Изминаха първите сто дни от управлението на правителството. За този сравнително кратък период се наложи нов подход и нов стил на управление в държавата - подход на диалог с обществото, на толерантност в общуването с политическите сили и висок професионализъм. Този нов стил се доказа при работата на коалиционното правителство, което преодоля тясно партийните рамки и приобщи интелектуалния потенциал на страната.
Независимо от завареното неочаквано тежко наследство, измерващо се в скрит дефицит от над 640 млн. лв., правителството запази последователност при осъществяването на основния приоритет, заложен в четиригодишната правителствена програма за управление - подобряване на жизненото равнище на гражданите на България.
През първите месеци на своето управление правителството насочи усилията си в сферата на социалната политика.
За изминалия период:
- създаде се необходимият механизъм социалнослабите семейства да получават помощи за компенсиране на повишените цени на отоплението - енергийните помощи, които не бяха увеличавани през последните няколко години, се увеличиха с над 16% за настъпващия отоплителен сезон;
- повишиха се двойно детските надбавки за семействата с най-ниски доходи от началото на 2002 г.;
- осигури се пълно покритие на плащанията за пенсии в размер на субсидия от 516 млн. лв. за 2001 г. , въпреки наследения дефицит от над 200 млн. лева в Националния осигурителен институт.
Наред с това правителството предприе действия за увеличаване доходите на населението.
Постигнато бе:
- увеличение на индивидуалните пенсии със 6%, като увеличението на средната пенсия е с около 10%; увеличен е и броят на имащите право на повече от една пенсия;
- минималната работна заплата беше повишена с 18% до размер от 100 лв., като част от програмата за по-ускорено нарастване на най-ниските доходи.
На следващо място, с постановление на Министерския съвет, бе създаден Гаранционен фонд за микрокредитиране, насочен към намаляване на безработицата и разкриване на нови работни места. Беше изготвена и приета конкретна схема, по която ще се отпускат микрокредитите. Средствата за фонда следва да бъдат одобрени с бюджета от Народното събрание и дейността му да започне от началото на идната година.
За следващата 2002 г. правителството предвиди увеличаване на социалните плащания с над 600 млн. лева или с 20% повече спрямо предходната година, с което надскочихме летвата на предишните правителства. Рекордна е и сумата, предвидена за активна политика по заетостта - 106 млн. лв., което е над три пъти спрямо миналата година.
Увеличаването на социалните плащания е възможно, благодарение на значително по-разумната и по-консервативна политика на разходи за държавната администрация, които за 2002 г. се съкращават на 5,8% от брутния вътрешен продукт спрямо 8,5%, отделени през 2000 г.<з>
Не на последно място внимание заслужава и подготвеният бюджет за 2002 г. и една от неговите характеристики е, че той определено е социално ориентиран.
През изминалите сто дни правителството предприе конкретни мерки и в изпълнение на поетите ангажименти в икономическата сфера и по-специално за подобряване на инвестиционния климат в страната.
Беше изготвен и одобрен от Министерския съвет, след проведената широка обществена дискусия, нов Закон за приватизацията и следприватизационния контрол, внесен за обсъждане в Народното събрание. С него се поставят основите за напълно прозрачен и защитен от корупция приватизационен процес. От момента на влизането му в сила държавните и общинските активи незабавно минават в процедура на приватизация.
Бяха изготвени и изменения в Закона за публично предлагане на ценни книжа, насочени към подобряване на защитата на малцинствените акционери и стимулиране на инвестиционен поток от страна на портфейлните инвеститори. Определи се пакет от атрактивни, структороопределящи за българската икономика предприятия, който ще бъде предложен за търговия на фондовата борса. Всички тези мерки създават предпоставки, които правят закупуването на акции в български публични компании лесно и сигурно и облекчават процедурите за достъп на частни компании до обществени обекти и търгове.
В рамките на този период и в духа на въвеждането на прозрачност и съвместимост с международната практика, беше изготвен и приет нов Закон за счетоводството, който въвежда безусловно международните счетоводни стандарти.
