К акво означава да се рисува или "чете" иконата днес? И как нашата носталгия, подклаждана от десетилетията на официален атеизъм, се вписва в днешната "пост-секуларна" ситуация?
Това са само част от въпросите, поставени в осмия брой на списанието за пол, език и култура "Алтера".
Отвъд туристическото приемане или неприемане на иконата
Броят разказва за Дните на иконописта 2005 (организирани от Арт център "Алтера" и община Несебър), които се проведоха от 22 до 26 август в Несебър и които събраха художници, изкуствоведи и богослови, занимаващи се с проблематиката на православната икона.
И ще за иконата
от гледна точка на църковната история (текст на Георги Каприев, "Иконата и иконопочитанието от историческа перспектива");
от гледна точка на православната теология (Калин Янакиев, "Пасхалният смисъл на православната икона");
като екзистенциално преживяване (Мариян Стоядинов, "За иконата и човека - Дни на иконописта 2005");
като внасяща една "особена териториалност", която ни вписва в потъналата Атлантида на византийското културно влияние (според Мария Тодорова)
и като непрекъснатост се оказва вградена в женските... пафти (Жана Петрова, "На колана, под сърцето").
Новият брой на списанието предлага още:
Библията и женският "етос": случаят с една магарица, Милена Кирова
Превод: От български на български
Владко Мурдаров за пиесата "Клара Ш." на Елфриде Йелинек
Стефан Лютаков - от пристанището до океана, Надежда Радулова
Колоритното семейство на "Инкогнито", Таня Иванова
Стихотворения, Марин Бодаков
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!