В периода от 26 март до 18 май 2007 г. поетапно в шестте регионални дирекции на Агенцията за държавни вземания (АДВ) бе организирана акция за събиране на публични държавни вземания с размер под пет хиляди лева.
Целта беше по-голяма събираемост чрез активизиране на длъжниците да платят доброволно т. нар. по-малки задължения. Кампанията се провежда за втори път от АДВ, след като през 2006 г. беше отчетена висока ефективност при избор на този подход за събиране на публичните задължения под 5000 лева.
Кампанията започна в Регионалната дирекция на АДВ в Русе, последвана от регионалните дирекции във Варна, Бургас, София, Пловдив и Видин.
В различните градове бяха използвани различни способи за принудително събиране. В населените места, които попадат в териториалния обхват на РД-Русе бе акцентирано върху изпращане на съобщения за доброволно изпълнение на задължението с цел да се уведомят длъжниците за размера на задължението и да им се даде възможност да го погасят преди предприемане на действия по принудително изпълнение.
На територията на РД-Бургас се извършваха описи и изземване на леки автомобили, както и отваряне на банкови трезори на длъжници.
В останалите регионални дирекции бяха сформирани екипи от публични изпълнители, които посещаваха домовете на длъжниците и търговските им обекти, като извършваха описи на откритото там имущество.
По време на кампанията са посетени 1701 адреси на длъжници. Там, където не са открити длъжниците, е оставено уведомление за явяване в най-близкото поделение на АДВ. Връчени са общо 12533 акта на публичните изпълнители - уведомления за явяване, съобщения за доброволно изпълнение, съобщения за насрочване на опис.
Извършени са 108 описа и са наложени 508 запора. Иззети са 15 автомобила, собственост на длъжници. Предстои да бъде извършена оценка на описаното и иззето имущество, след което ще бъде изнесено на публична продан, от което се очаква да постъпят допълнителни приходи като резултат кампанията.
В резултат на извършените от служителите на АДВ действия бяха събрани суми в размер на 2 238 088 лева. От тях преки плащания от посетени длъжници са 750 914 лева, а останалите 1 487 174 лева са доброволни плащания, постъпили в периода на провеждането на кампанията.
В сравнение с приходите от кампанията за 2006 г., които бяха в размер на 1 877 751 лева, има увеличение с 360 337 лева. Безспорната ефективност на кампанията се подкрепя и от факта, че за събирането на 1 лев по време на акцията е направен разход под 1 стотинка.
За сравнение, разходите по събиране на публични вземания през 2006 г. е 3 стотинки за 1 лев. По време на кампанията събираемостта на всеки публичен изпълнител е била около 3000 лева на ден, което е много добър резултат при събиране на публични вземания в малък размер. Сравнителният анализ на посочените данни недвусмислено показва висока ефективност на проведената акция.
Такава масирана акция е уместна по отношение на този род задължения, и поради факта, че обичайната практика на Агенцията е ориентирана към принудителното събиране на вземания от големите длъжници.
Акцията в цялата страна се проведе с участието на органите на МВР, които оказаха съдействие на екипите от публични изпълнители при изпълнение на служебните им задължения.
Въпреки обичайния негативизъм от страна на длъжниците към работата на публичните изпълнители, кампанията бе проведена с висок професионализъм, за което говори и липсата на инциденти.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!