В областта на енергетиката, с предложените законови изменения се наложи принципът на справедливост при разпределянето на ползваната топлинна енергия и защита на интересите на потребителите на услугата. Правителството коректно изпълни поетите от предишните управляващи ангажименти спрямо международните финансови институции за преструктуриране на сектора и свързаното увеличение на цените на услугите.
Правителството активизира дейността си в подкрепа на износа и стимулиране на международната търговия на българските производители.
Засили се и митническият контрол, необходим не само за нарастването на приходите в държавния бюджет, но и за по-ефективната защита на свободния търговски обмен в страната.
В областта на управлението на държавните активи в търговските дружества с държавно участие, достижението е просто по характер, но с материален ефект. Благодарение на въвеждането на конкурсен принцип при назначаването на управителни органи беше постигнато незабавно подобрение на финансовите резултати, които в някои случаи преминаха от загуба в печалба само в рамките на месец.
Една от големите грижи на обществото беше безконтролното източване и ограбване на предприятията, което е на път да бъде прекратено.
С разпоредбите на новия Закон за приватизацията и следприватизационния контрол последният ще се превърне в съществена функция с ефективни резултати и в крайна сметка в изпълнение на поетите ангажименти за инвестиции и откриване на нови работни места в сключените до момента сделки.
Правителството предприема ясни мерки в областта на данъчната политика и намаляването на данъчното бреме.
Корпоративният данък ще бъде намален до 15% за всички фирми, доходът на физическите лица ще се облага със значително по-ниски ставки, премахва се напълно данъкът върху капиталовите печалби.
Предходното правителство беше поело ангажимента и 38-то Народно събрание беше гласувало въвеждането на 20% данък добавена стойност върху туристическите услуги, считано от началото на 2002 г. Настоящото правителство проведе тежки преговори с МВФ и постигна договореност за 7%-на ставка на данъка. Това е трикратно намаление спрямо тежестта, която туристическият бизнес, жизненоважен за България, би понесъл без нашата активна намеса.
За първите сто дни от управлението правителството постигна значителни успехи по отношение на водената външна политика
През изминалия период България отбеляза и значителен напредък в процеса на евроинтеграция и преговори за към атлантическите структури.
Страната ни внесе своите позиции по всичките 29 глави на преговорите за присъединяването ни към Европейския съюз. Това стана възможно благодарение на мобилизирането на цялата държавна администрация. На заседанието в Брюксел през октомври България успя да закрие преговорите по глава "Телекомуникации" и да открие преговорите по други две глави, с което не само запази, но и ускори темпа на преговорния процес.
България заяви категорична и навременна подкрепа на САЩ и НАТО в действията им срещу международния тероризъм, с което страната ни доказа своята зрялост и готовност да бъде част от семейството на демократичните държави и активно да допринася за световния ред и стабилност.
В началото на октомври България бе и домакин на срещата на върха на Вилнюските държави, където беше подкрепена глобалната коалиция срещу тероризма. Срещата беше още едно доказателство за доверие към българското правителство.
През изминалите 100 дни България беше избрана за непостоянен член на Съвета за сигурност на ООН за периода 2002-2003 г. На 13 септември т.г. България беше приета и в така наречената Австралийска група - форум на водещите държави в борбата с химическото и биологическото оръжие.
През тези сто дни България още един път доказа, че е неделима съставна част от международната демократична общност и активен участник в регионалния, европейския и световния мирен процес. Усилията на правителството получиха висока оценка от чуждестранните ни партньори.
В първите дни на своето управление правителството трябваше да намери крехкия баланс между необходимостта от допълнителни стимули за развитието на икономиката и запазване на финансова стабилност в страната в този тежък за света период. Независимо от трудностите, нашата основна цел ще бъде грижата за всеки един от гражданите на България, осигуряването на лична сигурност, материална и професионална свобода.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!