Р адикален опортюнист, българският мачо, Супермена на българския политически PR.
Поне така казват PR практиците. Колкото и да отрича PR като инструмент за комуникация с електората и останалите политици, Бойко Борисов си остава най-ефективната машина за производство на новини в политическия живот.
Поне според участниците* в традиционната годишна PR анкета, която "Капитал" провежда за седми път сред PR агенции и практици от вътрешните отдели на български компании.
Тази година в допитването участваха 19 агенции и вътрешни отдели. Те отговориха на девет въпроса, които им изпратихме по имейл, като имаха възможност да посочат трима свои фаворити, като първият получава три точки, вторият - две, и третият - една.
Бизнес: Зелените
Сред традиционно хаотичните номинации на анкетираните тази година зеленото движение е пред останалите. Част от практиците посочиха организацията около сайта Gorichka.bg, а други - зелените активности като цяло. Те спечелиха одобрението и във вътрешното гласуване сред редакторите на "Капитал".
Въпреки че тези активности могат спокойно да се отнесат и в категорията "Политически PR", практиците ги поставиха наравно с корпоративните кампании на Vivatel и на медиите, автори на кампанията "Не сте сами", класирани съответно на второ и трето място.
Политика: Аз-сърце-София
След оспорвано гласуване Мартин Заимов и кампанията му за кметските избори, създадена от New Moment New Ideas Company, успяха да излязат с едни гърди пред ГЕРБ. Въпреки че не спечелиха борбата пред урните, те печелят одобрението на индустрията с "не само визуално атрактивна кампания, но интересни и алтернативни форми на PR - живи изяви, брандирани шатри на публични места, истинско роудшоу", както мотивира гласа си един от практиците. И в тази категория изборът на редакторите съвпада с този на практиците. На второ и трето място са Бойко Борисов и... ГЕРБ като самостоятелни позиции.
Личности: Бербааа!
Освен с добрата си игра Димитър Бербатов прави впечатление и като един от най-скромните футболисти, за което определено заслужава адмирации. И ги получава във вид на разгромна победа в анкетата и сред практиците, и сред редакционния състав на "Капитал". И то не над кого да е, а над самия крал на българския шоубизнес Азис.
Държавници: Георги Първанов
Изборът на президента за държавник с най-добър PR през годината се е превърнал в традиционен резултат от анкетата. Любопитно, но въпреки че е представител на местната власт, Бойко Борисов е посочен от практиците и в тази категория, и то на второ място след Първанов. Третата позиция е за главния прокурор Борис Велчев. На последно място сред събралите повече от един глас се намира министър-председателят Сергей Станишев.
Политици: Бойко!
Тук вече победата на столичния кмет е съкрушителна. Той събира три пъти повече точки от поставената на второ място от анкетираните Меглена Кунева и е едноличен лидер и във вътрешното гласуване на "Капитал".
Третото място е за Георги Първанов, а четвъртото се поделя от Мартин Заимов и председателят на СДС Пламен Юруков. "На Запад има и термин "аура на офиса", но в случая с Борисов "аурата" си е негова заслуга, а "офисът" е просто огледалото, което усилва светлината, подобно на огледалата от старите газени лампи", коментира един от анкетираните.
Агенция: All Channels
През последните три години All Channels Communication и United Partners се редуват на първите две места в класацията. Тази година All Channels се връщат на върха, но на второ място излизат Publicis Consultants MARC, следвани на минимална разлика от New Moment PR и United Partners, които си поделят третото място. Редакторите на "Капитал" поставиха на първо място (както и през миналата година) New Moment PR.
Гаф: Не убивай!
Единодушно за най-голям гаф на изминалата година анкетираните практици и редактори посочват разпространените снимки със застреляната от съсобственика на "Белла България" Венцислав Георгиев бяла мечка. На второ място практиците поставят разменените реплики между Даниел Вълчев и Пламен Орешарски по време на преговори със стачкуващите учители.
В класацията на редакторите първото място също е за гафът с бялата мечка, но второто място е поделено между Вълчев и Орешарски и акцията на ГДБОП срещу българските блогъри.
Бъдещето: Неизбежен ръст
Официална информация за обема на инвестираните в PR средства няма, а самите практици се колебаят между 3-4 млн. лева и огромната сума от 1 млрд. лева, а средната оценка е между 30 и 40 млн. лева. Което, ако погледнем данните за приходите на PR компаниите през 2006 г. (сумите за 2007 г. ще бъдат оповестен едва в средата на годината), е реалистична оценка. Най-големите 20 агенции събират близо 20 млн. лева, което е ръст от над 25%.
Прогнозите на PR специалистите за 2008 г. са единодушно оптимистични. Сред факторите за развитието на пазара са необходимостта от популяризиране на програмите по различните структурни фондове на ЕС, предстоящите през 2009 г. парламентарни избори, развитие на кризисния PR, финансовият PR, както и появяването на нишови, тясно специализирани агенции.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!