Дг ги сънародници,
Решителният етап на модернизация на страната изисква да изразя мнението си по някои основни въпроси.
Преди всичко държа да благодаря на всички българи за отговорното и цивилизовано поведение в периода на изборите, които преминаха в дух на позитивизъм и демократичност.
В политически план местните избори 2003 отвориха пътя на преструктурирането на дясното пространство. Откроиха ясно оформянето на центъра и либерализма в политиката и станаха допълнителен стимул за реформирането на левите сили. Изборите затвориха пътя на двуполюсния модел, който изживя своето време, и показаха, че българите вече оценяват кандидатите по-скоро по лични качества, отколкото по партийна принадлежност.
Изборите приключиха и е време сега да се обърнем към предстоящите задачи и да обединим усилията си за тяхното осъществяване. Тук искам да призова представителите на политическата класа да не избързват и да не се опитват да изпреварват естествените процеси на преструктуриране на обществото и съответно на партиите. Както знаете, тези процеси изискват време, за да бъдат резултатите стабилни. Опитите за прогнози и промени в краткосрочен план са прибързани.
Считам, че смяната на министри в момента, в който кабинетът работи като екип за постигането на няколко важни задачи в следващите месеци, носи риск. В непосредствено бъдеще предстои приемане на България за член на НАТО и приключване на преговорите за присъединяване към ЕС. Предстои ни да подобрим чувствително бизнессредата и да развиваме пазарната икономика. Предстои ни да разкриваме нови работни места, за да може все повече българи да имат добра и постоянна работа, както и по-високи и стабилни доходи.
Това са главните задачи на българското правителство, като призовавам всички политически сили да се обединят около тях. Тяснопартийните интереси не са на дневен ред и могат да доведат до нежелателно забавяне на България по пътя й към ускореното икономическо развитие и ЕС. Сега е време за отговорно последователно политическо поведение.
В този контекст и по повод някои събития от изминалите седмици бих искал да направя следните пояснения. През миналата година правителството прие "Данъчна политика 2003-2005 г.", която предвиждаше намаление на данъците, както на фирмите, така и на гражданите. В предложения проект за бюджет е заложено намаляваме на данъците за бизнеса. Правителството мобилизира всички възможни резерви от бюджета за 2004 г., за да може да се реализира намаление на данъците от 15% на 12% на най-ниските доходи. Същевременно се увеличава необлагаемият минимум от 110 на 120 лева.
С това се прави съществена стъпка в реализирането на приетата данъчна политика. Правителството винаги е демонстрирало своята склонност към диалог, към вслушване в добре мотивирани аргументи и, разбира се, в дебата между първо и второ четене може да се обсъди и евентуално да се подкрепят предложения, които биха се отразили положително върху доходите на хората.
По този начин ние се вслушваме в гласа на обикновения българин и ще ограничим разходите на министерствата и държавата като цяло. С повишаването на необлагаемия минимум и намаляване на ставката за облагане на най-ниските доходи ще оставим в ръцете на хората близо 60 млн. лв. Така ще се повиши покупателната способност на българите, паралелно с облекчаване на данъчната тежест за най-бедните слоеве от нацията.
Драги сънародници,
В момента България е, както се казва, на финалната права на един дълъг и изморителен маратон, който пробягахме с усилията, лишенията и търпението на всеки гражданин, чиято крайна цел е възстановяването на една историческа справедливост - присъединяването ни към Европейския съюз.
Оценката за нашите действия в тази посока беше дадена в разпространения на 5 ноември т.г. "Редовен доклад за напредъка на България" и съпровождащия го "Стратегически документ".
Тези документи съдържат три основни послания, които ще споделя с вас, а именно:
1) Петото разширяване на Европейския съюз продължава;
2) Процесът на преговорите с България преминава в нова фаза - заключителната;
3) В началото на 2004 г. Европейската комисия ще представи своето виждане за определяне на общата финансова рамка за приключване на преговорите с България и Румъния.
Няма да се спирам подробно на всички положителни оценки, които се съдържат в двата документа. Само ще посоча ключовите сфери като успешната стратегия за модернизация на държавната администрация, развитието на съдебната реформа, стабилният ръст на икономиката и напредъка в структурните реформи.
Очевидно е, че България подобри както обхвата, така и темпото на реформите. Доказателство за това са резултатите от преговорите:
Приключване на преговорите по глава "Правосъдие и вътрешни работи". Към настоящия момент България е затворила 26-те технически преговорни глави.
Вниманието в процеса на подготовката за членство вече значително се пренасочи от поемане на ангажименти към съблюдаване на тяхното изпълнение. Процесът на мониторинг показва значителна степен на изпълнение.
