У краинците, които са на борда на българския кораб "Перун", отказват да го напуснат доброволно, съобщиха от изпълнителна агенция "Морска администрация".
Заради появилите се противоречиви информации за "Перун" от агенцията обясняват:
Спасителния влекач "Перун" е частна държавна собственост, вписан в активите на Изпълнителна агенция "Морска администрация". Плавателният съд е специализиран за спасяване на имущество на море, а не за извършването на операции по търсене и спасяване на човешки живот.
Съгласно действащите международни договори в тази област ? Международната конвенция за търсене и спасяване по море от 1979 г. държавите, които са страни по нея, са длъжни да създадат организация за извършване на тези дейности в отговорните им райони, независимо от националността на хората, които са в бедствие.
Спасяването на имущество на море е изцяло търговско начинание, за което не съществува подобно задължение и това е видно от Международната конвенция по спасяване от 1989 г., ратифицирана със закон.
Корабът "Перун" бил отдаден по договор за "беърбоут чартър" под наем на дружеството "Интернет-агенция" ООД. Първоначалният договор бил сключен на 23.03.2007 г. за шест месеца, а срокът на действие бил удължен с анекс, подписан на 24.09.2007 г. до пристигането на кораба в българско пристанище, но не по-късно от шест месеца след подписването на анекса.
Тъй като неа било изплатено дължимото наемно възнаграждение, от 01.02.2008 г. договорът за "беърбоут чартър" с наемателя бил прекратен, и Изпълнителна агенция "Морска администрация" встъпва отново във владение на кораба.
В момента "Перун" се намира на рейда в Дубай и е напълно технически годен да отплава.
След прекратяването на договора за наем "Морска администрация" назначила свой екипаж, но на борда на кораба се намират и украински граждани, които са били част от назначения от наемателя екипаж.
Тези украински граждани отказват да напуснат кораба и по такъв начин възпрепятстват отплаването му.
Бившият наемател на кораба - "Интернет-агенция" ООД, е представила уверения, че на украинските моряци са осигурени средства, за да се приберат в родината си и така той е изпълнил своето задължение. То пък произтича от Конвенция № 166 на Международната организация на труда относно репатрирането на моряци.
В същото време българската държава и Изпълнителна агенция "Морска администрация" в частност нямат никакво задължение да компенсират членовете на екипажа, които са украински граждани, за техните неизплатени трудови възнаграждения.
Чл. 12 от Кодекса на търговското корабоплаване (КТК) определя, че правното положение на екипажа на кораба "Перун" се определя от закона на знамето, под което плава т. е. от българския закон.
Правната уредба на договора за "беърбоут чартър" в българското законодателство предвижда даването на пълни права на управление и контрол за наемателя по договора, включително да назначава капитана и екипажа за срока на договора.
С прекратяването на договора наемателят се задължава да предаде държането и управлението на кораба, а съществуващите трудовоправни отношения между него и екипажа се прекратяват.
Наемодателят ИА "Морска администрация" не отговаря за задълженията на наемателя за времето на наема и исковете за неплатено трудово възнаграждение могат да бъдат насочени единствено срещу работодателя - "Интернет-агенция" ООД, а предмет на обезпечение може да бъде единствено неговото имущество.
Изпълнителна агенция "Морска администрация" съобщава, че се намира в постоянна връзка с официални представители на украинската държава ? генералния консул във Варна и представител на посолството на Украйна в България.
Българската позиция по отношение на украинските граждани и техния статус е била изразена по официален път пред украинските власти и е срещнала тяхното разбиране.
И тъй като пребиваването на чуждите граждани на борда на "Перун" е без правно основание, след прекратяването на договора и отказа на украинците да го напуснат доброволно, на управляващия генералното консулство на България в Дубай е изпратена инструкция да осигури със съдействието на местните власти отстраняването от борда на кораба.
На 1 февруари "Морска администрация" е назначила екипаж от 12 свои служители, които са напълно достатъчни за безопасна експлоатация на кораба. Те могат да бъдат единствено български граждани.
"Перун" беше преотдаден на беърбоут чартър през март 2007 г. за срок от 12 месеца. Тогава подписването на договора, който беше втори пореден, беше определено като скандално, тъй като България на практика остана без спасителен кораб. В същото време като мотив за чартирането на кораба беше посочено, че докато е базиран на Морска гара Варна, корабът трупа твърде много разходи.
През декември миналата година заради пропуски в документацията "Перун" беше задържан и в индийското пристанище Вишакхапатнам, сочи справка на Индийския меморандум.
За казуса с отдаването на "Перун", Моряшкият професионален съюз информира Министерство на транспорта и премиера, но отношение по проблема и скандалите до сега не беше взето.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!