Нб беше много отдавна, когато немското автомобилостроене господстваше във всички класове от субкомпактния до този на луксозните лимузини, където и днес са ненадминати майстори. Германците обаче губят сериозни позиции при малките автомобили и по-точно в субкомпактния и дори в голфовия клас. Задаващото се скоро пето поколение на вездесъщия Golf трябва да е нещо наистина уникално, за да е в състояние да удържи силната френска атака в този клас. Peugeot 307 вече две години е хит на пазара в компактния клас, а скоро ще се появи и Citroen C4. Друг представител на вечния немски съперник Renault не случайно спечели приза за автомобил на годината в Европа със своя Megane. Opel отдавна се движи по течението и не представя нищо конструктивно в този клас, Ford също са пълна дупка, така че честта да защитава позициите завоювани от легендарната "костенурка" и затвърдени от четири поколения на Golf се пада единствено на VW. При по-малките от Golf обаче, нещата никак не са розови за германците. Polo-то упорито губи от позициите си, а Lupo остана далеч от успехите, които му се предвещаваха. За сметка на това френските представители в този клас и най-вече Peugeot 206 и Citroen C3 жънат успех след успех. За нещастие на швабите се задават и нови проекти в този клас дело на практиците от френския гигант PSA.
Французите упорито залагат на коалиционния принцип при развитието на своите малолитражки. Явно дори огромният технически потенциал на групировката PSA се струва недостатъчен на французите и те прибягват до коопериране с японския гигант Toyota.
Плодовете на това сътрудничество ще са невидими за редовия автомобилист. При коопериране от този род общите усилия на инженерите се изразяват в конструиране на еднакви бази за автомобилите (шаси, спирачни системи, кормилни уредби, предавателни системи), както и на двигатели, които да се монтират в автомобили от различните марки. Така например бензиновият, еднолитров двигател VVT от Toyota Yaris ще намери място под предния капак на новото Peugeot 007. Това ще е малолитражен автомобил с дължина 3.45 м и четири врати. Количката ще попада в класа на градската "бълха" 106. Този модел ще се произвежда в чешкия завод край Колин, а началната цена трябва да е под 8000 Евро. Това ще е най-малкият представител на "лъвчетата" и ще дебютира през 2005-та, година след премиерата на друг типично градски автомобил - 107.
Това е може би и най-интересният концепт на Peugeot за момента. 107 ще е малка кола, чиято каросерия ще разполага с малка дължина и ширина, но ще се откроява с висок покрив и учудващо голямо вътрешно пространство. Най-интересното решение за този автомобил ще е това, той да се оборудва с по една голяма плъзгаща се врата от всяка страна на каросерията.
Добрата стратегия на PSA в класа между 3.5 и 4 м се потвърждава и от моделното семейство на Citroen, което ще се допълни от С2, Pluriel и малко по-късно от един все още неясен проект за автомобил за свободното време, наричан за момента Mini-Berlingo. Очакваната с нетърпение С2-ка всъщност не е нищо друг освен префасонирана С3-ка с две врати. Автомобилчето ще е с дължина 3.66 м, което естествено предопределя насочеността му към водачите, които карат само из града. Премиерата е насрочена за есента на франкфуртското автомобилно изложение.
Както вече стана въпрос, автомобилите на PSA се отличават с почти пълно техническо сходство. Въпреки това и Peugeot, и Citroen си запазват възможността за проектиране на собствен външен и вътрешен облик, който да отговаря на дизайнерските тенденции разивани във всяка от двете фирми. Тази тенденция ще се следва точно и при разработването на Peugeot 207. Наследникът на успешния 206 ще се появи през пролетта на 2005 г. и ще продължава дизайнерските виждания наложени с 307-цата.
Представителят на Peugeot в субкомпактния клас се отличава с нарастнало междуосие, както и по-голяма обща дължина. Така по размери на каросерията 207 ще е почти идентичен с 306. Версиите с три и пет врати ще видим в началото на 2005 г. По-късно през пролетта ще дебютира и кабриолетът 207 СС, а комбивариантът на този модел ще бъде представен година по-късно. В Peugeot 207 ще намерят място дизеловите агрегати на PSA с обем 1.4 и 1.6 л. Те ще са леко модифицирани версии на сега познатите ни HDI-мотори. При бензиновите двигатели ни очакват много изненади. Те ще са с изцяло нова концепция, тъй като са развивани от BMW. Най-вероятно успоредно с 207-цата тези агрегати ще намерят място под капака на 1-ва серия на мюнхенци, както и в Mini.
Това е накратко изложена бъдещата програма на PSA в субкомпактния и суперкомпактния клас за близките три години. Оказва се, че явно политиката на клониране на автомобили с еднаква концепция, но индивидуален външен вид е печеливш ход. В следващия брой ще се запознаем с политиката и предстоящите модели на французите и в компактния (голфовия) и средния клас.
Клонираните (Недискретно)
Не беше много отдавна, когато немското автомобилостроене господстваше във всички класове от субкомпактния до този на луксозните лимузини, където и днес са ненадминати майстори. Германците обаче губят сериозни позиции при малките автомобили и по-точно в субкомпактния и дори в голфовия клас.
28 февруари 2003, 13:18
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!