П оне 800 млн. лв. сме похарчили в празничните дни между Коледа и Нова година, показват предварителните изчисления по информация от големите търговски вериги.
Това е с 60 млн. повече от 2007 г., когато, според изследване на "Галъп", по празниците са били изхарчени 740 млн. лв.
Кризата не уплаши българина, съобщава в. "24 часа". Хиляди нови LCD телевизори бяха продадени, дори някои модели, предлагани в пакет със системи за домашно кино, се изчерпаха, е съобщил шефът на "Техномаркет" Николай Китов.
Веригата хипермаркети за техника завършва 2008 г. с 23% ръст.
Изключително силни са били всички дни по празниците и най-вече 24 декември. За първа година подаръци можели да се купуват и по интернет и по-предвидливите купувачи си спестили опашките.
Общо около 200 млн. лв. са похарчени за техника в края на 2008 г., казва съсобственикът на "Технополис" Божидар Колев.
И според него безспорният номер едно са модерните LCD телевизори. Най-търсени били марковите уреди с големина на екрана от 32 инча. Три пъти по-високи били продажбите им в сравнение с ноември.
Все пак кризата се отрази, защото оборотите са колкото и в края на 2007 г., няма го вече големия ръст от предходните години, твърди Колев. Заради много добрите продажби до септември като цяло веригата ще приключи 2008 г. с 15-20% увеличение.
Още от 12-и декември е започнала коледната еуфория, казват от големите вериги за техника. Силни продажби е имало и при преносимите компютри. Техните цени вече са по-ниски дори от стационарните, а качествата им са дори по-добри.
10 пъти са скочили и продажбите на малките електроуреди като тостери, кафемашини, сокоизстисквачки. Увеличило се е и търсенето на видеокамерите и цифровите фотоапарати, въпреки спадовете до ноември.
В телекомуникациите и продажбите на мобилни телефони също има ръст по празниците, твърди търговският директор на магазините "2bе" Чавдар Пешев. Според него за криза в търсенето на дребно още е рано да се говори.
Поне 200 млн. лв. са отишли по празниците и за подаръци извън покупките на техника.
Сред тях най-голям дял имат детските играчки и дрехите. Според изследване на "Галъп" средната сума, която е отделило едно семейство за подаръци на близките си, е 102,35 лв. Това е с 18 лв. повече от предходната година.
Близо 300 млн. лв. сме отделили по празниците за ядене и пиене.
Над 10% е увеличението в продажбите на храна и алкохол, казва Стефан Косев, член на управителния съвет на "Пикадили". Ръстът идвал най-вече от инфлацията, защото количеството на купуваните храни било почти константно през последните години. За Коледа и Нова година обаче скочил двойно средният размер на една покупка.
Голямо увеличение има в продажбите на вино, то постепенно измества дори твърдия алкохол, казва Косев. По празниците хората купували и повече уиски и маркови питиета. Точните данни за продажбите обаче щели да бъдат ясни през следващата седмица.
Луканки, пастърми, свинско и полуфабрикати са най-продаваните храни по Коледа и Нова година, казват още от магазините. По празниците българинът развързвал кесията и за нови продукти, които не е опитвал. Затова и големи обеми имало в търговията на екзотични плодове като манго, авокадо, кокосови орехи.
85% от българите са изкарали Коледа вкъщи, а 73% са посрещнали и Нова година на домашна трапеза, показва още изследването на "Галъп". По косвени данни от туроператори обаче поне 100 млн. лв. са похарчени за почивка в курортите. Тя е излязла около 1000 лв. за тричленно семейство по Нова година. Почти всички места в Банско, Боровец и Пампорово са били заети.
Въпреки безредиците в Гърция доста българи не се отказали от пътуването до южните съседи и там са посрешнали 2009 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!