров с обем от 300 куб. см., а максималната скорост ще достига 120 км/ч.
Ето какво мисли за бъдещия екологичен хит сред автомобилите професорът по автомобилна икономика Фердинанд Дуденхьофер от Гелзенкирхен: "Когато се движите с колата по магистрала, ще трябва да се кръстите постоянно, да не бъдете изпреварвани от ТИР-ове. Трудно мога да си представя, че от този модел ще бъдат продадени много автомобили - може би между 500 и 1500 бройки."
Автомобилът-чудо ще бъде построен върху платформата на концептуалния модел Up!, представен от "Фолксваген" на автомобиления салон във Франкфурт.
Това ще бъде малък 4-местен автомобил. Независимо от късите срокове Дуденхьофер смята, че е възможно колата да се появи на пазара през 2010 г.
Въпросът обаче е на каква цена. Със сигурност това няма да бъде съвсем евтина кола, признава и говорителят на концерна Мойрер:
"Автомобил, който харчи само по 1 литър гориво - това струва много пари. Той идва, за да запълни една свободна ниша."
Проф. Дуденхьофер смята, че с този проект "Фолксваген" преследва основно две цели: от една страна той ще бъде използвана като тестов автомобил за пестящи гориво нови технологии, и второ - в условията на дебата за защитата на климата това ще служи на екологичния маркетинг.
"По този начин VW гради екологичен имидж. Затова и проектът ще бъде пуснат не като прототип, а в ограничено серийно производство", обяснява той.
За Вернер Рее, който работи като експерт по транспорта към Съюза за опазване на околната среда, еднолитровата кола е нещо като "смокиновото листо" за една неуспяла от гледна точка на екологията стратегия за продажби.
Защото въпреки високите технологии и сравнително икономичните съвременни двигатели, концернът "Фолксваген", както и повечето останали германски производители на автомобили, не изпълнява задължението на автомобилната индустрия по отношение на изпускания въглероден двуокис в атмосферата.
От 2008 г. допустимата норма трябва да стане 140 грама CO2 на километър, а в момента средната стойност при VW е на ниво 173 г, посочва Рее.
"Всеки производител трябва да покрие новите изисквания, а само един единствен модел, който вероятно ще бъде продаден в хиляда, или да речем в 10-хиляден тираж, не помага много за изпълнението на критериите на бранша като цяло. За това е необходимо да бъдат подадени най-малко 100 хил. автомобила", коментира той.
Отчасти причините се дължат и на потребителите, които продължават да предпочитат по-големите пред по-малките и икономични градски автомобили, независимо че са солидарни с темата за нуждата от защита на природата.
Никога в Германия не са се подавали толкова много мощни автомобили, колкото днес, посочва Дуденхьофер.
"И сега на пазара се предлагат икономични автомобили, вземете например "Ауди A2", " Фолксваген Лупо" или всички еко-модели на "Опел". Всички те се провалиха и вече не се търсят", обяснява той.
Проф. Дуденхьофер е убеден, че се нуждаем от промяна в цялостната философия. Според него е крайно време е търговията с вредни емисии да стане задължителна и за автомобилната промишленост.
С неговото мнение обаче категорично не са съгласни министрите на транспорта и икономиката на Германия, както и хората от автомобилния бранш.
Напълно погрешна е маркетинговата и рекламната стратегия на производителите, смята и Рее:
"VW влага милиарди евро в рекламата на автомобили, които изпускат над 200 г въглероден двуокис. Същото важи и за останалите германски производители. Затова може би е добре те да обмислят наново рекламната си стратегия", препоръчва той.
Сбърканата рекламна стратегия, но така също и липсата на ограничение за максимална скорост водят това, че днес Германия изпуска с 11 грама на километър повече въглероден двуокис, отколкото Франция.
Същевременно с целенасочена реклама "Фолксваген" успява в да продава и по-икономични автомобили чужбина.
"Обратното важи за Toyota например, която в Германия продава по-икономични автомобили отколкото тези, които реализира на японския пазар. Всичко това показва, че въпросът не опира само до самия продукт, а и до рекламната философия", подчертава Рее.
Доста съмнително е, че през 2010 г. еднолитровата кола на VW ще харчи наистина само по литър на 100 км и ще се наложи на пазара като масов автомобил.
Вероятно обаче тя може да накара много потребители да погледнат към нормалната й версия, която ще има реален разход под 4 л, и която вероятно ще струва няколко хиляди евро по-малко.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!