А ко сте купували наскоро лаптоп, фотоапарат или мобилен телефон, то вероятно това е въпросът, който ви е вълнувал най-много.
Това важи особено за нови марки, които тепърва стъпват на пазара. Особено предвид факта, че повече от 90% от електрониката в света е с физически произход Китай и региона, гаранционните условия при покупка са особено важни.
Кратка обиколка по веригите магазини за произволен модел телефон, камера и т.н. и проверка в интернет за цените отвъд океана, показва следния прост факт. В общия случай разликата е между 30-50%, като, колкото по-висок клас е продуктът, толкова по-голяма е разликата в цените между България и САЩ. В полза на американския потребител, разбира се.
Единствените проблеми са свързани с това как да си го купи човек от САЩ и какво става, ако уредът, закупен в чужбина, се повреди в България.
Проблемът с купуването извън България е горе-долу решим предвид факта, че цели университети потеглят на летни бригади отвъд Атлантика, а броят на българите емигранти в САЩ и Канада е такъв, че всеки човек в активна възраст вероятно има роднина или близък приятел в Америка и може да си осигури онова, което желае. По този начин се избягват и някои от основните проблеми при онлайн поръчване на електроника от чужбина - много сайтове (като paypal.com) не приемат плащания от България, а дори и да приемат, има сериозен шанс доставката да изчезне по веригата митница - поща - адрес, особено ако е по-скъпа.
Остава обаче проблемът с гаранцията на уреда, която не се покрива извън територията на страната, откъдето той е закупен. Макар че повечето големи производители на хардуер и потребителска електроника предлагат гаранционно покритие за цял свят на продукцията си, българските представители на тези компании като правило отказват гаранционна поддръжка на уреди, закупени от чужбина.
Според веригата за технологично оборудване "Germanos" случаите, в които такива продукти са попадали при тях с искане за сервиз, са по-скоро единици. Компании като "JAR Computers" и "Reset" пък обявиха пред "Капитал", че предоставят гаранционен сервиз за хардуер, закупен в чужбина.
Всъщност гаранционната поддръжка и сервиз са най-сериозната причина човек да пожелае да плати доста по-висока цена за камера, телефон или лаптоп в някоя от веригите магазини от типа на "Плесио", "Мултирама", "Germanos", както и при официални вносители на хардуер, телефони и електроника.
Тук не става въпрос за магазините и търговците, които внасят техника "по второ направление" - най-често от Дубай, както и разкодираните телефони на европейски мобилни оператори, с които български студенти и куфарни търговци в Европа захранват пазара.
Гаранцията в България, независимо от какъв тип търговец се дава, обикновено е лимитирана до една година (за разлика от практиката в ЕС, където стандартно е две години) и включва само поправка, само в краен случай - замяна със същия или подобен продукт. Изборът за клиента дали да си получи парите обратно и да върне дефектиралия продукт е по-скоро изключение.
В този случай и Законът за защита на потребителите (последно изменен на 10 юни 2006 г.) не дава на купувача избор как да постъпи - единственото изискване е до 30 дни да приведе стоката във вида, в който е била продадена.
Стандартната ситуация е: клиент с повреден телефон отива при продавача, откъдето го е купил (може да е и мобилният му оператор). От този момент нататък има два варианта - апаратът отива при официалния вносител или пък ремонтът се организира от търговеца в негов сервиз. Това е и моментът, в който търговецът преценява дали да откаже гаранционен сервиз или не, като обикновено причина за отказа е "неправилна експлоатация, физическа повреда" или друга мъглява формулировка. В случаите, когато телефонът бива приет за ремонт, отговорът на въпроса за колко време ще е готов обикновено е "ние ще ви потърсим".
Всички търговци и вносители принципно твърдят, че предоставят временен телефон за времето на ремонта, но практиката показва, че освен в специални случаи "резервните" телефони са стари модели, като може да се наложи да работите и с различен тип меню от това, с което сте свикнали.
При покупката на по-сериозен хардуер (настолни PC, лаптопи или периферия) нещата стоят малко по-различно, доколкото там вариантите за повреди по време на гаранционния период са различни. Една от причините за повреди и отказ от гаранционно обслужване е ниското качество на преносната среда за пренос на интернет по кабели.
Принципно няма интернет доставчик, който да дава нещо повече от устна гаранция за качеството на услугата си, както и че при буря провесените по стени и улични стълбове кабели няма да се превърнат в нещото, заради което в магазина ще ви кажат: "Подобен тип повреди не се покриват от гаранционните условия."
Други причини за отказ според "JAR Copmuters", голям дистрибутор на компютърна техника, са "ремонт от страна на клиента, използване на неоригинални консумативи, неспазване на гаранционните условия".
Броят на дефектиралите продукти варира между 2-3% от всички устройства, които са продадени, посочват запитаните търговци на електроника. Така че всъщност вариантът точно вашият PDA, смартфон или дигитален фотоапарат да откажат е доста малък. Но ако откажат да работят, търпението ще ви е повече от необходимо.
Какво да питаме при избор на продукт в България:
- От коя фирма се поддържа гаранционният сервиз. Повечето големи производители имат на сайтовете си координатите на официалния представител за България и обикновено той предоставя гаранционен сервиз. Отказ да ви отговорят на този въпрос вероятно ще означава и отказ да ви поправят "чисто новия" уред.
- Винаги изисквайте назоваване на точен срок, нужен за поправка на продукта. Ако е повече от една седмица, искайте равностоен продукт за временно ползване.
- Ако цената на дадения уред в САЩ е поне 30% по-ниска от тази в България, направо си го купете оттам, ако има кой да ви го донесе. Вариантът да се повреди е около 2-3%, а поправката (макар и извън гаранционна) може да се извърши в България и пак да имате по-малки разходи.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!