За сравнение - на парламентарните избори през 2001 г. ОДС инвестира най-много средства в медийна реклама, като над 660 хил. лева бяха отделени за тв реклама. А на изборите през 2005 г. от парламентарно представените сили само ДСБ и ДПС са похарчили по-малко пари (виж таблицата).
И Дайнова, и Бабикян са на мнение, че законовите ограничения за финансиране на предизборните кампании са остарели и е необходимо те да бъдат променени. В момента според Закона за избор на президент и вицепрезидент максимално допустимата сума за финансиране на предизборна кампания е 2 млн. лева.
Цените за реклама в медиите се повишиха, а по време на избори стават още по-високи, а законовите рамки си останаха същите, казва Дайнова и дава пример, че за сигурна победа на президентските избори са необходими 1,5 млн. гласа, а в България един глас струва приблизително три-четири лева. "Сами можете да си направите сметката." Тя допълва, че изчисленията за стойността на един глас само на база на разходите за медийна реклама не са съвсем адекватни. "По време на кампания трябва непрекъснато да правиш проучвания, при национална кампания имаш огромна изборна логистика - поддръжка на щабове, заплати, пътувания, телефонни, местни клубове, организиране на концерти", каза още тя.
Арман Бабикян смята, че промяната е задължителна и инициативата за нея трябва да дойде от самите политици. "По-важен е произходът на парите, а не тяхното количество. В момента нито парите стигат, нито се знае откъде са." Според него заради ограниченията след всяка кампания политиците "падат в капан, който сами си поставят. Те нарушават собствения си закон, а медиите, които усвояват голяма част от тези пари, после ги преследват с въпроса "извинявайте, а колко похарчихте за вашата кампания".
Скъпа или не, приемлива или не, опасна или не, предизборната кампания за президентските избори ще бъде жестока. Политически кариери ще бъдат затвърждавани и унищожавани. Дано поне участниците и техните консултанти успеят да запазят необходимия баланс между позитивни и негативни похвати в своята борба.
Без оферти
Максим Бехар, който консултираше НДСВ на парламентарните избори през 2005 г., каза, че M3 Communications Group, Inc. няма да участва повече в нито една политическа кампания в България. "Това е стратегическо решение на борда на компанията, взето в началото на тази година."
Елена Вълчева, която също консултираше НДСВ, каза, че все още не е получила предложение. "Политиката винаги ми е била интересна и с удоволствие бих участвала."
Аня Дайнова и Арман Бабикян нямат конкретни оферти, като Бабикян сподели, че по-скоро не би участвал в кампанията на която и да било политическа сила.
Консултантът на БСП Нидал Алгафари каза, че все още е рано да коментира, тъй като в края на седмицата (след редакционното приключване на броя) ще има среща с щаба на партията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!