Кирил Прашков, авангарден художник, популярен със своите "битки с регионалната клаустрофобия" (според определението на Георги Лозанов) откри в галерията на СИБанк поредната си странна изложба.
Под заглавието "Mind Your Step" - "Внимавай къде стъпваш" - този път е отпечатал работите си върху парчета мокет, акуратно поръбени, така че да могат да се използват по предназначение.
Всъщност Прашков по негов си начин призовава да си гледаш в краката и да внимаваш да не стъпиш на криво по пътя от хола до банята или от София до Брюксел.
Проектът е предизвикателство към зрителя и мястото му в или по-точно върху съвременното изкуство. Въпросът е накъде гледаш, за да видиш изкуството - задължително напред и нагоре или вече и надолу.
Най-новите работи на автора са разстлани по целия под на галерията. Повечето от тях са продължение на серията "National style". Този подход дава възможност на артиста да прехвърли възприятието на неговото изкуството в сферата на утилитарното и в същото време да му запази мястото в изложбената зала.
Според Георги Лозанов, който е куратор на галерията, "най-общо казано художникът се занимава с трудностите/праговете в глобализацията на българина и по това напомня с нещо филмите на Георги Мишев".
"Подозрението на Прашков е, че идентичността ни се крепи върху нарастването на тривиални битови вещи (боб, чушки, плет и пр.) до ценностни категории, до "национални икони", така че, за да бъде разбрана, те трябва се върнат - иронизирани и принизени, потъпкани, по възможност буквално", опитва се да обясни Лозанов.
През годините, в поредица от такива особени изложби Кирил Прашков пресъздаде традициите на модернизма в природни материали, например, кръга, квадрата и кръста на Малевич от слама, а картини на Мондриан и готови обекти на Дюшан - от клони и пръчки.
Калканите на панелни блокове в София бяха друг път оригинал, който Прашков тълкува и коментира.
Той е сред онази малка група български художници, които осъществяват прехода между традиционните и нетрадиционните жанрове. Започнал професионалната си кариера през втората половина на 80-те години като график и илюстратор, той бързо намерил начин да съхрани и да продължи да използва своите умения и едновременно с това да подскаже нова посока на мислене и експеримент.
Кирил Прашков, заедно с Недко Солаков, Лъчезар Бояджиев, Правдолюб Иванов и други е инициатор на няколко емблематични изложби в началото на 90-те години, които според критици са се опитали "да отворят нови територии както по посока на смисъла и характера на рисунката, така и на изкуството като цяло".
Художникът е популярен със своите забавно-саркастични обекти, текстове и инсталации, но елементът на забавление не изключва нито почтителността, нито драматизма.
Роден е през 1956 г. През 1983 завършва Националната художествена академия, специалност илюстрация и оформление на книгата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!