Използвам случая да отправя благодарност от името на българското правителство на политическите партии, че успяхме да съхраним консенсуса по отношение на европейския проект на България.
Предстои обаче да извървим пътя докрай.
Българското правителство е готово да приключи преговорите за присъединяване през първата половина на 2004 г., което ще позволи договорът ни за присъединяване да бъде подписан най-късно през пролетта на 2005 г., а самото присъединяване да стане факт през януари 2007 г. Ние разчитаме и на съгласуваните действия на Европейската комисия, Италианското председателство и страните членки по време на предстоящия Европейски съвет през декември, на който да бъде определен прецизен график и който от своя страна ще доведе до успешно изпълнение на тази цел.
Уважаеми сънародници,
Днес България е изправена пред предизвикателството да решава своето бъдеще. А то определя съдбата на нашите деца, заради които никой от нас не е жалил и няма да пожали сили и средства. Ние имаме прекрасната възможност да защитим нашите успехи, нашата европейска принадлежност и желанието ни да дадем своя принос за една нова разширена Европа. Ето защо тук не става дума за успехите на едно правителство или на една партия, а на нашата държава и нейните граждани, без чиито усилия и саможертви никой не би успял нито да постигне успехите, нито да ги обяви за свои.
Тук ще отворя една скоба. Последните тежки криминални престъпления между лица от престъпните групировки разтревожиха обществото. В тази връзка се разпоредих всички органи на МВР и на Министерството на финансите да положат допълнителни усилия, за да гарантират вътрешния ред и сигурността в страната.
Успехът в борбата с организираната престъпност зависи и от отговорното отношение на цялото общество, от личната гражданска непримиримост на всеки един от нас към разнообразните форми на корупция, които в много случаи са източник на незаконни дейности, подхранващи сивата икономика.
Считам за необходимо да подчертая факта, че тези престъпления не са над граждани, съобразяващи се със закона, а са резултат от борби за надмощие в престъпните среди.
За да затворя скобата, искам да уверя цялото общество, че Правителството полага необходимите усилия и работи целенасочено и последователно за решаването на проблема. Особено държа да благодаря на редовите служителите в МВР за тяхната всеотдайност.
Няма да отмина нещо особено важно - цената на хляба. Това е темата, която в момента вълнува много сънародници. Категорично заявявам, че не приемам опитите за спекулация на гърба на хората от страна на заинтересовани фирми или организации.
Правителството води отговорна политика и в този сектор на икономиката и няма да допусне недостиг на пазара. Подобни проблеми изпитват и редица други страни. Не бива да пропускаме и обстоятелството, че на световния пазар цената на пшеницата скочи от 90 на 160 долара за тон.
Правителството анализира навреме ситуацията и още през месец септември започна конкретни действия в рамките на правомощията си. Бяха деблокирани 100 000 тона хлебна пшеница от Държавния резерв. Паралелно с това въведохме забрана за износ. С второ решение отпуснахме още 100 000 тона, които от утре (бел.ред. - днес) са на борсата. Предприехме тези мерки не защото на пазара липсва зърно, а за да спрем опитите за спекулация.
Ще завърша, изразявайки увереността си, че в цялостния процес на присъединяването ни към Европа най-сериозната тежест пада върху отговорните институции в нашата страна, които не бива да се отклоняват от задълженията си и трябва да удвоят усилията си за стриктното и последователното им изпълнение. Освен тежките задачи по въвеждането на европейските принципи в реалния живот, с които се занимават министерствата, своят несъмнен принос към евроинтeграцията на България могат да дадат всички български политици, които са членове на различни признати и уважавани на европейско ниво партии. Техните контакти, техните изяви на международни форуми и техният партиен и личен авторитет не само могат, но и носят патриотичната длъжност да допринесат за успешното приключване на преговорния процес.
Защото колкото и да са различни нашите партии и колкото и да сме различни ние, има неща, които касаят всички ни. Днес се решава бъдещето на България. Аз не допускам и не бих повярвал, че има българин, който би пренебрегнал стратегическата цел на България заради конюнктурен интерес.
Политическата класа има шанса да покаже на българските граждани, че нищо лично и второстепенно не може да я отклони от важната за България цел, която ще се превърне в дългосрочно средство за възхода й - нейната евроинтеграция.
Симеон към нацията: Смяната на министри в момента носи риск
"Изборите затвориха пътя на двуполюсния модел, който изживя своето време, и показаха, че българите вече оценяват кандидатите по-скоро по лични качества, отколкото по партийна принадлежност", заяви министър-председателят в оценката си за местния вот. Според него смяната на министри в момента носи риск.
21 ноември 2003, 10:45
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!